ЗБАГАЧЕННЯ МОВЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЛІНГВОУКРАЇНОЗНАВЧОЮ ЛЕКСИКОЮ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.1.12Ключові слова:
лексика, лінгвоукраїнознавство, лінгвоeкраїнознавча лексика молодшого школяра, без еквіва- лентна лексика, українознавчий компонентАнотація
У статті з’ясовано проблему збагачення мовлення молодших школярів лінгвоукраїнознавчою лексикою. Проте актуальною залишається низка суперечностей між: зростанням необхідності різнобічно формувати національ- но-мовну, етнокультурну особистість молодшого школяра та мінімальною реалізацією цього процесу в сучасній початковій школі. Визначено поняття «лексика» як змістовий і найдинамічніший компонент мовлення, «лінгво- українознавча лексика молодшого школяра» – словниковий запас учня, що відображає національне світосприй- няття українського народу і сприяє формуванню етномовленнєвих умінь і навичок на уроках української мови. Метою таких уроків є підвести учнів до поглибленого вивчення української пісні, традицій, звичаїв, природи рід- ного краю; ознайомити учнів із поняттями: «рідна мова», «українська мова», «корінні українські слова», «запо- зичені слова»; стимулювати учнів до вивчення слів лінгвоукраїнознавчого змісту, використовувати їх у власному мовленні. Наведено приклади вправ на збагачення, активізацію активного і пасивного словника учнів. Основними типами вправ на уроках української мови мають слугували вправи на тематичне групування слів; синонімізацію; читання тексту з виписуванням етнолексем; добір власних прикладів; з’ясування сполучуваності лінгвоукраїноз- навчих слів з іншими словами; обґрунтування висновків; заміну в тексті мовних одиниць; складання словосполу- чень, речень за опорними словами; побудова монологів та діалогів; підбір слів до певної мовленнєвої ситуації; робота зі словником, вправи на оцінно-контрольні дії.
Посилання
Ганич Д., Олійник І. Словник лінгвістичних термінів. Київ : Вища школа, 1985. 360 с.
Єрмоленко С., Мацько Л. Навчально-виховна концепція вивчення української (державної) мови. Початкова школа. 1995. № 1. С. 28–33.
Огієнко І. Історія української літературної мови. К. : Наша культура і наука, 2004. 436 с.
Синиця І. Психологія усного мовлення. К. : Радянська школа, 1974. С. 36–42.
Словник-довідник з української лінгводидактики : навч. посіб. / кол. авторів за ред. М. Пентилюк. К. : Ленвіт, 2003. 149 с.
Тиводар М. Етнологія : навч. посіб. Львів : Світ, 2004. 624 с.