ВИХОВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.10Ключові слова:
національне виховання, національна свідомість, національна ідея, фахова підготовка, засоби вихованняАнотація
У статті розглядаються актуальні проблеми виховання національної свідомості майбутніх учителів початкової освіти у процесі фахової підготовки у закладах вищої освіти. Зміни, що відбуваються в сучасному українському суспільстві, обумовили актуальність обраної теми дослідження. На вчителя початкової школи покладена велика місія – виховання свідомого громадянина української нації. Нації, звитяжністю і нескореністю духа якої захоплюється увесь сучасний свідомий світ. На основі теоретичного аналізу психолого-педагогічної літератури, практичного досвіду висвітлено основні концептуальні підходи до виховання національної свідомості майбутніх фахівців початкової освіти у процесі фахової підготовки у ЗВО. Обґрунтовано особливості організації навчально-виховної діяльності майбутніх учителів у процесі виховання національної свідомості. У статті зосереджено увагу на шляхи виховання національної свідомості майбутніх фахівців початкової освіти у процесі вивчення таких навчальних дисциплін: «Сучасна українська мова з практикумом», «Українська етнопедагогіка», «Педагогічна етика та комунікативний етикет». Зроблено висновки, що формування національної свідомості майбутніх учителів початкових класів – складова і невід’ємна частина вирішення фундаментальної проблеми підготовки національних педагогічних кадрів. Тому цю суспільно важливу інтегровану якість необхідно формувати цілеспрямовано і систематично ще в стінах педагогічних навчальних закладів. Дослідження показало, що робота з формування національної свідомості може бути ефективною, якщо цілеспрямовано і послідовно впроваджувати усі можливі засоби й методи національного виховання у навчально-виховний процес педагогічного вищого закладу освіти і якщо цю роботу систематизовано за певними напрямами, які відбивають основні сутнісні аспекти цього процесу (навчальний, виховний, самостійна робота).
Посилання
Гриценко Т. Б. Українська мова та культура мовлення : навчальний посібник для студентів аграрних вищих навчальних закладів та коледжів. Київ : Цнтр навчальної літератури, 2003. 536 с.
Караман. С. О. Сучасна українська мова : навч. підручник для студ. вищ. навч. закл. Київ : Літера ЛТД, 2011. 560 с.
Мосіяшенко В. А. Українська етнопедагогіка : навчальний посібник. 3-тє видання. Суми : Університетська книга, 2021. 175 с.
Сухомлинський В. О. З чого починається громадянин. Вибр. тв. : в 5 т. Київ, 1997. Т 5. С. 359–366.
Яремчук В. Д. Національні проблеми загальноосвітньої школи України: історія і сучасність. Київ : Освіта, 1993. 176 с.