СТАЛИЙ РОЗВИТОК У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ: ПОЄДНАННЯ ЕКОЛОГІЧНИХ ТА ЕКОНОМІЧНИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.6Ключові слова:
екологія, екологічна свідомість, економічна свідомість, молодші школярі, інтегрований курс «Я досліджую світ», підприємливість, сталий розвиток, екологічне виховання, екологічна освіта, освітній процес, педагогічні умови, екологічне мислення, відповідальне ставлення до природи, технологічна освітаАнотація
У сучасних умовах глобальних екологічних та соціально-економічних викликів особливої ваги набуває проблема формування у підростаючого покоління цінностей і компетентностей, що відповідають принципам сталого розвитку. Початкова школа є фундаментальним етапом у вихованні свідомого громадянина, здатного відповідально ставитися до природних ресурсів і приймати обґрунтовані економічні рішення. Актуальність дослідження зумовлена потребою інтеграції екологічних та економічних знань у процес технологічної освіти, що відкриває можливості для комплексного розвитку учнів і закладає підґрунтя їхньої майбутньої життєвої та професійної діяльності.Стаття висвітлює теоретичні засади і практичні шляхи упровадження ідей сталого розвитку в освітній процес початкової школи шляхом поєднання екологічної та економічної грамотності в межах технологічної освітньої галузі. Розглянуто сутність сталого розвитку та його значення для освіти, окреслено специфіку формування екологічної свідомості й економічного мислення молодших школярів. Особлива увага приділяється потенціалу технологічної освіти як простору для інтеграції цих знань, що реалізується через міжпредметні зв’язки з природознавством, математикою та громадянською освітою.Практичні аспекти дослідження ілюструються прикладами інтегрованих уроків, проєктних завдань і дослідницьких методик, спрямованих на розвиток у дітей умінь раціонально використовувати ресурси, знаходити альтернативні шляхи вирішення побутових і соціальних проблем, оцінювати економічну доцільність певних дій.Визначено також ключові виклики, серед яких нестача методичних матеріалів і потреба у професійній підготовці педагогів. Перспективними напрямами вбачаються створення інноваційних освітніх ресурсів, розширення співпраці з батьками та місцевими громадами, використання цифрових технологій для формування сталих компетентностей. Підкреслено, що поєднання екологічних та економічних знань у процесі технологічної освіти сприяє формуванню цілісної системи уявлень про сталий розвиток, виховує екологічну культуру й економічну грамотність, а також створює підґрунтя для відповідальної поведінки учнів у майбутньому.
Посилання
Бібік Н. М., Бондарчук Г. П., Корнієнко М. М., Крамаровська С. М., Зарецька І. Т. (2020) Я досліджую світ. 3 клас: підручник. (у 2-х ч.) : Ч. 1. Харків : Вид-во «Ранок», 2020. 136с. : іл.
Грущинська І. В., Бех О. В. (2019) Я досліджую світ. Підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1. Київ : УОВЦ «Оріон». 144 с. : іл.
Державний стандарт початкової освіти. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п
Довгань О. (2025) Формування компетентностей молодших школярів у контексті ідей сталого розвитку. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів, докторантів і аспірантів / Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський націо- нальний університет імені Івана Огієнка. Вип. 24.
Дорож І. А. (2024) Екологічна теорія як чинник формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів. Педагогічна освіта: теорія і практика: Збірник наукових праць / Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Бахмат Н.В.]. Київ: Міленіум. Вип. 36 (1−2024). С. 103–111. URL :http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/311739
Мельник Л. Г. (2007) Поняття про сталий розвиток. Суми : Університетська книга. 442 c.
Тарасюк О. В. (2025) Теоретичні засади формування концепції сталого розвитку та її практична реалізація на сучасному етапі розвитку суспільства. Економіка, управління та адміністрування. № 1. С. 51–63.
Типова освітня програма для ЗЗСО, розроблена під керівництвом О. Я. Савченко. URL : https://osvita.ua/school/program/program-1-4/60407/
Типова освітня програма для ЗЗСО, розроблена під керівництвом Р. Б. Шияна. URL : https://osvita.ua/school/program/program-1-4/60408/
Формування екологічної компетентності учнів початкової школи. Інформаційно-методичні матеріали з досвіду роботи РОСЧИСЛАВ Тетяни Вікторівни, вчителя початкових класів комунального закладу «Академічна гімназія Кропивницької міської ради» / за наук. редаг. Т. О. Пашанової. Кропивницький: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2024. 56 с.
Франчук Н. (2024) Екологічна освіта дітей: синергія українсько-європейських відносин : монографія / За ред. групи проєкту Erasmus + Jean Monnet Module Project: 101085524 – EcoEdEU – ERASMUS-JMO-2022-HEITCH- RSCH «Ecological education of preschool and primary school children: a European approach» : І. Стахової, Н. Казьмірчук, І. Карук, Н. Баюрко. Вінниця, ТВОРИ. С. 84–123.
Цілі сталого розвитку та Україна https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/cili-stalogo-rozvitku-ta-ukrayina
Шевчук О. В. (2022) Специфіка формування екологічної поведінки в учнів початкової школи. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 51. P. 74-78. URL : https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5375
Шевчук В. Я. (2006) Макроекономічні проблеми сталого розвитку. Київ : Геопринт. 200 c.
Schwab K., Sala-i-Martin X., Greenhill R. (2011) The Global Competitiveness Report. World Economic Forum. P. 5–7.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





