ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ У КОНТЕКСТІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.5.4Ключові слова:
Нова українська школа, оцінювання, функції оцінювання, система оцінювання, формувальне оцінювання, інструменти формувального оцнювання, результат оцінювання, портфоліоАнотація
У статті акцентується увага на понятті «формувальне оцінювання» з урахуванням сучасних методологічних підходів до організації освітнього процесу у початковій школі та загальних вимог Державного стандарту початкової освіти до результатів освоєння освітніх програм, до змісту яких входять елементи: покроковий рух до максимально кращого результату, активність, постійна рефлексія, заповнення прогалин у навчанні. Розкрито структуру формувального оцінювання якості навчальних досягнень молодших школярів, що представляє єдність цілей, критеріїв, наявність зворотного зв’язку, самооцінювання, взаємооцінювання, питань, співробітництва та взаємодії. Виявлено особливості формувального оцінювання, зумовлені специфікою роботи з учнями початкових класів. Обґрунтовано підхід до оцінки навчальних досягнень молодших школярів, використовуючи формувальне оцінювання, що впливає на об’єктивність оцінки результатів учнів та їхню оцінну самостійність. Розширено категоріальний апарат загальної педагогіки за рахунок визначення змісту поняття «формувальна оцінка» якості освіти; розвитку оцінного компонента процесу освіти, що дозволяє проєктувати оцінну діяльність вчителя та індивідуальну траєкторію розвитку дитини. У статті проаналізовано дидактичне забезпечення, що дозволяє ефективно використовувати формувальне оцінювання: комплекс компонентів (теоретичний, змістовний, організаційно-методичний, педагогічної діагностики, особистісних результатів) для цілеспрямованої організації та управління формувальним оцінюванням, спрямований на підвищення якості навчальних досягнень учнів.
Посилання
Амонашвілі Ш. А. Сутність оцінки і відмітки // Світ науки, культури, освіти № 2(5), 2007. С. 44–48.
Баранников А. В. Про систему оцінювання навчальних досягнень молодших школярів // Початкова школа. Плюс до і після. № 8. 2003.С. 32–40.
Вітковський А., Пинська М. Формувальне оцінювання: крок до навчальної самостійності // Учительська газета. Перше вересня. К., 2018. 132 с.
Голуб Р. Б. Портфоліо в системі педагогічної діагностики // Шкільні технології. 2005. № 1. С. 181–195.
Самойленко Т. Р. Оцінювання навчальних досягнень учнів у початковій школі: Досвід експериментального дослідження К. : Посвіт. 2017. 132 с.
Державний стандарт початкової освіти [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/uploads/public/5a8/de2/5e1/5a8de25e1504c877583228.doc
Концепція Нової української школи [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://osvita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf