ДЕРЖАВНИЙ НАГЛЯД (КОНТРОЛЬ) У СФЕРІ ОХОРОНИ, ЗАХИСТУ, ВИКОРИСТАННЯ ТА ВІДТВОРЕННЯ ЛІСІВ НА ТЕРИТОРІЇ ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-4-4

Ключові слова:

планові й позапланові заходи державного контролю, штрафи, претензії, незаконні порубки

Анотація

Метою дослідження є висвітлення, аналіз та оцінка результатів державного нагляду (контролю) у сфері охорони, захисту, використання та відтворення рослинних ресурсів і лісів, що здійснювався Управлінням державного екологічного нагляду (контролю) у Житомирській області Державної екологічної інспекції Поліського округу за 2021 р. на території Житомирської області. Методологія. Інформаційною базою досліджень стали матеріали Державної екологічної інспекції Поліського округу щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) за січень-грудень 2021 року. Встановлювали особливості розподілу заходів контролю, досліджували специфіку адміністративної відповідальності в галузі охорони лісів (протоколи, кількість осіб, притягнутих до адміністративної відповідальності, суми накладених штрафів), визначали основні порушення у сфері лісового господарства та шляхів їх мінімізації та запобігання. Наукова новизна полягає у висвітленні конкретних результатів державного нагляду (контролю) за певним ресурсним напрямком в територіальному відношенні. Висновки. У сфері охорони, захисту, використання та відтворення рослинних ресурсів і лісів протягом 2021 р. було здійснено 124 заходи державного нагляду, що становило 6,2% всіх сфер контролю. 58,9% перевірок були здійснені у сфері лісового господарства, 32,9% з яких були плановими і 67,1% позаплановими. Аналіз результатів роботи Державної екологічної інспекції Поліського округу показав ефективність позапланових заходів державного нагляду (контролю) щодо виявлених порушень, розрахованих збитків та пред’явлених претензій, у зв’язку з їх неочікуваним та незапланованим фактором, що не дало змоги суб’єктам господарювання завчасно підготуватися та приховати власні протиправні та незаконні дії. Одним із основних порушень, виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) є незаконні порубки, вагомим важелем запобігання та протидії яким мають стати активні законодавчі зміни та дії з боку держави щодо прийняття нового законодавства про екологічній контроль, внесення змін до методик нарахування збитків та підвищення штрафів за порушення в лісах.

Посилання

Сєров С. Л. Нагляд і контроль у сфері господарської діяльності як засіб реалізації публічного інтересу. Lex Portus. 2019. 1(15). С. 118-130. DOI: 10.26886/2524-101X.1.2019.8.

Сорока Л. В. Державний нагляд і контроль як основа адміністративно-правового забезпечення та реалізації державних гарантій. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: юридичні науки. 2020. 31(70), № 4. С. 173-177. DOI: 10.32838/1606-3716/2020.4/28.

Непомнящий О. М., Марушева О. А. Контроль і нагляд у системі державного управління економікою. Право та державне управління. 2021. 3. С. 44-51. DOI: 10.32840/pdu.2021.3.7.

Herzing M., Jacobsson A. Efficient environmental inspections and enforcement. 2018. DOI: 10.13140/RG.2.2.35752.42242.

Комарницький В. М. Удосконалення контролю в галузі охорони навколишнього природного середовища: правові та організаційні питання. Вісник Луганського державного університету внутрішніх справ імені Е.О. Дідоренка. 2019. 2(86). С. 217-224. DOI: 10.33766/2524-0323.86.217-224.

Городецька І. Корупціогенні фактори в системі державного контролю в галузі охорони навколишнього природного середовища. Підприємництво, господарство і право. 2020. 8. С. 157-162. DOI: 10.32849/2663-5313/2020.8.25.

Zhiying C., Liangjian W., Yang Z. Environmental effects of city– county mergers in China: strengthening governance or aggravating pollution?". Sustainability. 2022. 14(9), 5522. DOI: 10.3390/su14095522.

Овчаров О. В., Власовець В. М. Удосконалення правових основ державного нагляду за дотриманням орендарями України вимог екологоощадного землекористування та охорони земель. Інженерія природокористування. 2021. 4(18). С. 100-113. DOI: 10.37700/enm.2020.4(18).100-113.

Шеховцов В. В. Інститут громадських інспекторів як механізм реалізації громадського контролю у галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу. Приватне та публічне право. 2020. 3. С. 39-43. DOI: 10.32845/2663- 5666.2020.3.8.

Герасимчук Л. О., Валерко Р. А., Гребенчук Л. І. Державний контроль за випадками масового замору риби на водоймах Житомирської області. Водні біоресурси та аквакультура. 2018. 2. С. 6–16.

Serafimov V. Supervision (control) in the sphere of marine environment protection in Ukraine: new institutional transformations. Lex Portus. 2020. 1(21). Р. 23-36. DOI: 10.26886/2524-101X.1.2020.2.

Сірант М. Мета та завдання державного екологічного нагляду у сфері поводження з відходами. Юридичний вісник. 2020. 5. С. 88-97. DOI: 10.32837/yuv.v0i5.2006.

Герасимчук Л. О., Валерко Р. А., Ясінський В. В., Піціль А. О., Соловйова О. О. Державний контроль у сфері поводження з відходами на території Житомирської області. Екологічні науки. 2022. 5(44). С. 255-259. DOI https://doi.org/10.32846/2306-9716/2022.eco.5-44.39.

Кротюк А. Іноземний досвід запобігання незаконній порубці, перевезенню, зберіганню, збуту лісу. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 2021. 1(118). С. 24-30. DOI: 10.33270/01211181.24.

Олійничук Р. Особливості розслідування незаконної порубки лісу. Актуальні проблеми правознавства. 2020. 3(23). С. 166-169. DOI: 10.35774/app2020.03.166.

Чернявська Я. А. Адміністративний нагляд як метод лісоохоронної діяльності Національної поліції України. Юридичний науковий електронний журнал. 2020. 3(2). С. 74-78. DOI: 10.32782/2524-0374/2020-3-2/18.

Соцький А. М. Повноваження та компетенція центральних органів виконавчої влади в лісовій сфері. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. 2020. 48. С. 115-119. DOI: 10.32841/2307- 1745.2020.48.26.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-28

Як цитувати

ГЕРАСИМЧУК, Л., МЕДВЕДОВСЬКИЙ, Є., & ВАЛЕРКО, Р. (2023). ДЕРЖАВНИЙ НАГЛЯД (КОНТРОЛЬ) У СФЕРІ ОХОРОНИ, ЗАХИСТУ, ВИКОРИСТАННЯ ТА ВІДТВОРЕННЯ ЛІСІВ НА ТЕРИТОРІЇ ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ. Проблеми хімії та сталого розвитку, (4), 38–47. https://doi.org/10.32782/pcsd-2022-4-4

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають