ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СУЧАСНІЙ ВІТЧИЗНЯНІЙ ПОЧАТКОВІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.4

Ключові слова:

інформаційно-комунікаційні технології, ІКТ, використання ІКТ в початковій освіті, функції ІКТ в початковій освіті, використання інформаційних технологій у початкових класах, ІКТ-компетенція учителя початкових класів

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність теми публікації та її своєчасність і практичне значення, проведено аналіз наукових праць із теми дослідження. Її мета передбачає актуалізацію функцій інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у початковій освіті з урахуванням сучасних вітчизняних реалій, основних тенденцій розвитку програмно-технічного забезпечення інформаційно-комунікаційних технологій та освітніх завдань, які потрібно вирішити у процесі навчання здобувачів початкової освіти. Методологію статті складають: аналіз, синтез, порівняння, спостереження. У процесі наукового дослідження було актуалізовано функції ІКТ у вітчизняній початковій освіті, зокрема авторами виділено такі функції, як: засоби діяльності (власне освітньої (педагогічної), науково-методичної і методичної роботи освітян, засоби управління освітою (освітньому менеджменті)); об’єкт дослідження і вивчення (проаналізовано можливості типових освітніх програм для початкової школи та наведено можливі напрямки актуалізації їх змісту); засоби комунікації та інтеграції (увагу зосереджено на комунікації та представленні серед позаосвітнього загалу); засоби самоосвітньої, дослідницької та наукової діяльності (увагу зосереджено як на формі їх проведення (дистанційній із використанням мережевих засобів ІКТ), так і на власне програмно-технічних засобах проведення), – коротко описано їх значення, інструментарій, специфіку використання у сучасній вітчизняній освіті та наведено актуальні приклади. При цьому акцентовано увагу на найбільш сучасних напрямках ІКТ (зокрема – на імерсивних технологіях, штучному інтелекті тощо). Автори також розглянули актуальні приклади використання ІКТ. Також було окреслено проблематику подальших досліджень у контексті теми публікації як вивчення можливостей використання останніх досягнень ІКТ при вивченні окремих освітніх галузей у початкових класах.

Посилання

Галузяк В. М., Сметанський М. І., Шахов В. І. Педагогіка : навч. пос. вид. 2-е., випр. і доп. Вінниця : «Книга-Вега», 2003. 416 с.

Державний стандарт початкової освіти (у редакції постанови Кабінету Міністрів України № 688 від 24 липня 2019 р.). Верховна Рада України. Законодавство України : веб-сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text

Електронні журнали у закладах освіти: як підключитись. НУШ. Нова українська школа : веб-сайт. 2022. 8 вересня. URL: https://nus.org.ua/news/elektronni-zhurnaly-u-zakladah-osvity-yak-pidklyuchytys/

Інформаційно-комунікаційні технології в управлінні закладами освіти / Національна академія педагогічних наук України, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського. Київ, 2023. URL: https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2023/10/IKT_v_upravlinni_ZO-2023.pdf

Остапйовська І., Стасюк Л. Використання мережевих освітніх ресурсів при викладанні спеціальних методик математичної та природничої освітньої галузі у процесі підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 016 Спеціальна освіта. Acta Paedagogica Volynienses. 2023. Вип. 1. С. 128–133, doi: https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.18

Певень К., Хміль Н., Макогончук Н. Вплив штучного інтелекту на зміну традиційних моделей навчання та викладання: аналіз технологій для забезпечення ефективності індивідуальної освіти. Перспективи та інновації науки. 2023. № 11(29). С. 306–316. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/5496

Петріна К. Сервіси для створення чек-листів. Як не залишити нічого поза увагою. eSputnik : веб-сайт. 2021. 12 травня. URL: https://esputnik.com/uk/blog/servisi-dlya-stvorennya-chek-listiv-yak-stvoriti-chek-list

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» (згідно Наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2736-20 від 23.12.2020). Верховна Рада України. Законодавство України : веб-сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#n10

Сіленко А. О., Сіленко М. В. Роль інформаційних технологій в управлінні політичними, виробничими та освітніми процесами. Актуальні проблеми політики. 2022. Вип. 70. С. 118–124. URL: http://app.nuoua.od.ua/archive/70_2022/19.pdf

Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 1–2 клас. Інститут суспільних ініціатив : веб-сайт. URL: https://sii.org.ua/document/typova-osvitnya-programa-rozroblena-pid-kerivnycztvom-shyyana-rb-1-2-klas/

Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 3–4 клас. IDEA-teacher. Простір вчительских ідей : веб-сайт. URL: https://idea-teacher.com.ua/e-lib/navchalno-metodychni-posibnyky/pedagogichnympraczivnykam/typova-osvitnya-programa-dlya-3-4-klasiv-nush-shyyana-r-b/

Хміль Н. А., Галицька‐Дідух Т. В., Ван Ц. Використання віртуальної та доповненої реальності в українській освіті. Академічні візії. 2023. Вип. 22. URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.8251886

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-12

Як цитувати

ОСТАПЙОВСЬКА, І., КАРПІК, В., & ОРИЩУК, А. (2024). ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СУЧАСНІЙ ВІТЧИЗНЯНІЙ ПОЧАТКОВІЙ ОСВІТІ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 26–34. https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.4

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ПОЧАТКОВА ОСВІТА