FORMATION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS OF PRIMARY SCHOOL PUPILS IN THE MODERN PRIMARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.12

Keywords:

environmental awareness, primary school pupils, game activity, integrated course «I explore the world», entrepreneurship, financial literacy, sustainable development, environmental education, environmental education, educational process, pedagogical conditions, Ukrainian folk games, ecological thinking, responsible attitude towards nature

Abstract

The article is concerned with the features of the formation of environmental awareness of primary school pupils in the process of game activity in the lessons of the integrated course «I explore the world». The content of the concept of «ecological consciousness» in philosophical, pedagogical and psychological contexts is analyzed, and its main components are identified: knowledge, values, beliefs, emotional attitudes and behavioral models. The author emphasizes the importance of game methods as an effective tool for developing ecological thinking, which ensures the involvement of pupils in active cognitive activity, contributes to the formation of a conscious position on the interaction of man with nature, and develops responsibility and environmentally appropriate behaviour. Special attention is paid to the analysis of didactic conditions that ensure the effectiveness of environmental education in primary school, in particular, the use of plot-role-playing, problem-searching, and creative games. The possibilities of using Ukrainian folk games and folk games of European countries in forming the environmental consciousness of primary school pupils in the lessons of the integrated course «I explore the world» are revealed. The need to integrate local environmental problems into the content of education and reorient the educational process towards the formation of a holistic ecological worldview is substantiated. The article also examines the introduction of sustainable development ideas into the educational process of primary school as an important component of environmental education. The role of developing entrepreneurship and financial literacy of primary school pupils in the context of environmental education is emphasized, which contributes to the development of their ability to make informed decisions, evaluate the economic aspects of sustainable development, and form a responsible attitude towards the use of resources.

References

Бібік Н. М., Бондарчук Г. П., Корнієнко М. М., Крамаровська С. М., Зарецька І. Т. Я досліджую світ. 3 клас: підручник. (у 2-х ч.) : Ч. 1. Харків : Вид-во «Ранок», 2020. 136с. : іл.

Грущинська І. В., Бех О. В. Я досліджую світ. Підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1. Київ : УОВЦ «Оріон», 2019. 144 с. : іл.

Державний стандарт початкової освіти. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п (дата звернення: 14.03.2025).

Довгань О. Використання елементів освітніх методик LEGO на уроках у початковій школі. Сучасні технології початкової освіти: реалії та перспективи : збірник наукових праць / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка ; редкол. : Н. В. Бахмат, Н. В. Гудима, О. В. Ковальчук. Київ : Міленіум, 2020. Вип. 3. С. 50–57.

Довгань О. Формування компетентностей молодших школярів у контексті ідей сталого розвитку. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів, докторантів і аспірантів / Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2025. Вип. 24.

Дорож І. А. Екологічна теорія як чинник формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів. Педагогічна освіта: теорія і практика: Збірник наукових праць / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Бахмат Н.В.]. Київ : Міленіум. Вип. 36 (1−2024). 2024. С. 103–111. URL :http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/311739 (дата звернення: 14.03.2025).

Волощенко О., Козак Т. Інтеграція медіаграмотності в навчальний предмет «Я досліджую світ»: навч.- метод. посібн. Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2020. 36 с.

Сидоренко І. П. Використання підручників як засобу формування екологічної культури учнів початкової школи. Наукові записки Інституту педагогіки, 2020. № 5(1). С. 67–73.

Типова освітня програма для ЗЗСО, розроблена під керівництвом О. Я. Савченко. URL : https://osvita.ua/school/program/program-1-4/60407/ (дата звернення: 14.03.2025).

Типова освітня програма для ЗЗСО, розроблена під керівництвом Р. Б. Шияна. URL : https://osvita.ua/school/program/program-1-4/60408/ (дата звернення: 14.03.2025).

Франчук Н. Екологічна освіта дітей: синергія українсько-європейських відносин : монографія / За ред. групи проєкту Erasmus + Jean Monnet Module Project: 101085524 – EcoEdEU – ERASMUS-JMO-2022-HEITCHRSCH «Ecological education of preschool and primary school children: a European approach» : І. Стахової, Н. Казьмірчук, І. Карук, Н. Баюрко. Вінниця, ТВОРИ, 2024. С.84–123.

Published

2025-05-27

How to Cite

DOVHAN О., & DOROZH І. (2025). FORMATION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS OF PRIMARY SCHOOL PUPILS IN THE MODERN PRIMARY SCHOOL. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 82–89. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.12

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION