SPECIFICS OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR THE PROFESSIONAL TRAINING OF SERGEANT AND ENLISTED PERSONNEL OF THE ENGINEERING TROOPS OF THE ARMED FORCES OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2025-2-17

Keywords:

educational environment, professional training, sergeant and enlisted personnel, engineering troops, cadets, microsystem

Abstract

The article examines the educational environment of military education institutions (training centres) that provide professional training for sergeant and enlisted personnel of the engineering troops of the Armed Forces of Ukraine, as an important factor in the comprehensive development of cadets’ personalities. It has been established that the effectiveness and efficiency of personal, professional, and service-combat development of sergeant and enlisted personnel of the engineering troops directly depends on the developmental potential of the educational environment of training centres and on the nature of the interaction between the cadet as an active subject and all components of this environment. The educational environment of training centres (units), in the context of the professional training of sergeant and enlisted personnel of the engineering troops, is considered as a pedagogically organised system of conditions, influences and opportunities that operates within the space of the training centre (unit) and is implemented through specially designed pedagogical technologies that ensure the full integration of cadets into all types of military-professional activity. The studied educational environment is structured as a set of microsystems – certain material and immaterial subsystems of the internal educational environment of the training centres. Within the structure of military education institutions (training centres) that provide professional training for sergeant and enlisted personnel of the engineering troops of the Armed Forces of Ukraine, the following microsystems have been identified: didactic, practice-oriented, digital, health-preserving, social, and educational. Each of these microsystems is based on a structural framework comprising spatial-object (“space of things”), activity-related (“space of actions”), and subject-social (“space of relations”) components of the educational environment.

References

Гончаренко І. Б., Михайлова Ю. О. Досвід підготовки кадрів для сектору безпеки та оборони провідних країн світу та шляхи його впровадження в Україні. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2016. Вип. 3. С. 214–222.

Король Я. І., Луцишин А. М., Король Л. Я. Методичні основи проведення командно-штабних навчань (тренувань) під час підготовки майбутніх офіцерів логістики. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 67(1). С. 183–187.

Марченко О. Г. Освітнє середовище у вищих військових навчальних закладах авіаційного профілю: теорія і практика формування та вдосконалення: монографія. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2018. 412 с.

Мішенюк Р. М. Педагогічні технології у загальновійськовій підготовці майбутніх офіцерів-прикордонників: реалії та перспективи. Теорія і методика професійної освіти. 2022. Вип. 45. С. 192–195.

Остапчук В. М. Вибір професії військовослужбовця сучасною молоддю: усвідомлене рішення чи випадковість? Суспільство. Держава. Армія. Збірник наукових праць (Гуманітарні та соціально-економічні науки). 2022. Вип. 26. С. 4–7.

Панченко Л. Ф. Інформаційно-освітнє середовище сучасного університету: монографія. Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. 280 с.

Плачинда Т. С. Особливості організації освітнього середовища ЗВО авіаційного профілю. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. Вип. 6 (90). С. 124.

Федоренко О. І., Марченко О. Г. Світова теорія та практика формування освітнього середовища в закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-327-9-15

Цаповська Л. С. Компетентнісна освітня парадигма як цільова. спрямованість освіти в Україні. Освіта і наука. 2020. Вип. 2 (29). С. 125–129.

Шумков І. Організаційно-педагогічні умови формування фахової компетентності майбутніх офіцерів військової розвідки в умовах інформаційно-освітнього середовища ВВНЗ. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 71 (3). С. 315–319.

Downloads

Published

2025-06-26

How to Cite

RODIKOV В. (2025). SPECIFICS OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT FOR THE PROFESSIONAL TRAINING OF SERGEANT AND ENLISTED PERSONNEL OF THE ENGINEERING TROOPS OF THE ARMED FORCES OF UKRAINE. Problems of Chemistry and Sustainable Development, (2), 130–135. https://doi.org/10.32782/pcsd-2025-2-17