КРЕАТИВНІСТЬ ПЕДАГОГА У НАВЧАННІ МАТЕМАТИКИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.2.12

Ключові слова:

початкова школа, креативність, навчання математики молодших школярів, креативність учителя початкової школи, креативність у навчанні математики

Анотація

Креативність є однією із необхідних якостей сучасної людини, котра слугує засобом її успішного функці- онування у кожній із сфер життєдіяльності. Особливого значення набуває ця риса у педагогічній діяльності, оскільки вона дозволяє швидко реагувати на нестандартні ситуації, знаходити нетривіальні вирішення проблем. У сучасній початковій освіті саме від уміння педагога застосувати креативний підхід значною мірою залежить ефективність навчання математики. Саме це й зумовило вибір теми статті та обґрунтувало її актуальність. У досліджені проведено аналіз базових та останніх наукових досліджень, присвячених вивченню креативності як наукового, соціального та культурного феномена, актуалізовано зміст феномену «креативність», її дефіні- ційовано як здатність особистості продукувати незвичайні ідеї, відхилятися від звичних, «традиційних» схем мислення, швидко вирішувати проблемні ситуації; окремий тип інтелектуальних здібностей. Зазначено різні під- ходи щодо вивчення. Визначено основні компоненти: компетентність (у сфері прояву), уміння творчо мислити та мотивацію, – і чинники, які впливають на її формування. На основі отриманих результатів означено зміст креативної діяльності вчителя у навчанні математики молодших школярів, як здатність педагога швидко вирі- шувати будь-які освітні проблеми, які виникають під час навчання математики молодших школярів нетрадицій- ними способами, із використанням власних нетривіальних методик, творчим застосуванням традиційних форм, методів та засобів навчання математики. Серед чинників, які впливають на її інтенсивність та вияв виділено такі, як: загальна педагогічна та предметно-методична математична компетенції учителя, його особистіс- ні якості; наявність та сформованості зовнішньої і внутрішньої мотивації до вияву цієї якості; особливості організації та проведення освітнього процесу; матеріально-технічне та дидактико-методичне забезпечення освітнього процесу у навчальному закладі у цілому, та викладання математичної освітньої галузі зокрема; особ- ливості як педагогічного, так і учнівського колективу, відносин із батьками (опікунами) учнів. Наведено приклад застосування креативного підходу. Окреслено перспективи подальших досліджень.

Посилання

Barron F. Creative person and creative process. Ibid. 1976. № 3. Vol. 10. P. 165–169.

Гилфорд Дж. Три стороны интеллекта. Психология мышления. ред. А.М. Матюшкина. Москва : Прогресс, 1965. С. 443–456.

Дружинин В.Н. Психология общих способностей : учебн. пособ. Санкт-Петербург : Питер Ком, 1999. 368 с.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность : учебное пособие. Издание 2-е. Москва : Политиздат, 1977. 304 с.

Поташник М.М. Педагогическое творчество: проблемы развития и опыт : пособие для учителя. Киев : Радянська школа, 1998. 240 с.

Роменець В. Психологія творчості : навч. посіб. Київ : Вища школа. Головне вид-во, 1971. 248 с.

Torrance E.P. Guiding creative talent. Englewood Cloffs – N.Y.; Prentice-Hall, 1962. 278 p.

Бурчак С. Ґенеза проблеми креативності в психолого-педагогічній науці. Витоки педагогічної майстерності. 2019. Вип. 24. С. 14–19. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Potip_2015_23_5 (дата звернення: 07.03.2021)

Бурчак С.О. Креативність майбутнього вчителя в загальній теорії творчості: теоретичний аспект. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 18. Т. 1. С. 91–95.

Павленко В.В. Креативність: сутність, структура, закономірності формування і розвиток. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2015. № 23. С. 15–21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Potip_2015_23_5 (дата звернення: 07.03.2021).

Павленко В.В. Креативність: сутнісна характеристика поняття. Креативна педагогіка. 2016. Вип. 11. С. 120–131. URL: http://eprints.zu.edu.ua/25862/1/павл.’..PDF (дата звернення: 07.03.2021)

Яковишина Т.В., Шалівська Ю.В. Трансформація поняття «креативність» у контексті реформування педагогічної освіти. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 10. Т. 2. С. 39–43. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/10/part_2/10.pdf (дата звернення: 07.03.2021).

Вересоцька Н. Розвиток креативної компетентності як психолого-педагогічна проблема. Сучасний рух науки: тези доп. VI міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 4–5 квітня 2019 р., Дніпро. 2019. С. 181–185.

Дімітрова-Бурлаєнко С.Д. Ґенеза поняття «креативна компетентність» у контексті психолого-педагогічних досліджень. Педагогіка та психологія. 2017. Вип. 58. С. 3–14. URL: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/pedagogy/ article/view/182 (дата звернення: 07.03.2021).

Дімітрова-Бурлаєнко С.Д. Формування креативної компетентності студентів технічних спеціальностей у процесі викладання дисциплін фізико-математичного циклу. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 55(108). С. 526–533. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/ archive/2017/55/55_2017.pdf (дата звернення: 07.03.2021).

Ніколаєнко К.В. Креативність як чинник соціальних змін. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. Кривий Ріг. 2017. 187 с. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/19480/1/Дисертац_я%20Ніколенко.pdf (дата звернення: 07.03.2021)

Пономарьова Г.Ф., Петриченко Л.О., Полякова І.В., Харківська А.А. Технології розвитку креативних здібностей майбутніх учителів : монографія. Харків : Видавець О.А. Мірошниченко, 2019. 272 с.

Івершинець А. Діагностика розвитку креативності майбутніх вихователів. Науковий вісник МНУ імені В.О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. 2019. № 2(65). С. 101–106.

Добровольська Н.В. Формування креативності майбутніх менеджерів невиробничої сфери засобами ділових ігор. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Вінниця, 2015. 297 с. URL: http://library.vspu.net/bitstream/handle/123456789/340/dis%20Добровольська.pdf?sequence=2&isAllowed=y (дата звернення: 07.03.2021).

Кучинова Н.М. Розвиток креативної складової професійного мислення маркетологів. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. Київ. 2017. 248 с. URL: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/Д_26.053.10/Kuchynova.pdf (дата звернення: 07.03.2021).

Сучасний тлумачний словник української мови : 60000 слів / під ред. В. В. Дубічинського. Харків : ВД «ШКОЛА», 2009. 832 с.

Шапар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник : довідкове видання. Харків : Прапор, 2007. 640 с.

Мала Н.Т. Креативність як складова ефективного управління. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2011. № 704: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. С. 18–23.

Міщиха Л.П. Психологія творчості : навчальний посібник. Івано-Франківськ : Гостинець, 2007. 448 с.

Павленко В.В. Креативність учителя як чинник розвитку педагогічної творчості. Формування дидактичної компетентності педагогів дошкільної та початкової освіти. 2015. С. 145–150.

Скворцова С., Онопрієнко О. Нова українська школа: методика навчання математики у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах інтегративного і компетентнісного підходів : навч.-метод. посіб. Харків : Вид-во «Ранок», 2019. 352 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-20

Як цитувати

ОСТАПЙОВСЬКА, І. (2021). КРЕАТИВНІСТЬ ПЕДАГОГА У НАВЧАННІ МАТЕМАТИКИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 74–80. https://doi.org/10.32782/apv/2021.2.12

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА