ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У СУЧАСНІЙ ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.12Ключові слова:
екологічна свідомість, молодші школярі, ігрова діяльність, інтегрований курс «Я досліджую світ», підприємливість, фінансова грамотність, сталий розвиток, екологічне виховання, екологічна освіта, освітній процес, педагогічні умови, українські народні ігри, екологічне мислення, відповідальне ставлення до природиАнотація
У статті розкрито особливості формування екологічної свідомості молодших школярів у процесі ігрової діяльності на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Проаналізовано зміст поняття «екологічна свідомість» у філософському, педагогічному та психологічному контекстах, визначено її основні компоненти: знання, цінності, переконання, емоційні установки та поведінкові моделі. Автор підкреслює значення ігрових методів як ефективного інструмента розвитку екологічного мислення, що забезпечує залучення учнів до активної пізнавальної діяльності, сприяє формуванню усвідомленої позиції щодо взаємодії людини з природою, розвиває відповідальність та екологічно доцільну поведінку. Окрему увагу приділено аналізу дидактичних умов, що забезпечують ефективність екологічного виховання у початковій школі, зокрема використанню сюжетно-рольових, проблемно-пошукових та творчих ігор. Розкрито можливості використання українських народних ігор та народних ігор європейських країн у формуванні екологічної свідомості молодших школярів на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Обґрунтовано необхідність інтеграції локальних екологічних проблем у зміст навчання та переорієнтації освітнього процесу на формування цілісного екологічного світогляду. У статті також розглянуто впровадження ідей сталого розвитку в освітній процес початкової школи як важливого компонента екологічного виховання. Підкреслено роль формування підприємливості та фінансової грамотності молодших школярів у контексті екологічної освіти, що сприяє розвитку в них уміння приймати обґрунтовані рішення, оцінювати економічні аспекти сталого розвитку та формувати відповідальне ставлення до використання ресурсів.
Посилання
Бібік Н. М., Бондарчук Г. П., Корнієнко М. М., Крамаровська С. М., Зарецька І. Т. Я досліджую світ. 3 клас: підручник. (у 2-х ч.) : Ч. 1. Харків : Вид-во «Ранок», 2020. 136с. : іл.
Грущинська І. В., Бех О. В. Я досліджую світ. Підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1. Київ : УОВЦ «Оріон», 2019. 144 с. : іл.
Державний стандарт початкової освіти. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п (дата звернення: 14.03.2025).
Довгань О. Використання елементів освітніх методик LEGO на уроках у початковій школі. Сучасні технології початкової освіти: реалії та перспективи : збірник наукових праць / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка ; редкол. : Н. В. Бахмат, Н. В. Гудима, О. В. Ковальчук. Київ : Міленіум, 2020. Вип. 3. С. 50–57.
Довгань О. Формування компетентностей молодших школярів у контексті ідей сталого розвитку. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів, докторантів і аспірантів / Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2025. Вип. 24.
Дорож І. А. Екологічна теорія як чинник формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів. Педагогічна освіта: теорія і практика: Збірник наукових праць / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Бахмат Н.В.]. Київ : Міленіум. Вип. 36 (1−2024). 2024. С. 103–111. URL :http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/311739 (дата звернення: 14.03.2025).
Волощенко О., Козак Т. Інтеграція медіаграмотності в навчальний предмет «Я досліджую світ»: навч.- метод. посібн. Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2020. 36 с.
Сидоренко І. П. Використання підручників як засобу формування екологічної культури учнів початкової школи. Наукові записки Інституту педагогіки, 2020. № 5(1). С. 67–73.
Типова освітня програма для ЗЗСО, розроблена під керівництвом О. Я. Савченко. URL : https://osvita.ua/school/program/program-1-4/60407/ (дата звернення: 14.03.2025).
Типова освітня програма для ЗЗСО, розроблена під керівництвом Р. Б. Шияна. URL : https://osvita.ua/school/program/program-1-4/60408/ (дата звернення: 14.03.2025).
Франчук Н. Екологічна освіта дітей: синергія українсько-європейських відносин : монографія / За ред. групи проєкту Erasmus + Jean Monnet Module Project: 101085524 – EcoEdEU – ERASMUS-JMO-2022-HEITCHRSCH «Ecological education of preschool and primary school children: a European approach» : І. Стахової, Н. Казьмірчук, І. Карук, Н. Баюрко. Вінниця, ТВОРИ, 2024. С.84–123.