ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ІКТ-КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.13Ключові слова:
ІКТ-компетентність, компетентнісний підхід, цифрові технології, інноваційні засоби навчання, модель ІКТ-компетентностіАнотація
Стаття присвячена проблемі формування ІКТ-компетентності у молодших школярів, її складникам та підходам; акцентовано увагу на вмінні володіти сучасними ІКТ-технологіями, на формуванні ІКТ-компетентності учнів початкових класів в умовах реалізації Державного стандарту початкової освіти. Сучасне суспільство характеризується глобальним процесом інформатизації, стрімким переходом на новий етап розвитку – інформаційне суспільство. У зв’язку з цим однією з основних стратегічних цілей розвитку інформаційного суспільства в Україні є забезпечення комп’ютерної та інформаційної грамотності населення, насамперед завдяки створенню системи освіти, орієнтованої на використання новітніх інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні всебічно розвиненої особистості. Еволюція сучасної освіти, інформатизація навчання, масова комп’ютеризація закладів освіти, постійна модернізація комп’ютерної техніки, розвиток комп’ютерних мереж, розширення персональної комп’ютеризації суспільства, збільшення обсягу програмних продуктів, розрахованих на застосування в навчальному процесі, – умови, які створюють нове інформаційно-комунікаційне педагогічне середовище. Реалізація сучасної освітньої парадигми значною мірою залежить від учителя початкової школи. Наразі учитель перестав бути основним джерелом знань для учнів, які отримують значний обсяг інформації в інформаційно-комунікаційному середовищі, створеному телебаченням, відеофільмами, комп’ютерними програмами й іграми, різноманітною навчальною й науково-популярною літературою тощо. Це вимагає від сучасної вищої професійної освіти підготовки спеціалістів, здатних орієнтуватися у численних змінних потоках інформації, критично ставитися до неї, створювати, обробляти та передавати необхідну інформацію, постійно самовдосконалюватися в особистісному та професійному плані та відповідати вимогам розвитку суспільства. Розв’язанням цієї проблеми є професійна підготовка майбутнього вчителя в інформаційно-комунікаційному педагогічному середовищі.
Посилання
Гусинський Е.Н. Етапи набуття компетентності. Розвиток і оцінка компетентності : тези доповідей всеукр. наук. конф., м. Київ, 14 березня 2011 р. Київ, 2011. С. 37.
Державний стандарт початкової освіти. 2018. URL: http://mоn.gоv.uа.
Зайцева О.Б. Формування інформаційної компетентності майбутніх учителів засобами інноваційних технологій : автореф. дис. … канд. пед. наук. Бердянськ, 2002. 76 с.
Зимова І.А. Ключові компетенції – нова парадигма результатів освіти. Інтернет-журнал «Ейдос». 2009. № 4. С. 65–66.
Іванов Д.А., Митрофанов К.Г., Соколова О.В. Компетентнісний підхід в освіті: проблеми, поняття, інструментарій : навчальний посібник. Київ : Освіта, 2009. 132 с.
Концепція «Нова українська школа». Інформаційний збірник МОН України. 2016. URL: http://mоn.gоv.uа.
Полат Е.С. Нові педагогічні та інформаційні технології в системі освіти : посібник. Київ : ВЦ «Академія», 2010. 210 с.
Хуторський А.В. Ключові компетенції як компонент особистісно орієнтованої парадигми освіти. Учень оновлюється в школі. 2002. № 4. С. 56–58.