ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО ПІДХОДУ НАВЧАННЯ У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.16

Ключові слова:

диференційоване навчання, диференційований підхід, Нова українська школа (НУШ), педагогіка партнерства, особистісно орієнтоване навчання, інформатична складова навчальних програм, молодша школа.

Анотація

У полікультурному суспільстві 21 століття різноманітність учнів є незаперечним фактом, і ніхто не може заперечити, що між учнями є відмінності щодо їхньої академічної (шкільної) успішності та результатів навчання загалом. Учителям доводиться мати справу з різними учнями у звичайних пересічних класах, тому диференційований підхід до навчання необхідний, щоб запропонувати найкращі можливості навчання для всіх залежно від спектру особливостей школяра. Впровадження диференційованих підходів до викладання на практиці (а не декларативно) для задоволення потреб учнів наразі є однією з актуальних проблем, які вимагають від багатьох учителів модифікувати й адаптувати своє сприйняття, ціннісні установки та переформатувати практику щодо викладання та навчання. Особливо трансформація педагогічного світогляду з приходом НУШ стосувалася вчителів старшого покоління, для яких нові засади виховання особистості в умовах педагогіки партнерства, урахування цінності кожного учня, використання оцінок з метою діагностики а не покарання тощо були почасти переломно несподіваними. У світлі цього в статті проаналізовано необхідні психолого-педагогічні основи диференційованого підходу з акцентом на навчанні інформатики в межах початкового етапу НУШ. Відповідно до суб’єкт-суб’єктної системи взаємодії вчителя й учня висловлено думку, що диференційований підхід завжди перебуває на перетині бажання учня навчатися та інтенції вчителя навчати. Це актуалізує педагогіку партнерства, яка є підвалиною диференціації. Також важливо розрізняти диференційований підхід до навчання й індивідуальне навчання, які в жодному разі не можуть наближатися до тотожності. Головна інтенція диференціації – наблизити всіх учнів до однаково високого рівня опанування навчальної дисципліни за можливості врахування його пізнавальних особливостей та інтересів. Можливості для диференціації вичерпні, а тому диференційований підхід не може бути самоціллю й має застосовуватися лише настільки, наскільки це може реалізувати вчитель у розрізі класної та позаурочної роботи з учнями. Якщо ж ідеться про інформатику, то цей предмет має специфічні особливості викладання за принципом диференціації, увагу на яких було зосереджено в дослідженні.

Посилання

Адаменко А. М. Steam-освіта як шлях інтеграції навчальних предметів. Інноваційні практики наукової освіти: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (Київ, 8–11 грудня 2021 р.). 2021. С. 15–21.

Алєксєєва С. В. (2021). Методологічний аспект формування індивідуальної освітньої траєкторії учнів початкової школи. Диференціація роботи учнів початкової школи з навчальними текстами: від читання до текстотворення: зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної онлайнконференції, м. Київ, 20-21 квітня 2021 року (електронне видання). Київ – Харків: АССА. 119 с.

Бодненко Т. В., Кулик Л. О., Ткаченко А. В. Підготовка майбутнього вчителя інформатики до ефективної професійної діяльності в Новій українській школі. Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Сер.: Педагогічні науки. 2019. Вип. 177. № 1. С. 57–61.

Головіна О. Диференційоване викладання – як підлаштувати навчання під кожного учня. 2020. URL: https:// nus.org.ua/articles/dyferentsijovane-vykladannya-yak-pidlashtuvaty-navchannya-pid-kozhnogo-uchnya/ (дата звернення: 28.04.2022) 5. Концепція НУШ. 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola- compressed.pdf (дата звернення: 28.04.2022)

Bekeyeva A. Teachers’ perceptions and practices towards differentiated instruction in an intellectual school in south Kazakhstan. Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science in Educational Leadership. Nazarbayev University Graduate School of Education, 2019.

Dolinsky M. Gomel training school for Olympiads in Informatics. Olympiads in Informatics. 2016. Vol. 10. P. 237–247.

Dolinsky M. S., Dolinskaya M. The Technology of Differentiated Instruction in Text Programming in Elementary School Based on the Website dl. gsu. by. Olympiads in Informatics. 2020. Vol. 14. P. 37–46.

Hendel R. J. A Transdisciplinary Approach to Differentiated Instruction1. Journal of Systemics, Cybernetics and Informatics. 2022. Vol. 20. № 1. Р. 65–85.

Klopp M., Gold-Veerkamp C., Stegman P., Abke, J. Using competency-oriented instructional tasks for internal differentiation in informatics. In Proceedings of the 3rd European Conference of Software Engineering Education (pp. 26-33). 2018.

Shareefa M., Moosa V. The Most-Cited Educational Research Publications on Differentiated Instruction: A Bibliometric Analysis. European Journal of Educational Research. 2020. Vol. 9. № 1. P. 331–349.

Tomlinson C. A. The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Alexandria: ASCD, 2014. 198 p.

Tomlinson C. A. Everybody’s Classroom: Differentiating for the Shared and Unique Needs of Diverse Students. New York: Teachers College Press, 2022. 192 p.

Werts M. G., Carpenter E. S., Fewell C. Barriers and benefits to response to intervention: Perceptions of special education teachers. Rural Special Education Quarterly. 2014. Vol. 33. № 2. 3–11.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-10

Як цитувати

ОЛЬХОВА, Н., РОСЛАВЕЦЬ, Р., & ОРЛОВА, С. (2022). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО ПІДХОДУ НАВЧАННЯ У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 116–124. https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.16

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА