THE MAIN WAYS OF FORMING AND DEVELOPING THE INCLUSIVE COMPETENCE OF TEACHERS AT THE CURRENT STAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.5.9

Keywords:

inclusive education; competence; forming; development; inclusive competence; knowledge; skill

Abstract

The article examines the main ways of forming and developing the inclusive competence of teachers at the current stage. It was concluded that the introduction into the educational practice of the teacher's professional standards, where inclusive competence is singled out, created opportunities for harmonizing approaches and increasing the effectiveness of the activities of interested educational subjects in matters of formation and development of inclusive competence of teachers. Taking into account the content of inclusive competence of teachers by institutions of higher and professional higher education in their educational programs and methods will contribute to the unification of approaches in solving the issues of effective implementation of inclusion in the education system and increasing the effectiveness of the processes of forming the inclusive competence of future teachers. Subjects of professional development of pedagogical workers (educational institutions or their structural subdivisions, scientific institutions, other legal or natural persons), institutions of general secondary education should work on the development of certain important components of the inclusive competence of teachers. Centers for the professional development of pedagogical workers, inclusive resource centers, public associations/ foundations should pay attention to the development of the most important abilities and skills that are components of the inclusive competence of teachers. The results of the evaluation of educational and management processes carried out by expert groups of the State Education Quality Service of Ukraine in the process of institutional audits of institutions of general secondary education provide opportunities for further correction of the inclusive competence of teachers.

References

Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Про освіту: Закон України від 23 травня 1991 року № 1060-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12#Text

Про загальну середню освіту: Закон України від 13 травня 1999 року № 651-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14#Text

Про повну загальну середню освіту: Закон України від 16 січня 2020 року № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах: постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF#Text

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти: : постанова Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF/sp:max50:nav7:font2#n8

Постанова КМ України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text

Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр: постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text

Деякі питання професійного розвитку педагогічних працівників: постанова Кабінету Міністрів України від 29 липня 2020 р. № 672. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/672-2020-%D0%BF#Text

Всеукраїнський фонд «Крок за кроком». Місія Всеукраїнського фонду «Крок за кроком». URL : http://www.ussf.kiev.ua/

Наказ МОН України від 25 жовтня 2021 р. № 1128 «Про затвердження Положення про педагогічну інтернатуру». URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/85346/

Наказ Міністерства освіти і науки України від 30.11.2020 № 1480 «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти». URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1480729-20#Text

Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 09.01.2019 № 17. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0250-19#Text

Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»: наказ Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 № 2736-20. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text

Published

2023-01-18

How to Cite

КОВРІГІНА, Л. (2023). THE MAIN WAYS OF FORMING AND DEVELOPING THE INCLUSIVE COMPETENCE OF TEACHERS AT THE CURRENT STAGE. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 50–58. https://doi.org/10.32782/apv/2022.5.9

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION