ORGANIZATION OF PROFESSIONAL TRAINING OF THE FUTURE TEACHER BY MEANS OF MODERN INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.15

Keywords:

ICT, informatization, digital competence, future teacher, high school

Abstract

The article reveals the relevance of the formation of ICT competencies of future teachers at the stage of university training. The issue is outlined within the bilateral axiological dichotomy: on the one hand, the relevance of ICT for mastering the subject of pedagogical knowledge in accordance with the direction of training, orientation of a graduate of a pedagogical university in the modern socio-cultural space of the information age, competitiveness in the labor market. On the other hand, the fundamental role of ICT competencies of the future teacher for high-quality pedagogical support of high school students is emphasized. The purpose of the current study was to outline the current state of organization of professional training of future teachers by means of modern information technologies in the context of the general trend towards informatization of modern educational space. Research methodology: methods of observation, description, complex analysis, functional and system analysis, method of comparison, abstraction and generalization are used. The novelty of the study is a thorough analysis of the existing legal framework on the need to form ICT competencies of teachers and high school students. At the same time, the ideas of digitalization of educational space and educational-professional activity in normative-legal and scientific sources on the topic are thoroughly reflected. The results of the study allow us to conclude that ICT is becoming an integral factor and tool for education and quality orientation of educational entities in the educational space, and at the same time the competitive position of the graduate of pedagogical free economic education in the market of pedagogical work. The role of the university in the formation of attitudes to improve the ICT skills initially acquired within the university education is also emphasized, which corresponds to the trends of lifelong learning and is achieved through systematic and purposeful institutional improvement of ICT skills and improvement of ICT competencies through teacher self-education. Further research on the topic may relate to the analysis and generalization of best practices in the organization of professional training of future teachers by means of modern information technology.

References

Бібік Н.М. Нова українська школа : порадник для вчителя. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/NUSH-poradnyk-dlya-vchytelya.pdf (дата звернення: 03.09.2021).

Гриценко В.Г. Організаційні засади інформатизації вищої освіти. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Сер. : Педагогічні науки. 2013. Вип. 121 (1). С. 45–50.

Гуржій А.М., Карташова Л.А., Лапінський В.В. Інформатизація загальної середньої освіти в Україні. Современные достижения в науке и образовании : Доклады XІІІ Международной научной конференции, г. Нетания (Израиль), 6–13 сентября 2018 г. Нетания : ФОП Ковальський В.В., 2018. С. 9–13.

Запорожцева Ю.С. Інформаційно-цифрова компетентність як складник сучасного навчально-виховного процесу. Теорія і методика професійної освіти. 2019. Випуск 12. С. 79–82. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085.2019.12-1.15.

Захар О.Г. Розроблення стандарту цифрової компетентності педагогів Миколаївської області. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. Вип. 1. С. 418–427.

Концепція цифрової трансформації освіти і науки: МОН запрошує до громадського обговорення. 25 травня 2021 р. / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyi-transformaciyiosviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya (дата звернення: 06.09.2021)

Нетрибійчук О.С. Формування інформаційно-комунікаційної компетентності здобувачів освіти у навчанні хімії. Портал наукових конференцій Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. 19 листопада 2019 р. URL: https://cutt.ly/RWbj0Li (дата звернення: 06.09.2021).

Про затвердження концепції розвитку педагогічної освіти : Наказ МОНУ № 776 від 16 липня 2018 р. / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 06.09.2021).

Про затвердження Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільських шкіл на 2001–2003 роки : Постанова Кабінету Міністрів України; Програма від 06 травня 2001 р. № 436 / Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-2001-%D0%BF#Text (дата звернення: 06.09.2021).

Про Національну програму інформатизації : Закон України від 04 лютого 1998 р. № 74/98-ВР / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/74/98-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 06.09.2021).

Про освіту : Закон України від 05 вересня 2017 р. № 2145-VIII / Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 06.09.2021).

Про основні компетенції для навчання протягом усього життя : Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС) від 18 грудня 2006 року / Європейський Союз ; Рекомендації, Міжнародний документ. База даних « Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text (дата звернення: 06.09.2021)

Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи : збірник тез доповідей учасників всеукр.наук.-практ. семінару, м. Київ, 28 лютого 2018 р. / за заг. ред. О.Е Коневщинської, О.В. Овчарук. Київ : Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, 2018. 61 с.

Byrka M.F., Sushchenko A.V., Lukashiv T.O. Components of ICT competence of teachers of mathematics and informatics. Information Technologies and Learning Tools. 2019. Вип. 74 (6). С. 225–237. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v74i6.3258.

Foldoc. Information and Communication Technology. 2008. URL: http://foldoc.org/Information+and+Communication+Technology (дата звернення: 06.09.2021).

Gómez A.A., Caro M.F., Solano A.M., Vega Y.M. Trends of educational informatics in Latin America. International Journal of Software Science and Computational Intelligence (IJSSCI). 2018. Вип. 10 (1). С. 80–87.

Ko Y., Lee Y., Kim D., Kim H. Analysis of Recognition and Educational Needs on Competency of Secondary School Informatics Teachers. International Journal on Advanced Science, Engineering and Information Technology. 2017. Вип. 7 (5). С. 1632–1637.

Mirke E., Kašparová E., Cakula S. Adults’ readiness for online learning in the Czech Republic and Latvia (digital competence as a result of ICT education policy and information society development strategy). Periodicals of Engineering and Natural Sciences (PEN). 2019. Вип. 7 (1). С. 205–215.

Published

2021-10-27

How to Cite

ОЛЬХОВА, Н. (2021). ORGANIZATION OF PROFESSIONAL TRAINING OF THE FUTURE TEACHER BY MEANS OF MODERN INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 98–106. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.15

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION