ПРЕДМЕТНА ПРИРОДНИЧА КОМПЕТЕНТНІСТЬ – ОДНА З ГОЛОВНИХ РИС ПРОФЕСІЙНОСТІ ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.22

Ключові слова:

компетентність, компетенції, предметна компетентність, природнича компетентність, наукова картина світу, методичні умови, організація навчання

Анотація

У статті розглянуто та обґрунтовано актуальні проблеми навчання природничої освітньої галузі за умов динамічності реформування сучасної системи освіти, де чітко виокремлюється проблема професіоналізму діяль- ності вчителя початкової школи. Метою роботи є розкриття сутності готовності майбутніх учителів початкової ланки освіти до формуван- ня у молодших школярів предметної природознавчої компетентності; характеристика практичного стану цього феномена; дослідження відповідності підготовки майбутнього вчителя вимогам Державного стандарту почат- кової ланки загальної освіти, адже підготовка майбутнього фахівця наразі має бути спрямована на здатність керувати освітнім та виховним процесом, на впровадження нових інтерактивних технологій у процес навчання дітей молодшого шкільного віку природничої освітньої галузі інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Охарактеризовано та розкрито проблему формування природознавчої компетентності студентів – майбутніх вчителів початкової школи. Досліджується відповідність підготовки майбутнього вчителя вимогам нового Дер- жавного стандарту початкової загальної освіти (від 24 липня 2019 р. № 688). Визначено зміст природознавчих компетенцій за результатами теоретичного аналізу досліджень учених-методистів як минулого, так і сучасності. Особливу увагу приділено результативно-цільовій спрямованості початкової освіти. Пріоритетним підхо- дом природничої освіти визначено компетентнісний та обґрунтовано його безперечну перевагу над традицій- ним та інноваційним підходами. Предметну природознавчу компетентність розглянуто нами з позиції інтегра- тивного підходу та обґрунтовано методичні умови формування предметної компетентності учнів молодшого шкільного віку через системне набуття ними окремих предметних компетенцій на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ».

Посилання

Байбара Т.М. Методика навчання природознавства в початкових класах : навчальний посібник. Київ : Веселка, 1998. 338 с.

Бібік Н.М. Компетентність і компетенції у результатах початкової освіти. Початкова школа. 2010. № 9. С. 1–4.

Державний стандарт початкової освіти. Початкова школа. 2019. № 18. 43 с. URL: https://nus.org.ua (дата звернення: 17.04.2021 р.).

Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2016 р. № 22. URL: http://vnz.org.ua/zakonodavstvo/111-zakonukrayiny-pro-vyschu-osvitu.

Зимняя И.А. Педагогическая психология : учебник для вузов. 2-е изд., доп., испр. и перераб. Москва : ЛОГОС, 2004. 273 с.

Коваль Л.В. Професійна підготовка майбутніх учителів у контексті розвитку початкової освіти: технологічний підхід : монографія. Донецьк : ЛОНДОН-XXI, 2011. 330 с.

Концепція НУШ. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 25.03.2021 р.).

Концептуальні засади розвитку педагогічної освіти України та її інтеграції в європейський освітній простір : Наказ Міністерства освіти і науки України від 31 грудня 2004 р. № 998. URL: http:// mon/gov/ua/education/average/ topic/rozv/knc/doc (дата звернення: 25.03.2021 р.).

Савченко О.Я. Удосконалення професійної підготовки майбутніх вчителів початкових класів. Початкова школа. 2001. № 7. С. 3–6.

Танська В.В., Мокрицька А.М. Методика навчання природознавства в початковій школі : навч.-метод. посібник. Житомир : Волинь, 2005. 144 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-27

Як цитувати

РОСЛАВЕЦЬ, Р., & ОРЛОВА, С. (2021). ПРЕДМЕТНА ПРИРОДНИЧА КОМПЕТЕНТНІСТЬ – ОДНА З ГОЛОВНИХ РИС ПРОФЕСІЙНОСТІ ВЧИТЕЛЯ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 151–156. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.22

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА