THE ROLE OF MEDIA EDUCATION IN THE FORMATION OF THE CULTURE OF INFORMATION ACTIVITIES OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.16Keywords:
culture of information activity of primary school teachers, media education, media literacy, digital skills of primary school teachers, formation of culture of information activity of future primary school teachers, professional training of future primary school teachersAbstract
Based on the definition of the phenomenon of «information» in the article has been proved that it acquires value for the individual only when it becomes the object of a certain activity, namely – information. In order to be effective, information activities must be subject to a certain system of norms and rules, which shape the culture of information activities (CIA). The content of information activities of a modern primary school teacher has been updated as an activity that should allow to perform any urgent pedagogical tasks with the highest quality and an algorithm for its implementation have been proposed. In the research also has been substantiated that effective professional information activities require a modern primary school teacher developed at a high level of CIA in the context of working with: digital information, which is presented in various forms; information and communication technologies (ICT) software and hardware; secure work with resources hosted on global and local computer networks; interpersonal communication in different modes and forms with the use of appropriate ICT tools. In addition, it involves the use of various media resources as a source of information related to real events, facts, etc. This requires from the teacher the formed media competencies, which form media literacy and are acquired in the process of educational and self-educational activities and need constant updating, because with the development of ICT, the mechanisms of network manipulation, falsification, fraud, etc. are constantly improving. Thus, media education is an important component of the process of forming the CIA of future primary school teachers in the process of their professional training. Prospects for further research also have been defined in the publication as the development of a model for the formation of CIA in the process of professional training of future primary school teachers and the integration of elements of media education in its structure.
References
Тулодзєцький Ґ., Герціґ Б., Ґрафе С. Медіаосвіта в школі та на уроці: Основи і приклади [Текст] / За загал. ред. В. Ф. Іванова; Пер. з нім. В. Климченка. Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2020. 405 с.
Van Deursen A., van der Zeeuw A., de Boer P., Jansen G., van Rompay T. Development and validation of the Internet of Things Skills Scale (IoTSS). Information, Communication & Society. 2021. DOI: 10.1080/1369118X.2021.1900320 (дата звернення: 16.08.2021)
Sailer M., Murbock J., Fischer F. Digital learning in schools: What does it take beyond digital technology? Teaching and Teacher Education. 2021. № 103(1):103346. URL: https://www.researchgate.net/publication/350870339_Digital_learning_in_schools_What_does_it_take_beyond_digital_technology (дата звернення: 16.08.2021)
Roa Banquez K., Rojas Torres C. G. V., González Rincón L. J., Ortiz Ortiz E. G. El docente en la era 4.0: una propuesta de formación digital que fortalezca el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. 2021. Vol. 63. pp. 126–160. URL: https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n63a6 (дата звернення: 16.08.2021)
Valbuena Duartea S., Medina A. P., Güetteb A. P., Saray V., Barranco T. Empoderamiento docente para la integración de las tic en la práctica pedagógica, a partir de la problematización del saber matemático. Academia y Virtualidad. 2021. Vol. 14(1). pp. 41–62. DOI: https://doi.org/10.18359/ravi.5161 (дата звернення: 16.08.2021)
Жигірь В. До питання про інформаційну культуру майбутнього вчителя. Психолого-педагогічний супровід фахового зростання особистості в системі неперервної професійної освіти : матер. Всеукраїнської науково-практичної конференції (26–27 листопада 2020 року., Бердянський державний педагогічний університет). Бердянськ, 2020. С. 36–43. URL: https://bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/Materialy_konferentsii_2020.pdf (дата звернення: 19.01.2021)
Пирогова К. М. Поняття інформаційної культури в сучасному комунікаційному просторі. Соціальні комунікації: стратегічні взаємодія та взаємовплив : Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Запоріжжя : ЗНУ, факультет журналістики, 2021. С. 110–114. URL: https://www.researchgate.net/profile/Oleh-Dzholos/publication/353210960_Radio_Kultura_ak_kulturno-prosvitnicka_radiostancia_NSTU/links/60ed37a5fb568a7098a69b4a/Radio-Kultura-ak-kulturno-prosvitnicka-radiostancia-NSTU.pdf#page=110 (дата звернення: 06.08.2021)
Решетілова О. М., Козар О. Р. Особливості формування інформаційної культури особистості в умовах інформаційного простору. Вчені записки кафедри документознавства та інформаційної діяльності (КДІД) НМетАУ. 2021. Вип. 3. С. 132–135. URL: https://nmetau.edu.ua/file/vcheni_zapiski_kdid._vip.3.pdf#page=133 (дата звернення: 03.08.2021)
Волощенко О., Козак О. Інтеграція медіаграмотності в навчальний предмет «Я досліджую світ» : навч.- метод. пос. Київ : Академія української преси. Центр вільної преси, 2020. 36 с.
Мокрогуз О. П. Медіаграмотність в інтегрованому курсі «Я досліджую світ» : навч.-метод. пос. / За ред. В. Ф. Іванова, О. В. Волошенюк. Київ : Академія української преси. Центр вільної преси, 2020. 36 с.
Волошенюк О. В., Чорний О. В. Методика формування умінь з медіаграмотності на заняттях з інтегрованого курсу «Мистецтво» в НУШ : навч.-метод. пос. Київ : Академія української преси. Центр вільної преси, 2020. 54 с.
Старагіна І. П. Нова українська школа: методика формування умінь з медіаграмотності на заняттях з предметів мовно-літературної освітньої галузі : навч.-метод. пос. / За ред. О. В. Волошенюк, В. Ф. Іванова. Київ : Академія української преси. Центр вільної преси, 2020. 58 с.
Васянович Г. П., Герганов Л. Д., Бешок Т. В. Діагностика рівнів сформованості медіаграмотності майбутніх рівнів сформованості медіаграмотності майбутніх учителів початкових класів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Том 76. № 2. С. 108–125. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3616 (дата звернення: 16.08.2021)
Петрик Л. В. Підготовка майбутнього вчителя початкової школи до застосування медіазасобів на уроках іноземних мов : дис. … канд. пед. наук (д-ра філософ.) : 13.00.04. Київ, 2020. 295 с.
Рекун О. О. Медіаграмотність у системі вищої освіти. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 8(164). С. 41–44. URL: http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/7150 (дата звернення: 16.08.2021)
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник [Текст]. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
Пріма Р. М., Остапйовська І. І., Пріма Д. М. Феномен інформаційної діяльності сучасного вчителя початкової школи. Балканско научно обозрение. 2020. Т. 4. № 1(7). С. 33–36. URL: https://doi.org/10.34671/SCH.BSR.2020.0401.0008 (дата звернення: 16.08.2021)