ІННОВАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ВИД ПЕДАГОГІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ ВИХОВАТЕЛЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.4Ключові слова:
інноваційна діяльність, творча діяльність, педагогічна творчість, вихователь закладу дошкільної освітиАнотація
Статтю присвячено аналізі особливостей інноваційної діяльності у контексті відповідності вимогам до педагогічної творчості фахівця з дошкільної освіти. Наголошено на необхідності провадити інноваційну діяльність вихователем закладу дошкільної освіти, залучаючи при цьому власний творчий потенціал. Від рівня його сформованості залежатиме успішність та якість освітнього процесу. Основною метою роботи педагога з дітьми є формування компетентностей, достатніх для адаптації дитини до умов оточуючого середовища, здатності відповідати на виклики, зокрема й освітні, приймати самостійні рішення стосовно завдань та результатів власної діяльності. Узагальнено, що розвиток дошкільної освіти, її перехід на новий якісний рівень неможливий без розробки та впровадження інноваційних технологій виховання, навчання та розвитку дітей дошкільного віку. Інноваційну педагогічну діяльність визначено як комплексну, багатофункціональну діяльність особистості, засновану на її активності та спрямовану на осмислення педагогічного досвіду та трансформацію освітнього процесу на його основі з метою підвищення ефективності педагогічних впливів шляхом впровадження інновацій. Співставлено ознаки, етапи, рівні інноваційної діяльності педагога із змістовими характеристиками творчої педагогічної діяльності. Визначено, що інноваційні зміни в дошкільній освіті можливі тільки за наявності підготовлених кваліфікованих педагогічних кадрів, у яких сформована інноваційна компетентність на основі творчого педагогічного потенціалу. Важливість формування готовності вихователя до здійснення інноваційної та творчої педагогічної діяльності під час організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу в закладі дошкільної освіти, а також створення відповідного середовища зумовили впровадження відповідних освітніх компонентів в освітні програми підготовки бакалавра (Інноваційні педагогічні технології у дошкільній освіті) та магістра дошкільної освіти (Педагогічна творчість та самоменеджмент організатора дошкільної освіти).
Посилання
Гузій І.В. Педагогічний професіоналізм: історико-методологічні та теоретичні аспекти : монографія. Київ : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2004. 243 с.
Ємчик О.Г. Педагогічна творчість та самоменеджмент організатора дошкільної освіти. Навчально-методичний посібник. Луцьк, 2021. 123 с.
Кудрявцева О. А. Компоненти та показники сформованості готовності майбутніх бакалаврів дошкільної освіти до інноваційної діяльності з дітьми раннього віку. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 46. С. 122–126.
Курчатова А. Формування та розвиток педагогічної творчості вихователя засобами саморозвитку. Acta Paedagogika Volynieses. 2022. Вип. 1(1). С. 85–91.
Наказ Міністерства економіки України Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» від 19 жовтня 2021 р. № 755-21. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti (Дата звернення 14.03.2023 р.)
Підлипняк І. Підготовка майбутніх фахівців з дошкільної освіти до інноваційної діяльності. Acta paedagogika volynieses. 2022. Вип. 2. С. 30–36.
Cмольникова Г. В., Семененко А. А. Особливості інноваційної діяльності в закладах дошкільної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. 2018. Вип. 30. С. 129–133.
Смолюк С.В. Використання інноваційних технологій навчання в процесі фахової підготовки майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти. Інноваційна педагогіка. 2022. Випуск 48. Т. 2. С. 223–226.