ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ МОВЛЕННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.11Ключові слова:
культура, мовлення, мова, культура мовлення, молодші школярі, підвищення культури мовленняАнотація
У статті розглядається проблема формування культури мовлення молодших школярів на уроках української мови. Актуальність і недостатня розробленість проблеми, її значення для вдосконалення навчально-виховного процесу нової української школи та задоволення вимог сучасного суспільства зумовили вивчення теоретичних і практичних аспектів проблеми формування культури спілкування, стану цієї проблеми в шкільній практиці. Проаналізовано останні дослідження й публікації щодо навчання мови, визначено мету дослідження, окреслено низку питань, присвячених висвітленню в сучасній лінгводидактичній літературі стану дослідження проблеми вдосконалення культури мовлення молодших школярів, що дає підстави створювати відповідну систему розви- тку мовлення, удосконалювати способи й засоби навчання. У дослідженні використовувалися такі методи дослі- дження: теоретичні: аналіз і синтез психолого-педагогічної, лінгвістичної і методичної і літератури; емпіричні: спостереження та аналіз уроків української мови з метою визначення недоліків і мовленнєвих труднощів, з якими стикаються учні під час спілкування. Культурі спілкування завжди притаманні етнічні особливості, національна своєрідність. Щодо мовленнєвого етикету українців, то в ньому відбито такі риси, як пошана до батьків, до жінки, демократичність поглядів, емоційність висловлювань, естетизм почуттів, побожність та ін. У мовленні формуються не лише пізнавальні можливості людини, а й інтегральні складники психічного життя: самооцінка, усвідомлення власної значущості та відчуття її тотожності в будь-яких життєвих ситуаціях. Уже в ранньому віці в дитині закладаються осно- ви її культури, у тому числі і культури спілкування. Маючи певний досвід, людина протягом життя прагне до її підвищення. Аналіз наукової літератури, запропонована система вправ та завдань спрямована на формування вмінь культури мовлення молодших школярів.
Посилання
Войскунский А. Е. Я говорю, мы говорим…: Очерки о человеческом общении. М. : Знание, 1990. 238 с.
Глазова О. П., Кузнецов Ю. Б. Рідна мова : підруч. для 6 класу загальноосвіт. навч. закл. К. : Пед. преса, 2006. 288 с.
Головин Б.М. Основы культуры речи. М., 1980. 345 с.
Коваль А. П. Слово про слово. К. : Рад. шк., 1986. 384 с.
Кочерган М. П. Загальне мовознавство : підручник. К. : Академія, 2006. 464 с.
Культура фахового мовлення: навчальний посібник / За ред. Н.Д.Бабич. Чернівці: Книги - ХХІ, 2006. 496 с.
Культура української мови : довідник / Єрмоленко С. Я., Дзюбишина-Мельник Н. Я., Ленець К. В. та ін. ; за ред. В. М. Русанівського. К. : Либідь, 1990. 304 с.
Омельчук С. А. Формування мовленнєво-комунікативних умінь у процесі вивчення синтаксису. Дивослово. № 9. 2006. С. 2–4.
Сербенська О. А., Волощак М. Й. Актуальне інтерв’ю з мовознавцем: 140 запитань і відповідей. К. : Просвіта, 2001. 204 с.
Словник-довідник з методики української мови / Н. М. Захлюпана, І. М. Кочан. Л. : ЛНУ ім. І. Франка, 2002. 250 с.
Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. К. : 1987. 543 с.