ОРГАНІЗАЦІЯ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ЗАСОБАМИ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.15

Ключові слова:

інформаційно-комунікаційні технології, інформатизація, цифрова компетентність, майбут- ній вчитель, середня школа

Анотація

У статті розкрито актуальність питання формування компетенцій інформаційно-комунікаційних технологій майбутніх педагогів на етапі університетської підготовки. Питання окреслено в межах дво- сторонньої аксіологічної дихотомії: з одного боку, окреслено актуальність інформаційно-комунікаційних технологій для опанування здобувачем педагогічної професії предметних знань відповідно до напряму підготовки, орієнтації випускника педагогічного вишу в сучасному соціокультурному просторі інформа- ційної ери, конкурентності на ринку праці. З іншого боку, наголошується принципова роль компетенцій інформаційно-комунікаційних технологій майбутнього вчителя для якісного педагогічного супроводу учнів середньої школи. Мета поточного дослідження полягала в окресленні сучасного стану організації фахо- вої підготовки майбутнього вчителя засобами сучасних інформаційних технологій у контексті загаль- ної тенденції до інформатизації сучасного освітнього простору. Методологія дослідження: використа- но методи спостереження, опису, комплексного аналізу, функціонального й системного аналізу, метод порівняння, абстракції та узагальнення. Новизну дослідження становить ґрунтовний аналіз наявної нор- мативно-правової бази щодо необхідності формування компетенцій інформаційно-комунікаційних техно- логій учителя та учня середньої школи. Водночас простежено наскрізне відтворення ідей цифровізації освітнього простору й навчально-професійної діяльності в нормативно-правових і наукових джерелах із теми. Результати дослідження дають змогу дійти висновку, що інформаційно-комунікаційні техноло- гії стають невід’ємним чинником та інструментарієм здобуття освіти та якісної орієнтації суб’єктів освіти в навчальному просторі, а заразом і конкурентної позиції випускника педагогічного закладу вищої освіти на ринку педагогічної праці. Акцентується також на ролі університету у формуванні установок на вдосконалення первинно здобутих у межах університетської освіти навичок інформаційно-комуніка- ційних технологій, що відповідає тенденціям безперервного навчання та досягається через планомірне й цілеспрямоване інституційне підвищення кваліфікацій інформаційно-комунікаційних технологій та удо- сконалення компетенцій інформаційно-комунікаційних технологій через самоосвіту педагога. Подальші дослідження з теми можуть стосуватися аналізу й узагальнення передових практик організації фахової підготовки майбутнього вчителя засобами сучасних інформаційних технологій.

Посилання

Бібік Н.М. Нова українська школа : порадник для вчителя. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/NUSH-poradnyk-dlya-vchytelya.pdf (дата звернення: 03.09.2021).

Гриценко В.Г. Організаційні засади інформатизації вищої освіти. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Сер. : Педагогічні науки. 2013. Вип. 121 (1). С. 45–50.

Гуржій А.М., Карташова Л.А., Лапінський В.В. Інформатизація загальної середньої освіти в Україні. Современные достижения в науке и образовании : Доклады XІІІ Международной научной конференции, г. Нетания (Израиль), 6–13 сентября 2018 г. Нетания : ФОП Ковальський В.В., 2018. С. 9–13.

Запорожцева Ю.С. Інформаційно-цифрова компетентність як складник сучасного навчально-виховного процесу. Теорія і методика професійної освіти. 2019. Випуск 12. С. 79–82. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085.2019.12-1.15.

Захар О.Г. Розроблення стандарту цифрової компетентності педагогів Миколаївської області. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. Вип. 1. С. 418–427.

Концепція цифрової трансформації освіти і науки: МОН запрошує до громадського обговорення. 25 травня 2021 р. / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyi-transformaciyiosviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya (дата звернення: 06.09.2021)

Нетрибійчук О.С. Формування інформаційно-комунікаційної компетентності здобувачів освіти у навчанні хімії. Портал наукових конференцій Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. 19 листопада 2019 р. URL: https://cutt.ly/RWbj0Li (дата звернення: 06.09.2021).

Про затвердження концепції розвитку педагогічної освіти : Наказ МОНУ № 776 від 16 липня 2018 р. / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 06.09.2021).

Про затвердження Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільських шкіл на 2001–2003 роки : Постанова Кабінету Міністрів України; Програма від 06 травня 2001 р. № 436 / Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-2001-%D0%BF#Text (дата звернення: 06.09.2021).

Про Національну програму інформатизації : Закон України від 04 лютого 1998 р. № 74/98-ВР / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/74/98-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 06.09.2021).

Про освіту : Закон України від 05 вересня 2017 р. № 2145-VIII / Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 06.09.2021).

Про основні компетенції для навчання протягом усього життя : Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС) від 18 грудня 2006 року / Європейський Союз ; Рекомендації, Міжнародний документ. База даних « Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text (дата звернення: 06.09.2021)

Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи : збірник тез доповідей учасників всеукр.наук.-практ. семінару, м. Київ, 28 лютого 2018 р. / за заг. ред. О.Е Коневщинської, О.В. Овчарук. Київ : Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, 2018. 61 с.

Byrka M.F., Sushchenko A.V., Lukashiv T.O. Components of ICT competence of teachers of mathematics and informatics. Information Technologies and Learning Tools. 2019. Вип. 74 (6). С. 225–237. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v74i6.3258.

Foldoc. Information and Communication Technology. 2008. URL: http://foldoc.org/Information+and+Communication+Technology (дата звернення: 06.09.2021).

Gómez A.A., Caro M.F., Solano A.M., Vega Y.M. Trends of educational informatics in Latin America. International Journal of Software Science and Computational Intelligence (IJSSCI). 2018. Вип. 10 (1). С. 80–87.

Ko Y., Lee Y., Kim D., Kim H. Analysis of Recognition and Educational Needs on Competency of Secondary School Informatics Teachers. International Journal on Advanced Science, Engineering and Information Technology. 2017. Вип. 7 (5). С. 1632–1637.

Mirke E., Kašparová E., Cakula S. Adults’ readiness for online learning in the Czech Republic and Latvia (digital competence as a result of ICT education policy and information society development strategy). Periodicals of Engineering and Natural Sciences (PEN). 2019. Вип. 7 (1). С. 205–215.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-27

Як цитувати

ОЛЬХОВА, Н. (2021). ОРГАНІЗАЦІЯ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ЗАСОБАМИ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 98–106. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.15

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА