SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN PRIMARY SCHOOL: INTEGRATING ECOLOGICAL AND ECONOMIC KNOWLEDGE INTO TECHNOLOGICAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.6Keywords:
environmental awareness, economic awareness, primary school pupils, integrated course “I Explore the World”, entrepreneurship, sustainable development, environmental education, environmental education, educational process, pedagogical conditions, environmental thinking, responsible attitude towards nature, technological educationAbstract
In the context of global ecological and socio-economic challenges, the issue of shaping values and competencies in the younger generation that align with the principles of sustainable development becomes particularly important.Primary school represents a fundamental stage in fostering responsible citizens who are able to treat natural resources with care and make well-grounded economic decisions. The relevance of this study lies in the need to integrate ecological and economic knowledge into technological education, which opens opportunities for the comprehensive development of pupils and lays the foundation for their future personal and professional growth.The purpose of the article is to highlight the theoretical foundations and practical approaches to implementing the ideas of sustainable development in the primary school educational process by combining ecological and economic literacy within the framework of technological education. The paper examines the essence of sustainable development and its significance for education, outlines the specifics of forming ecological awareness and economic thinking in younger pupils, and emphasizes the potential of technological education as a platform for integrating these domains of knowledge.This integration is realized through interdisciplinary links with natural science, mathematics, and civic education.The practical aspects of the study are illustrated with examples of integrated lessons, project-based activities, and research methods aimed at developing pupils’ ability to use resources rationally, find alternative solutions to everyday and social problems, and evaluate the economic feasibility of their decisions. The key challenges identified include the lack of methodological resources and the need for specialized teacher training. Promising directions involve the creation of innovative educational resources, the strengthening of cooperation with parents and local communities, and the application of digital technologies to support the development of sustainable competencies.In conclusion, the article emphasizes that combining ecological and economic knowledge within technological education fosters the formation of a holistic understanding of sustainable development, nurtures ecological culture and economic literacy, and provides a solid foundation for responsible behavior among pupils in the future.
References
Бібік Н. М., Бондарчук Г. П., Корнієнко М. М., Крамаровська С. М., Зарецька І. Т. (2020) Я досліджую світ. 3 клас: підручник. (у 2-х ч.) : Ч. 1. Харків : Вид-во «Ранок», 2020. 136с. : іл.
Грущинська І. В., Бех О. В. (2019) Я досліджую світ. Підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1. Київ : УОВЦ «Оріон». 144 с. : іл.
Державний стандарт початкової освіти. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п
Довгань О. (2025) Формування компетентностей молодших школярів у контексті ідей сталого розвитку. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів, докторантів і аспірантів / Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський націо- нальний університет імені Івана Огієнка. Вип. 24.
Дорож І. А. (2024) Екологічна теорія як чинник формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів. Педагогічна освіта: теорія і практика: Збірник наукових праць / Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Бахмат Н.В.]. Київ: Міленіум. Вип. 36 (1−2024). С. 103–111. URL :http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/311739
Мельник Л. Г. (2007) Поняття про сталий розвиток. Суми : Університетська книга. 442 c.
Тарасюк О. В. (2025) Теоретичні засади формування концепції сталого розвитку та її практична реалізація на сучасному етапі розвитку суспільства. Економіка, управління та адміністрування. № 1. С. 51–63.
Типова освітня програма для ЗЗСО, розроблена під керівництвом О. Я. Савченко. URL : https://osvita.ua/school/program/program-1-4/60407/
Типова освітня програма для ЗЗСО, розроблена під керівництвом Р. Б. Шияна. URL : https://osvita.ua/school/program/program-1-4/60408/
Формування екологічної компетентності учнів початкової школи. Інформаційно-методичні матеріали з досвіду роботи РОСЧИСЛАВ Тетяни Вікторівни, вчителя початкових класів комунального закладу «Академічна гімназія Кропивницької міської ради» / за наук. редаг. Т. О. Пашанової. Кропивницький: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2024. 56 с.
Франчук Н. (2024) Екологічна освіта дітей: синергія українсько-європейських відносин : монографія / За ред. групи проєкту Erasmus + Jean Monnet Module Project: 101085524 – EcoEdEU – ERASMUS-JMO-2022-HEITCH- RSCH «Ecological education of preschool and primary school children: a European approach» : І. Стахової, Н. Казьмірчук, І. Карук, Н. Баюрко. Вінниця, ТВОРИ. С. 84–123.
Цілі сталого розвитку та Україна https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/cili-stalogo-rozvitku-ta-ukrayina
Шевчук О. В. (2022) Специфіка формування екологічної поведінки в учнів початкової школи. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 51. P. 74-78. URL : https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5375
Шевчук В. Я. (2006) Макроекономічні проблеми сталого розвитку. Київ : Геопринт. 200 c.
Schwab K., Sala-i-Martin X., Greenhill R. (2011) The Global Competitiveness Report. World Economic Forum. P. 5–7.






