THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN MODERN DOMESTIC PRIMARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.4

Keywords:

information and communication technologies, ICT, use of ICT in primary education, functions of ICT in primary education, use of information technologies in primary classes, ICT-competence of primary school teachers

Abstract

The relevance of the topic of the publication and its timeliness and practical significance, an analysis of scientific works on the topic of research were carried out in the article substantiates. Its purpose is to update the functions of information and communication technologies (ICT) in primary education, taking into account modern domestic realities, the main trends in the development of software and technical support of information and communication technologies and educational tasks that need to be solved in the process of training primary education students. The methodology of the article consists of: analysis, synthesis, comparison, observation. In the process of scientific research, the functions of ICT in domestic primary education were updated, in particular, the authors identified such functions as: means of activity (specifically educational (pedagogical), scientific-methodical and methodical work of educators, means of educational management (educational management)); the object of research and study (the possibilities of typical educational programs for primary school have been analyzed and possible directions for updating their content were given); instruments of communication and integration (the focus is on communication and representation among the non-academic public); instruments of selfeducation, research and scientific activity (attention is focused both on the form of their conduct (remote with the use of ICT network instruments), and on the actual software and technical instruments of conduct), – their meaning, toolkit, specifics of use in modern domestic education have been briefly described, and actual examples were given. Attention was focused on the most modern directions of ICT (in particular, on immersive technologies, artificial intelligence, etc.) at the same time. The authors also considered current examples of the use of ICT. The problems of further research in the context of the topic of the publication were also outlined as a study of the possibilities of using the latest ICT achievements in the study of certain educational fields in primary grades.

References

Галузяк В. М., Сметанський М. І., Шахов В. І. Педагогіка : навч. пос. вид. 2-е., випр. і доп. Вінниця : «Книга-Вега», 2003. 416 с.

Державний стандарт початкової освіти (у редакції постанови Кабінету Міністрів України № 688 від 24 липня 2019 р.). Верховна Рада України. Законодавство України : веб-сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text

Електронні журнали у закладах освіти: як підключитись. НУШ. Нова українська школа : веб-сайт. 2022. 8 вересня. URL: https://nus.org.ua/news/elektronni-zhurnaly-u-zakladah-osvity-yak-pidklyuchytys/

Інформаційно-комунікаційні технології в управлінні закладами освіти / Національна академія педагогічних наук України, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського. Київ, 2023. URL: https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2023/10/IKT_v_upravlinni_ZO-2023.pdf

Остапйовська І., Стасюк Л. Використання мережевих освітніх ресурсів при викладанні спеціальних методик математичної та природничої освітньої галузі у процесі підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 016 Спеціальна освіта. Acta Paedagogica Volynienses. 2023. Вип. 1. С. 128–133, doi: https://doi.org/10.32782/apv/2023.1.18

Певень К., Хміль Н., Макогончук Н. Вплив штучного інтелекту на зміну традиційних моделей навчання та викладання: аналіз технологій для забезпечення ефективності індивідуальної освіти. Перспективи та інновації науки. 2023. № 11(29). С. 306–316. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/5496

Петріна К. Сервіси для створення чек-листів. Як не залишити нічого поза увагою. eSputnik : веб-сайт. 2021. 12 травня. URL: https://esputnik.com/uk/blog/servisi-dlya-stvorennya-chek-listiv-yak-stvoriti-chek-list

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» (згідно Наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2736-20 від 23.12.2020). Верховна Рада України. Законодавство України : веб-сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#n10

Сіленко А. О., Сіленко М. В. Роль інформаційних технологій в управлінні політичними, виробничими та освітніми процесами. Актуальні проблеми політики. 2022. Вип. 70. С. 118–124. URL: http://app.nuoua.od.ua/archive/70_2022/19.pdf

Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 1–2 клас. Інститут суспільних ініціатив : веб-сайт. URL: https://sii.org.ua/document/typova-osvitnya-programa-rozroblena-pid-kerivnycztvom-shyyana-rb-1-2-klas/

Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. 3–4 клас. IDEA-teacher. Простір вчительских ідей : веб-сайт. URL: https://idea-teacher.com.ua/e-lib/navchalno-metodychni-posibnyky/pedagogichnympraczivnykam/typova-osvitnya-programa-dlya-3-4-klasiv-nush-shyyana-r-b/

Хміль Н. А., Галицька‐Дідух Т. В., Ван Ц. Використання віртуальної та доповненої реальності в українській освіті. Академічні візії. 2023. Вип. 22. URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.8251886

Published

2024-09-12

How to Cite

ОСТАПЙОВСЬКА, І., КАРПІК, В., & ОРИЩУК, А. (2024). THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN MODERN DOMESTIC PRIMARY EDUCATION. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 26–34. https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.4

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION