СТАЛИЙ РОЗВИТОК У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ: ПОЄДНАННЯ ЕКОЛОГІЧНИХ ТА ЕКОНОМІЧНИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.6

Ключові слова:

екологія, екологічна свідомість, економічна свідомість, молодші школярі, інтегрований курс «Я досліджую світ», підприємливість, сталий розвиток, екологічне виховання, екологічна освіта, освітній процес, педагогічні умови, екологічне мислення, відповідальне ставлення до природи, технологічна освіта

Анотація

У сучасних умовах глобальних екологічних та соціально-економічних викликів особливої ваги набуває проблема формування у підростаючого покоління цінностей і компетентностей, що відповідають принципам сталого розвитку. Початкова школа є фундаментальним етапом у вихованні свідомого громадянина, здатного відповідально ставитися до природних ресурсів і приймати обґрунтовані економічні рішення. Актуальність дослідження зумовлена потребою інтеграції екологічних та економічних знань у процес технологічної освіти, що відкриває можливості для комплексного розвитку учнів і закладає підґрунтя їхньої майбутньої життєвої та професійної діяльності.Стаття висвітлює теоретичні засади і практичні шляхи упровадження ідей сталого розвитку в освітній процес початкової школи шляхом поєднання екологічної та економічної грамотності в межах технологічної освітньої галузі. Розглянуто сутність сталого розвитку та його значення для освіти, окреслено специфіку формування екологічної свідомості й економічного мислення молодших школярів. Особлива увага приділяється потенціалу технологічної освіти як простору для інтеграції цих знань, що реалізується через міжпредметні зв’язки з природознавством, математикою та громадянською освітою.Практичні аспекти дослідження ілюструються прикладами інтегрованих уроків, проєктних завдань і дослідницьких методик, спрямованих на розвиток у дітей умінь раціонально використовувати ресурси, знаходити альтернативні шляхи вирішення побутових і соціальних проблем, оцінювати економічну доцільність певних дій.Визначено також ключові виклики, серед яких нестача методичних матеріалів і потреба у професійній підготовці педагогів. Перспективними напрямами вбачаються створення інноваційних освітніх ресурсів, розширення співпраці з батьками та місцевими громадами, використання цифрових технологій для формування сталих компетентностей. Підкреслено, що поєднання екологічних та економічних знань у процесі технологічної освіти сприяє формуванню цілісної системи уявлень про сталий розвиток, виховує екологічну культуру й економічну грамотність, а також створює підґрунтя для відповідальної поведінки учнів у майбутньому.

Посилання

Бібік Н. М., Бондарчук Г. П., Корнієнко М. М., Крамаровська С. М., Зарецька І. Т. (2020) Я досліджую світ. 3 клас: підручник. (у 2-х ч.) : Ч. 1. Харків : Вид-во «Ранок», 2020. 136с. : іл.

Грущинська І. В., Бех О. В. (2019) Я досліджую світ. Підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1. Київ : УОВЦ «Оріон». 144 с. : іл.

Державний стандарт початкової освіти. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п

Довгань О. (2025) Формування компетентностей молодших школярів у контексті ідей сталого розвитку. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів, докторантів і аспірантів / Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський націо- нальний університет імені Івана Огієнка. Вип. 24.

Дорож І. А. (2024) Екологічна теорія як чинник формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів. Педагогічна освіта: теорія і практика: Збірник наукових праць / Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Бахмат Н.В.]. Київ: Міленіум. Вип. 36 (1−2024). С. 103–111. URL :http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/311739

Мельник Л. Г. (2007) Поняття про сталий розвиток. Суми : Університетська книга. 442 c.

Тарасюк О. В. (2025) Теоретичні засади формування концепції сталого розвитку та її практична реалізація на сучасному етапі розвитку суспільства. Економіка, управління та адміністрування. № 1. С. 51–63.

Типова освітня програма для ЗЗСО, розроблена під керівництвом О. Я. Савченко. URL : https://osvita.ua/school/program/program-1-4/60407/

Типова освітня програма для ЗЗСО, розроблена під керівництвом Р. Б. Шияна. URL : https://osvita.ua/school/program/program-1-4/60408/

Формування екологічної компетентності учнів початкової школи. Інформаційно-методичні матеріали з досвіду роботи РОСЧИСЛАВ Тетяни Вікторівни, вчителя початкових класів комунального закладу «Академічна гімназія Кропивницької міської ради» / за наук. редаг. Т. О. Пашанової. Кропивницький: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2024. 56 с.

Франчук Н. (2024) Екологічна освіта дітей: синергія українсько-європейських відносин : монографія / За ред. групи проєкту Erasmus + Jean Monnet Module Project: 101085524 – EcoEdEU – ERASMUS-JMO-2022-HEITCH- RSCH «Ecological education of preschool and primary school children: a European approach» : І. Стахової, Н. Казьмірчук, І. Карук, Н. Баюрко. Вінниця, ТВОРИ. С. 84–123.

Цілі сталого розвитку та Україна https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/cili-stalogo-rozvitku-ta-ukrayina

Шевчук О. В. (2022) Специфіка формування екологічної поведінки в учнів початкової школи. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 51. P. 74-78. URL : https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5375

Шевчук В. Я. (2006) Макроекономічні проблеми сталого розвитку. Київ : Геопринт. 200 c.

Schwab K., Sala-i-Martin X., Greenhill R. (2011) The Global Competitiveness Report. World Economic Forum. P. 5–7.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03

Як цитувати

ДОВГАНЬ, О., & ДОРОЖ, І. (2025). СТАЛИЙ РОЗВИТОК У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ: ПОЄДНАННЯ ЕКОЛОГІЧНИХ ТА ЕКОНОМІЧНИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 35–43. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.6

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА