ОСНОВНІ ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.5.9

Ключові слова:

інклюзивна освіта; компетентність; формування; розвиток; інклюзивна компетентність; знання; уміння

Анотація

У статті досліджено основні шляхи формування та розвитку інклюзивної компетентності вчителів на сучасному етапі. Проблемами формування, розвитку й корекції інклюзивної компетентності педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти займаються педагогічні заклади вищої та фахової передвищої освіти, суб’єкти підвищення кваліфікації педагогічних працівників, центри професійного розвитку педагогічних працівників, інклюзивно-ресурсні центри, громадські об՚єднання/фонди, заклади загальної середньої освіти, управління Державної служби якості освіти України в регіонах, а також безпосередньо вчителі в процесі інформальної освіти. Зроблено висновок, що упровадження в освітню практику професійних стандартів учителя, де виокремлено інклюзивну компетентність, створило можливості для узгодження підходів і підвищення ефективності діяльності зацікавлених освітніх суб՚єктів у питаннях формування та розвитку інклюзивної компетентності педагогів. Урахування закладами вищої і фахової передвищої освіти у своїх освітніх програмах і методиках змісту інклюзивної компетентності вчителів сприятиме уніфікації підходів у вирішенні питань ефективного упровадження інклюзії в системі освіти та підвищенню ефективності процесів формування інклюзивної компетентності майбутніх учителів. Суб’єкти підвищення кваліфікації педагогічних працівників (заклади освіти або їхні структурні підрозділи, наукові установи, інші юридичні чи фізичні особи), заклади загальної середньої освіти мають працювати над розвитком окремих важливих складових інклюзивної компетентності вчителів. Центрам професійного розвитку педагогічних працівників, інклюзивно-ресурсним центрам, громадським об’єднанням/фондам увагу доцільно звернути на розвиток найважливіших умінь і навичок, які є складовими інклюзивної компетентності вчителів. Результати оцінювання освітніх і управлінських процесів, що здійснюються експертними групами Державної служби якості освіти України в процесі проведення інституційних аудитів закладів загальної середньої освіти, дають можливості для подальшої корекції інклюзивної компетентності учителів.

Посилання

Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Про освіту: Закон України від 23 травня 1991 року № 1060-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12#Text

Про загальну середню освіту: Закон України від 13 травня 1999 року № 651-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14#Text

Про повну загальну середню освіту: Закон України від 16 січня 2020 року № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах: постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF#Text

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти: : постанова Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF/sp:max50:nav7:font2#n8

Постанова КМ України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text

Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр: постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text

Деякі питання професійного розвитку педагогічних працівників: постанова Кабінету Міністрів України від 29 липня 2020 р. № 672. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/672-2020-%D0%BF#Text

Всеукраїнський фонд «Крок за кроком». Місія Всеукраїнського фонду «Крок за кроком». URL : http://www.ussf.kiev.ua/

Наказ МОН України від 25 жовтня 2021 р. № 1128 «Про затвердження Положення про педагогічну інтернатуру». URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/85346/

Наказ Міністерства освіти і науки України від 30.11.2020 № 1480 «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти». URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1480729-20#Text

Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 09.01.2019 № 17. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0250-19#Text

Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»: наказ Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 № 2736-20. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-18

Як цитувати

КОВРІГІНА, Л. (2023). ОСНОВНІ ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 50–58. https://doi.org/10.32782/apv/2022.5.9

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА