КОМУНІКАТИВНИЙ ПІДХІД У НАВЧАННІ ГРАМАТИКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ЗАНЯТТЯХ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.4.11Ключові слова:
комунікативна компетентність, граматика, іншомовна мовленнєва діяльність, міжкультурна комунікація, тематичний контекст, здобувачі вищої освітиАнотація
У статті висвітлено проблему оволодіння здобувачами вищої освіти іншомовною комунікативною компетентністю у взаємозв’язку її складових. Представлено комунікативний підхід до навчання іноземної мови як основний на сучасному етапі освітнього замовлення суспільства. Окреслено об’єктивний підхід до оцінки значення і місця граматики в навчанні англійської мови: граматика вже є не метою, а одним із важливих засобів навчання мови, невід’ємним компонентом усіх видів мовленнєвої діяльності. Визначено критерії відбору сучасних методів навчання іноземної мови, серед яких: мотивація, комунікація, пізнання, студентоцентризм, інтерактивність, креативність, автономія. З’ясовано, що комунікативна компетентність є основою комунікативного підходу до вивчення іноземних мов. Комунікативний підхід навчання іноземних мов базується на тому, що процес навчання є моделлю комунікації і складається з п’яти принципів: принцип мовленнєво-розумової діяльності, принцип індивідуалізації, принцип функціональності, принцип ситуативності, принцип новизни. Схарактеризовано мету навчання іноземної мови у закладах вищої освіти на сучасному етапі: оволодіння здобувачами комунікативною компетентністю, що дозволяє реалізувати їхні знання, уміння, навички для розв’язання конкретних комунікативних завдань в реальних життєвих ситуаціях. Зазначено, що ефективна мовна підготовка здобувачів вищої освіти не є можливою без якісних дидактичних матеріалів та використання сучасних інформаційних технологій. На основі проаналізованих вітчизняних і зарубіжних наукових досліджень, що висвітлюють методичні особливості навчання практичної граматики на засадах комунікативного підходу, сформовано загальну концептуальну базу та методичні висновки щодо найефективнішої організації навчання цього лінгвістичного аспекту. Доведено, що комбінаторність різноманітних видів навчальної роботи з мовної підготовки та оволодіння всіма видами мовленнєвої діяльності у тематичному контексті сприяють засвоєнню іншомовних граматичних явищ.
Посилання
Байдюк Л. Комунікативний підхід до навчання англійської мови учнів початкової школи. https://library.udpu.edu.ua/library_files/stud_konferenzia/2016_1/3.pdf (Дата звернення: 10.10.2023).
Будз І. Ф., Поченюк Я. В. Комунікативний підхід у навчанні граматики англійської мови. URL: http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/27/part_1/26.pdf (Дата звернення: 08.10.23).
Гришкова Р. О. Сучасний підручник з іноземної мови як засіб міжкультурного спілкування. URL: https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/pedagogika/2003/28-15-27.pdf (Дата звернення: 14.09.2023).
Кузьмінський А. І., Омеляненко В. Л. Педагогіка : підручн. Київ : Знання-Прес, 2008. 447 с.
Скуратівська М. О. Cучасні методи та технології викладання іноземних мов. URL: http://intkonf.org/skurativska-mo-suchasni-metodi-ta-tehnologiyi-vikladannya-inozemnih-mov-u-vischiy-shkoli-ukrayini (Дата звернення: 28.09.2023).
Pérez-Llantada C. New Trends in Grammar Teaching: Issues and Applications. An interview with Prof. Diane Larsen-Freeman. Atlantis. 2007. Р. 157–163.
Waugh D., Warner C., Waugh R. Teaching grammar, punctuation and spelling in primary schools. London: SAGE Publications Ltd., 2019. 272 p.