ФОРМУВАННЯ ОРФОЕПІЧНИХ УМІНЬ У ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.13Ключові слова:
орфоепічні вміння, орфоепія, здобувачі початкової освіти, мовна підготовка, мовленнєва компетентність, орфоепічна грамотність, мова, мовлення.Анотація
У статті розглядаються актуальні проблеми формування орфоепічних умінь у здобувачів початкової освіти. Орфоепічні вміння є важливою складовою мовленнєвої культури, формування якої ніколи не втрачає своєї актуальності. Окрім того, мова є не лише засобом спілкування, а й визначальним маркером національної ідентичності. Формування культури мовлення здобувачів початкової освіти сприятиме розвитку почуття належності до української нації, вихованню національно свідомої особистості.Вдосконалення орфоепічних навичок сприятиме глибшому засвоєнню мовних норм, ефективному спілкуванню, формуванню позитивного мовного образу. Тому формування орфоепічних умінь на початковому етапі навчання дозволить уникнути помилок у мовленні, розвивати слухове сприйняття та впевненість у комунікації. У статті висвітлено основні шляхи формування орфоепічних умінь здобувачів освіти, що включає роботу над засвоєнням теоретичних знань з орфоепії, так і активне практичне відпрацювання правильних мовленнєвих навичок. Важливу увагу зосереджено також на роботі з технікою мовлення та інтонацією.З’ясовано, що важливим акспектом у формуванні орфоепічних умінь здобувачів початкової освіти є впровадження інноваційних технологій у навчальний процес, що дає змогу зменшити навантаження та оптимізувати процес успішного засвоєння знань, а також створити умови для прояву пізнавальної активності, розвитку та світогляду особистості. Визначено, що формування орфоепічних умінь у здобувачів освіти забезпечує системний підхід до вивчення мови, що є важливою основою для розвитку мовленнєвої компетентності учнів Нової української школи.
Посилання
Караман С. О. Сучасна українська літературна мова. Київ : Літера ЛТД, 2011. 560 с
Концепція Нової української школи : URL ttps:// ttps://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20 serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (звернення 30.01.2025).
Методика навчання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / за наук. ред. М. С. Вашуленка. Київ : Літера ЛТД, 2012. 364 с.