РОЛЬ МЕДІАОСВІТИ У ФОРМУВАННІ КУЛЬТУРИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.16

Ключові слова:

культура інформаційної діяльності учителя початкової школи, медіаосвіта, медіаграмот- ність, цифрові навички учителя початкової школи, формування культури інформаційної діяльності майбутніх учителів початкової школи, фахова підготовка майбутніх учителів початкової школи

Анотація

У статті на основі означення феномену «інформація» було доведено, що вона набуває цінності для осо- бистості тільки тоді, коли стає об’єктом певної діяльності, а саме – інформаційної. Задля результативнос- ті інформаційна діяльність повинна підпорядковуватися певній системі норм-правил, які формують культуру інформаційної діяльності (КІД). Було актуалізовано зміст інформаційної діяльності сучасного вчителя почат- кової школи як діяльності, яка повинна дозволяти максимально якісно виконати будь-які нагальні педагогічні завдання, та запропоновано алгоритм її виконання. Також у дослідженні обґрунтовано, що ефективна профе- сійна інформаційна діяльність вимагає від сучасного учителя початкової школи розвиненої на високому рівні КІД у контексті роботи із: цифровою інформацією, яка подана у різних формах; програмно-технічними засобами ІКТ; безпечної роботи із ресурсами, розміщеними у глобальних та локальних комп’ютерних мережах; міжосо- бистісного спілкування у різному режимі та формі з використанням відповідних засобів ІКТ. Крім того вона передбачає використання різноманітних медіаресурсів як джерела, інформації пов’язаної із реальними подіями, фактами тощо. Це вимагає від педагога сформованих медіакомпетентностей, які формують медіаграмотність і набуваються у процесі навчання і самоосвітньої діяльності та потребують постійної актуалізації, оскільки із розвитком ІКТ, постійно вдосконалюються також й механізми мережевих маніпуляцій, фальсифікацій, шах- раювань тощо. Таким чином, медіаосвіта є важливою складовою частиною процесу формування КІД майбутніх учителів початкової школи в процесі їх фахової підготовки. Також у публікації визначено перспективи подальших досліджень як розробку моделі формування КІД у процесі фахової підготовки майбутніх учителів початкової школи та інтеграції елементів медіаосвіти у її структуру.

Посилання

Тулодзєцький Ґ., Герціґ Б., Ґрафе С. Медіаосвіта в школі та на уроці: Основи і приклади [Текст] / За загал. ред. В. Ф. Іванова; Пер. з нім. В. Климченка. Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2020. 405 с.

Van Deursen A., van der Zeeuw A., de Boer P., Jansen G., van Rompay T. Development and validation of the Internet of Things Skills Scale (IoTSS). Information, Communication & Society. 2021. DOI: 10.1080/1369118X.2021.1900320 (дата звернення: 16.08.2021)

Sailer M., Murbock J., Fischer F. Digital learning in schools: What does it take beyond digital technology? Teaching and Teacher Education. 2021. № 103(1):103346. URL: https://www.researchgate.net/publication/350870339_Digital_learning_in_schools_What_does_it_take_beyond_digital_technology (дата звернення: 16.08.2021)

Roa Banquez K., Rojas Torres C. G. V., González Rincón L. J., Ortiz Ortiz E. G. El docente en la era 4.0: una propuesta de formación digital que fortalezca el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. 2021. Vol. 63. pp. 126–160. URL: https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n63a6 (дата звернення: 16.08.2021)

Valbuena Duartea S., Medina A. P., Güetteb A. P., Saray V., Barranco T. Empoderamiento docente para la integración de las tic en la práctica pedagógica, a partir de la problematización del saber matemático. Academia y Virtualidad. 2021. Vol. 14(1). pp. 41–62. DOI: https://doi.org/10.18359/ravi.5161 (дата звернення: 16.08.2021)

Жигірь В. До питання про інформаційну культуру майбутнього вчителя. Психолого-педагогічний супровід фахового зростання особистості в системі неперервної професійної освіти : матер. Всеукраїнської науково-практичної конференції (26–27 листопада 2020 року., Бердянський державний педагогічний університет). Бердянськ, 2020. С. 36–43. URL: https://bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/Materialy_konferentsii_2020.pdf (дата звернення: 19.01.2021)

Пирогова К. М. Поняття інформаційної культури в сучасному комунікаційному просторі. Соціальні комунікації: стратегічні взаємодія та взаємовплив : Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Запоріжжя : ЗНУ, факультет журналістики, 2021. С. 110–114. URL: https://www.researchgate.net/profile/Oleh-Dzholos/publication/353210960_Radio_Kultura_ak_kulturno-prosvitnicka_radiostancia_NSTU/links/60ed37a5fb568a7098a69b4a/Radio-Kultura-ak-kulturno-prosvitnicka-radiostancia-NSTU.pdf#page=110 (дата звернення: 06.08.2021)

Решетілова О. М., Козар О. Р. Особливості формування інформаційної культури особистості в умовах інформаційного простору. Вчені записки кафедри документознавства та інформаційної діяльності (КДІД) НМетАУ. 2021. Вип. 3. С. 132–135. URL: https://nmetau.edu.ua/file/vcheni_zapiski_kdid._vip.3.pdf#page=133 (дата звернення: 03.08.2021)

Волощенко О., Козак О. Інтеграція медіаграмотності в навчальний предмет «Я досліджую світ» : навч.- метод. пос. Київ : Академія української преси. Центр вільної преси, 2020. 36 с.

Мокрогуз О. П. Медіаграмотність в інтегрованому курсі «Я досліджую світ» : навч.-метод. пос. / За ред. В. Ф. Іванова, О. В. Волошенюк. Київ : Академія української преси. Центр вільної преси, 2020. 36 с.

Волошенюк О. В., Чорний О. В. Методика формування умінь з медіаграмотності на заняттях з інтегрованого курсу «Мистецтво» в НУШ : навч.-метод. пос. Київ : Академія української преси. Центр вільної преси, 2020. 54 с.

Старагіна І. П. Нова українська школа: методика формування умінь з медіаграмотності на заняттях з предметів мовно-літературної освітньої галузі : навч.-метод. пос. / За ред. О. В. Волошенюк, В. Ф. Іванова. Київ : Академія української преси. Центр вільної преси, 2020. 58 с.

Васянович Г. П., Герганов Л. Д., Бешок Т. В. Діагностика рівнів сформованості медіаграмотності майбутніх рівнів сформованості медіаграмотності майбутніх учителів початкових класів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Том 76. № 2. С. 108–125. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3616 (дата звернення: 16.08.2021)

Петрик Л. В. Підготовка майбутнього вчителя початкової школи до застосування медіазасобів на уроках іноземних мов : дис. … канд. пед. наук (д-ра філософ.) : 13.00.04. Київ, 2020. 295 с.

Рекун О. О. Медіаграмотність у системі вищої освіти. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 8(164). С. 41–44. URL: http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/7150 (дата звернення: 16.08.2021)

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник [Текст]. Київ : Либідь, 1997. 376 с.

Пріма Р. М., Остапйовська І. І., Пріма Д. М. Феномен інформаційної діяльності сучасного вчителя початкової школи. Балканско научно обозрение. 2020. Т. 4. № 1(7). С. 33–36. URL: https://doi.org/10.34671/SCH.BSR.2020.0401.0008 (дата звернення: 16.08.2021)

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-27

Як цитувати

ОСТАПЙОВСЬКА, І. (2021). РОЛЬ МЕДІАОСВІТИ У ФОРМУВАННІ КУЛЬТУРИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 107–112. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.16

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА