CREATIVITY OF A TEACHER IN THE MATHEMATICS EDUCATION OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.2.12

Keywords:

primary school, creativity, teaching mathematics of junior schoolchildren, creativity of primary school teacher, creativity in the teaching of mathematics

Abstract

Creativity is one of the necessary qualities of modern man, which serves as a means of its successful functioning in each of the spheres of life. This feature is especially important in pedagogical activities, because it allows you to quickly respond to unusual situations, to find non-trivial solutions to problems. In modern primary education the effectiveness of teaching mathematics largely depends on the teacher’s ability to apply a creative approach. This is what became a reason to the choice of the topic of the article and justified its relevance. Basic and recent research on the study of creativity as a scientific, social and cultural phenomenon, updated the content of the phenomenon «creativity» have been analyzed in the study, it was defined as the ability of individuals to produce unusual ideas, deviate from the usual, «traditional» thinking patterns, quickly solve problems, situations; a separate type of intellectual ability. Different approaches to the study were indicated. The main components were identified, such as: competence (in the field of manifestation), the ability to think creatively and motivation, – and the factors that influence to its formation. Based on the results, the content of the teacher's creative activity in the teaching of mathematics of primary schoolchildren was defined as the teacher’s ability to quickly solve any educational problems that arise during teaching mathematics of primary schoolchildren in non-traditional ways, using their own non-trivial methods, creative use of traditional forms, methods and teaching aids for mathematics. Among the factors that affect its intensity and manifestation were indicated such as: general pedagogical and subject-methodical mathematical competence of the teacher, his personal qualities; the presence and formation of external and internal motivation to manifest this quality; features of the organization and conduct of the educational process; material and technical and didactic and methodological support of the educational process in the educational institution in general, and teaching mathematical education in particular; features of both pedagogical and student staff, relations with parents (guardians) of pupils. An example of applying a creative approach was given. Prospects for further research were outlined.

References

Barron F. Creative person and creative process. Ibid. 1976. № 3. Vol. 10. P. 165–169.

Гилфорд Дж. Три стороны интеллекта. Психология мышления. ред. А.М. Матюшкина. Москва : Прогресс, 1965. С. 443–456.

Дружинин В.Н. Психология общих способностей : учебн. пособ. Санкт-Петербург : Питер Ком, 1999. 368 с.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность : учебное пособие. Издание 2-е. Москва : Политиздат, 1977. 304 с.

Поташник М.М. Педагогическое творчество: проблемы развития и опыт : пособие для учителя. Киев : Радянська школа, 1998. 240 с.

Роменець В. Психологія творчості : навч. посіб. Київ : Вища школа. Головне вид-во, 1971. 248 с.

Torrance E.P. Guiding creative talent. Englewood Cloffs – N.Y.; Prentice-Hall, 1962. 278 p.

Бурчак С. Ґенеза проблеми креативності в психолого-педагогічній науці. Витоки педагогічної майстерності. 2019. Вип. 24. С. 14–19. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Potip_2015_23_5 (дата звернення: 07.03.2021)

Бурчак С.О. Креативність майбутнього вчителя в загальній теорії творчості: теоретичний аспект. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 18. Т. 1. С. 91–95.

Павленко В.В. Креативність: сутність, структура, закономірності формування і розвиток. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2015. № 23. С. 15–21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Potip_2015_23_5 (дата звернення: 07.03.2021).

Павленко В.В. Креативність: сутнісна характеристика поняття. Креативна педагогіка. 2016. Вип. 11. С. 120–131. URL: http://eprints.zu.edu.ua/25862/1/павл.’..PDF (дата звернення: 07.03.2021)

Яковишина Т.В., Шалівська Ю.В. Трансформація поняття «креативність» у контексті реформування педагогічної освіти. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 10. Т. 2. С. 39–43. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/10/part_2/10.pdf (дата звернення: 07.03.2021).

Вересоцька Н. Розвиток креативної компетентності як психолого-педагогічна проблема. Сучасний рух науки: тези доп. VI міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 4–5 квітня 2019 р., Дніпро. 2019. С. 181–185.

Дімітрова-Бурлаєнко С.Д. Ґенеза поняття «креативна компетентність» у контексті психолого-педагогічних досліджень. Педагогіка та психологія. 2017. Вип. 58. С. 3–14. URL: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/pedagogy/ article/view/182 (дата звернення: 07.03.2021).

Дімітрова-Бурлаєнко С.Д. Формування креативної компетентності студентів технічних спеціальностей у процесі викладання дисциплін фізико-математичного циклу. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 55(108). С. 526–533. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/ archive/2017/55/55_2017.pdf (дата звернення: 07.03.2021).

Ніколаєнко К.В. Креативність як чинник соціальних змін. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. Кривий Ріг. 2017. 187 с. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/19480/1/Дисертац_я%20Ніколенко.pdf (дата звернення: 07.03.2021)

Пономарьова Г.Ф., Петриченко Л.О., Полякова І.В., Харківська А.А. Технології розвитку креативних здібностей майбутніх учителів : монографія. Харків : Видавець О.А. Мірошниченко, 2019. 272 с.

Івершинець А. Діагностика розвитку креативності майбутніх вихователів. Науковий вісник МНУ імені В.О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. 2019. № 2(65). С. 101–106.

Добровольська Н.В. Формування креативності майбутніх менеджерів невиробничої сфери засобами ділових ігор. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Вінниця, 2015. 297 с. URL: http://library.vspu.net/bitstream/handle/123456789/340/dis%20Добровольська.pdf?sequence=2&isAllowed=y (дата звернення: 07.03.2021).

Кучинова Н.М. Розвиток креативної складової професійного мислення маркетологів. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. Київ. 2017. 248 с. URL: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/Д_26.053.10/Kuchynova.pdf (дата звернення: 07.03.2021).

Сучасний тлумачний словник української мови : 60000 слів / під ред. В. В. Дубічинського. Харків : ВД «ШКОЛА», 2009. 832 с.

Шапар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник : довідкове видання. Харків : Прапор, 2007. 640 с.

Мала Н.Т. Креативність як складова ефективного управління. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2011. № 704: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. С. 18–23.

Міщиха Л.П. Психологія творчості : навчальний посібник. Івано-Франківськ : Гостинець, 2007. 448 с.

Павленко В.В. Креативність учителя як чинник розвитку педагогічної творчості. Формування дидактичної компетентності педагогів дошкільної та початкової освіти. 2015. С. 145–150.

Скворцова С., Онопрієнко О. Нова українська школа: методика навчання математики у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах інтегративного і компетентнісного підходів : навч.-метод. посіб. Харків : Вид-во «Ранок», 2019. 352 с.

Published

2021-05-20

How to Cite

ОСТАПЙОВСЬКА, І. (2021). CREATIVITY OF A TEACHER IN THE MATHEMATICS EDUCATION OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 74–80. https://doi.org/10.32782/apv/2021.2.12

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION