ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ НА УРОКАХ ФІЗКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ПІД ЧАС ІГРОВОЇ ТА ЗМАГАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.5

Ключові слова:

емоційний інтелект, емоційна компетентність, емоції, фізкультурна освітня галузь, ігрова та змагальна діяльність, здобувачі початкової освіти, Нова українська школа.

Анотація

Дана стаття розкриває актуальність змагального характеру фізичної культури та стресових умов, що є безсумнівними каталізаторами різних емоції, які можуть вплинути на спортивні показники і кожен вид спорту має особливі фізичні, технічні характеристики, які потребують спеціальних навичок. Чутливість та сприйнятливість здобувачів початкової освіти до такого роду емоційних подразників сприяють розвитку емоційного інтелекту. Оскільки «основні його структурні елементи починають розвиватись у молодшому шкільному віці та не зникають, а вдосконалюються впродовж шкільного навчання, тому на час закінчення навчання молода людина має можливість досягти такого рівня розвитку, у т. ч. й розвитку емоційного інтелекту, щоб у дорослому житті успішно продовжувати навчання, організовувати позитивне спілкування з новими людьми в нових соціальних умовах, залучатись у соціальні зв’язки під час практичної діяльності» (Zarytska, 2011). Великий обсяг досліджень підкреслив важливість емоційного інтелекту для прогнозу у всіх сферах життя. Отже, і не дивно, що інтерес до емоційного інтелекту на уроках фізичної культури також суттєво виріс. У статті проаналізовано вплив занять фізичною культурою на розвиток емоційного інтелекту здобувачів початкової освіти, його особливості для даної вікової категорії. Для написання даної статті було використано теоретичні методи: аналіз, синтез, індукція, дедукція. Було виявлено значний зв’язок між фізичною активністю і різними компонентами емоційного інтелекту у дітей молодшого шкільного віку. Вік і стать є ключовими модераторами цього зв’язку: за ознакою статі – дівчатка володіють більшим емоційним інтелектом, ніж хлопчики. Аналіз показників емоційного інтелекту у них показав певні відмінності рівня емоційного інтелекту у дітей під час заняття індивідуальними і командними видами спорту та спортивних іграх. Педагог, який здатний регулювати власні емоції, сприймає мотивації своїх вихованців і це розуміння впливає на результати учнів. Аналіз наукових робіт в цілому засвідчив важливість емоційного інтелекту для досягнення успіху та високих результатів на уроках фізкультурної освітньої галузі під час ігрової та змагальної діяльності здобувачами початкової освіти та педагогів, але враховуючи неоднорідність результатів досліджень є потреба подальших наукових пошуків з цієї проблеми. При цьому, необхідно вдосконалювати методологію цих досліджень з урахуванням специфіки різних видів фізкультурної діяльності.

Посилання

Виготський Л. С. Гра і її роль у психологічному розвитку дитини. Питання психології, 1996. № 6. С. 62–76.

Гоулман Д. Емоційний інтелект. Харків : Vivat, 1995 (2020). 512 с.

Державний стандарт початкової освіти. Учитель початкової школи. 2018. № 4 (вкладка). С. 1–16.

Зарицька В. В. Компетентнісно спрямована освіта: перший досвід, порівняльні підходи, перспективи: матер. Розвиток емоційного інтелекту в контексті компетентнісно спрямованої освіти; Всеукр. наук.-практ. конф. Київ, 2011. 92 с.

Кірєєва У. В. Теоретичні підходи до психологічного вивчення Я-концепції. Психологія і суспільство. 2010. № 4. С. 111–119.

Марченко А. О. Поняття емоційного інтелекту: теоретико-психологічні підходи, дефініції і структура. Вісник Національного університету оборони України, 2011. С. 172–174.

Мединська Ю. Теоретичні підходи та практичні аспекти діагностики компетентності особистості у сфері емоцій. Практична психологія та соціальна робота. № 10. 2013. С. 11–15.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи (2016). Концепція нової української школи. Документ пройшов громадські обговорення і ухвалений рішенням колегії МОН. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 04.07.2022).

Огаренко І. В. Особливості прояву емоцій у молодшому шкільному віці. Сучасна психологія : актуальність проблеми й тенденцій розвитку. Матеріали міжрегіон. наук практ. конф. Запоріжжя : КПУ, 2011. С. 15–17.

Остап’як З., Мицкан Б., Мицкан Т., Випасняк І., Лесів М. Емоційний інтелект і спорт. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. Вип. 35. 2020. С. 64–78. URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/fcult/ article/view/4676/5194 (Дата звернення: 01.07.2022).

Поліщук С. А. Вольовий розвиток дітей молодшого шкільного віку : навч. посібник. Суми : ВДТ «Університетська книга», 2005. 158 с.

Ракитянская Л. П. Генезис та сучасний зміст концепту «емоційний інтелект». Наукοвий часопис НПУ імені М. П. Драгοманοва. Серія 5: Педагοгічні науки: реалії та перспективи, 2019. С. 168–172.

Четверик-Бурчак А. Г. Механізми впливу емоційного інтелекту на психічне здоров’я особистості. Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна, серія «Психологія». 2011. № 47. С. 47-54.

Acebes-Sánchez J, Diez-Vega I, Esteban-Gonzalo S. Physical activity and emotional intelligence among undergraduate students: a correlational study. BMC Public Health. 2019. № 19. Р. 241.

Bar-On R. The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI) Psicothema. 2006. № 18. Р. 13–25.

Babic М, Morgan PJ, Ronald C, Plotnikoff RC, Lonsdale CС, White RL, Lubans DR. Physical Activity and Physical Self-Concept in Youth: Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Med. 2014. № 44(11). Р. 589–601.

Laborde S, Lautenbach F, Allen MS, Herbert C, Achtzehn S. The role of trait emotional intelligence in emotion regulation and performance under pressure. Pers. Indiv. Differ. 2014. № 57. Р. 43–47.

Mayer J, Salovey P, Caruso D. Emotional intelligence: Theory, Findings, and Implications. Psychological Inquiry. 2004. Р. 197–215.

Mayer JD, Salovey P, Caruso D, Sternberg R. Models of emotionalintelligence. Handbook of Intelligence. Cambridge: Cambridge.University Press. 2000. № 15(3). Р. 396–420.

Mayer JD, Salovey P. What is emotional intelligence? In: Salovey P, Sluyter D, editors.Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators.Basic Books; New York, NY, USA. 1997. P. 31.

Petrides K. V. Trait Emotional Intelligence Theory. Industrial and Organizational Psychology. 2010. № 3. Р. 136–139.

Salovey P, Mayer JD. Emotional intelligence. Imaging Cognit. Personal. 1990. № 9. Р. 185–211.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-09

Як цитувати

ДОРОЖ, І., & КОВАЛЬЧУК, А. (2022). ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ НА УРОКАХ ФІЗКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ПІД ЧАС ІГРОВОЇ ТА ЗМАГАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 31–37. https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.5

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА