СПЕЦИФІКА ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ СЕРЖАНТСЬКОГО І РЯДОВОГО СКЛАДУ ІНЖЕНЕРНИХ ВІЙСЬК ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2025-2-17Ключові слова:
освітнє середовище, фахова підготовка, сержантський і рядовий склад, інженерні війська, курсанти, мікросередовищеАнотація
У статті розглянуто освітнє середовище закладів військової освіти (навчально-тренувальних центрів), які здійснюють фахову підготовку сержантського і рядового складу інженерних військ Збройних Сил України як важливий чинник всебічного розвитку особистості курсантів. Встановлено, що результативність та ефективність особистісного, професійного, службово-бойового становлення сержантського і рядового складу інженерних військ безпосередньо залежить від розвиваючого потенціалу освітнього середовища навчально-тренувальних центрів та від специфіки взаємодії курсанта як активного суб’єкта з усіма компонентами цього середовища. Освітнє середовище навчально-тренувальних центрів (частин) в контексті фахової підготовки сержантського і рядового складуінженерних військ розглянуто як педагогічно організовану систему умов, впливів і можливостей, що функціонує в просторі навчально-тренувального центру (частини), реалізується за допомогою спеціально створених педагогічних технологій, які забезпечують повноцінну інтеграцію курсантів в усі види військово-професійної діяльності. Досліджуване освітнє середовище структуровано як сукупність мікросередовищ – певної матеріальної і нематеріальної підсистеми внутрішнього освітнього середовища навчально- тренувальних центрів. У структурі закладів військової освіти (навчально-тренувальних центрів), які здійснюють фахову підготовку сержантського і рядового складу інженерних військ Збройних Сил України виокремлено такі мікросередовища: дидактичне, практико зорієнтоване, цифрове, здоров’язбережувальне, соціальне, виховне. Кожне з мікросередовищ базується на структурному каркасі у вигляді просторово-предметного («простір речей»), діяльнісного («простір дій») і суб’єктно-соціального («простір відносин») компонентів освітнього середовища.
Посилання
Гончаренко І. Б., Михайлова Ю. О. Досвід підготовки кадрів для сектору безпеки та оборони провідних країн світу та шляхи його впровадження в Україні. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2016. Вип. 3. С. 214–222.
Король Я. І., Луцишин А. М., Король Л. Я. Методичні основи проведення командно-штабних навчань (тренувань) під час підготовки майбутніх офіцерів логістики. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 67(1). С. 183–187.
Марченко О. Г. Освітнє середовище у вищих військових навчальних закладах авіаційного профілю: теорія і практика формування та вдосконалення: монографія. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2018. 412 с.
Мішенюк Р. М. Педагогічні технології у загальновійськовій підготовці майбутніх офіцерів-прикордонників: реалії та перспективи. Теорія і методика професійної освіти. 2022. Вип. 45. С. 192–195.
Остапчук В. М. Вибір професії військовослужбовця сучасною молоддю: усвідомлене рішення чи випадковість? Суспільство. Держава. Армія. Збірник наукових праць (Гуманітарні та соціально-економічні науки). 2022. Вип. 26. С. 4–7.
Панченко Л. Ф. Інформаційно-освітнє середовище сучасного університету: монографія. Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. 280 с.
Плачинда Т. С. Особливості організації освітнього середовища ЗВО авіаційного профілю. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. Вип. 6 (90). С. 124.
Федоренко О. І., Марченко О. Г. Світова теорія та практика формування освітнього середовища в закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-327-9-15
Цаповська Л. С. Компетентнісна освітня парадигма як цільова. спрямованість освіти в Україні. Освіта і наука. 2020. Вип. 2 (29). С. 125–129.
Шумков І. Організаційно-педагогічні умови формування фахової компетентності майбутніх офіцерів військової розвідки в умовах інформаційно-освітнього середовища ВВНЗ. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 71 (3). С. 315–319.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.