ЦІЛІ, ЗАВДАННЯ І МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНО-ІНДИВІДУАЛІЗОВАНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2023-4-9Ключові слова:
педагогічна система, експериментальна перевірка, етапи педагогічного експерименту, майбутні учителі природничих спеціальностей, готовність до професійної діяльностіАнотація
Актуальність проблеми підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей до професійної діяльності визначається соціальним замовленням суспільства. Недостатня практична підготовленість молодих фахівців потребує пошуку ефективних методів, що сприяють вирішенню проблеми. Мета дослідження – вивчення впливу інтеграції диференціації та інтеграції навчання на якість підготовки майбутніх педагогів природничо-наукових дисциплін до професійної діяльності. З огляду на мету, у межах статті вирішено такі дослідні завдання: 1) представлено поняття педагогічної діагностики, педагогічного експерименту; 2) відображено зміст дослідно-експериментальної роботи: мету, завдання, експериментальну базу дослідження, етапи, план, діагностичний інструментарій; 3) охарактеризовано основні процедури проведення дослідно-експериментальної роботи на кожному етапі. Розкрито методику і результати проведеного експериментального дослідження стану та сформованості готовності майбутніх учителів природничих спеціальностей до професійної діяльності як результату їхньої підготовки на засадах диференціації та індивідуалізації навчання. Відображено результати експериментальної роботи з підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей до професійної діяльності на засадах диференціації та індивідуалізації навчання. Стаття відображає результати констатувального, формувального та підсумкового етапів експерименту. Дослідно-експериментальна робота проводилася протягом 2017–2023 рр. на базі п’яти закладів вищої освіти. Педагогічний моніторинг підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей до професійної діяльності на засадах диференціації та індивідуалізації навчання здійснений з використанням комплексу діагностичних методик, які дали змогу вивчити хід і результати поетапного розвитку всіх компонентів готовності до професійної діяльності та спостерігати динаміку її формування у студентів.
Посилання
Анічкіна, О. В. Удосконалення змісту експериментальної підготовки майбутніх учителів хімії. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Сер. Педагогічні та психологічні науки. 2010. № 5. 5–7.
Блашкова, О. Ключові компетентності майбутніх вчителів природничих спеціальностей та їх вплив на формування світоглядних орієнтирів сучасної студентської молоді. Молодь і ринок. 2019. № 5 (172). 184–189.
Валько, Н. В. Аналіз та перспективи підготовки майбутніх учителів інтегрованого курсу «Природничі науки». Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки. 2019. № 2. 170–178.
Демкова, В. О. Модель формування експериментальної компетентності майбутніх учителів фізики і математики. Фізико-математична освіта. 2016. № 3(9). С. 29–33.
Жосан, О. Е. (Уклад.). Педагогічний експеримент. [Навч.-метод. посіб.]. Кіровоград: Вид-во КОІППО імені Василя Сухомлинського. 2008. 72.
Панасенко, Е. Зміст і структура експерименту як методу наукового дослідження у теорії та практиці вітчизняної педагогіки. Рідна школа. 2011. № 11, С. 28–35.
Baker-Shelley, A., van Zeijl-Rozema, A., & Martens, P. A conceptual synthesis of organisational transformation: How to diagnose, and navigate, pathways for sustainability at universities? Journal of Cleaner Production. 2017. № 145, С. 262–276.
Bilyk, V., Udovychenko, I., Vysochan, L., Kyrylenko, K., Stetsula, N., & Gvozdii, S. Modernization of Natural Science Education in the Context of Teacher Training. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2022. 14, No 1 (Sup1), С. 25–48.
Hays, J., & Reinders, H. Sustainable learning and education: A curriculum for the future. International Review of Education. 2020. № 66 (1), С. 29–52.
Misiaszek, G. W. Countering post-truths through ecopedagogical literacies: Teaching to critically read ‘development’ and ‘sustainable development.’ Educational Philosophy and Theory. 2020. № 52 (7), С. 747–758.