FORMATION OF A PROFESSIONAL, CREATIVE AND INDIVIDUAL STYLE OF THINKING AND ACTIVITY WITH THE HELP OF ALGORITHMIZATION TOOLS

Authors

  • Oleksiy MARKOVICH
  • Mykola LUKASHCHUK
  • Mykhailo DEMIANCHUK

DOI:

https://doi.org/10.32782/pcsd-2023-1-9

Keywords:

creative thinking, creative abilities, algorithmic thinking, algorithm, algorithmization

Abstract

Modern practical training in the system of professional education should organically combine the perfect mastery of basic professional competencies with creative learning. It is the algorithmization of professional training that allows not only teachers but also students to get into the creative laboratory, since the direction of the teacher's creative activity extends to those whom he or she teaches. Psychologists and educators believe that there is a contradiction between problem-based learning and algorithmization, that the creative approach stimulates learning efficiency, individuality, and creativity of students, while algorithmization, on the contrary, standardizes thought. Based on our own experience, we have made sure that an algorithmic approach to training professional staff can harmoniously combine one with the other. The article analyzes the principle of constructing algorithmic instructions at two levels, each of which solves different problems: a) when learning clear algorithmic instructions step by step at the level of professional skills, an unprepared student's own improvisation is inappropriate and harmful; b) at the level of algorithmic learning of professional skills, a student solves not only the task, but the problem as a whole, involving all the knowledge and skills acquired during training, as well as creative and individual potential. A brief analysis of the concepts of «creative abilities and creative thinking», «algorithmic thinking» and its constituent elements, such as «synthetic-deduction, analytical-induction and logical abilities» is made. The article analyzes the conducted formative pedagogical experiment, which lasted three years and involved 658 students of graduate groups. The mathematical statistical analysis of the Spearman's rank correlation method has confirmed the effectiveness of the formation of students' creative and individual thinking in the course of learning by algorithmic technologies.

References

Барболіна Т. М. Розвиток алгоритмічного й операційного мислення у процесі вивчення прикладного програмного забезпечення. Комп’ютер у школі та сім’ї. К., 2010. № 1. С. 19–22.

Вдовенко В. В. Формування алгоритмічного мислення молодших школярів на уроках інформатики. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Ч. 4. Вип. 11. 2017. С. 23-27.

Маркович О. В. Формування професійних умінь майбутніх медичних сестер хірургічного профілю засобами алгоритмізації: дис…канд. пед. наук: 13.00.04; Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих АПН України. Київ. 2009. 284 с.

Мельник Ю.С. Дидактичні умови формування алгоритмічної культури молодших школярів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.09; Ін-т педагогіки АПН України. Київ, 2007. 238 с.

Сисоєва С. О. Творчий розвиток особистості в процесі неперервної професійної освіти. Неперервна професійна освіта: теорія і практика: зб. наук. праць / За ред. І. А. Зязюна та Н. Г. Ничкало. К.:, 2001. ч І. 391 с.

Фіцула М. М. Педагогіка: навч. посіб. для студентів вищих педагогічних закладів освіти. К.: 2000. 542 с.

Чуба О. Є. Формування креативності студентів як психолого-педагогічна проблема. Актуальні проблеми психології: Проблеми психології творчості: Збірник наукових праць / за ред. В.О. Моляко. Т. 12. Вип. 7. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. С. 318-324.

Шаран О.В. Використання алгоритмічного підходу у процесі вивчення курсу «Теорія та методика формування елементарних математичних уявлень». Педагогіка вищої та середньої школи: збірник наукових праць Криворізького педагогічного інституту ДВНЗ «Криворізький національний університет». Кривий Ріг, 2016. Вип. 47. С. 220-224.

Шаран О.В., Голинська М.Й. Особливості формування алгоритмічної культури молодших школярів на уроках математики та інформатики. Perspektywiczne opracowania są nauką i technikami. 2018: Materialy XIV Miedzynarodowej naukowi – praktycznej konferencji. Przemyśl: Nauka i studia, 2018. 116 с. С. 94–98.

Яковишин П.А. Теоретичні і методичні основи навчання студентів методів аналізу і синтезу механізмів і машин: Дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. К., 2000. 380 с.

Published

2023-07-27

How to Cite

МАРКОВИЧ, О., ЛУКАЩУК, М., & ДЕМЯНЧУК, М. (2023). FORMATION OF A PROFESSIONAL, CREATIVE AND INDIVIDUAL STYLE OF THINKING AND ACTIVITY WITH THE HELP OF ALGORITHMIZATION TOOLS. Problems of Chemistry and Sustainable Development, (1), 74–81. https://doi.org/10.32782/pcsd-2023-1-9