ETHNOPEDAGOGICAL COMPONENT OF THE CONTENT AND FORMS OF ACTIVITY OF PUBLIC ASSOCIATIONS AND MOVEMENTS IN WESTERN UKRAINE IN THE LATE XVIII – EARLY XX CENTURIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.21

Keywords:

ethno pedagogy, public organizations, Prosvita, RidnaShkola, culture, religion, language

Abstract

The article identifies the ethno pedagogical nature of the activity of public organizations and socio-religious movements in Western Ukraine in the late XVIII – early XX century, in connection with which the ethno pedagogical component of the content and forms of the activity of youth associations, student communities and parent committees. The ethno pedagogical component of the content and forms of the activity of public movements and associations of Western Ukraine, mainly in the latter half of the XIX and the first decades of the XX century, is substantiated. It is noted that the importance of the public component in the list of leading ethno pedagogical concepts is determined by the collective nature of social life of the Western Ukrainian community in the studied period. The role and significance of public organizations and movements in the Western Ukrainian region in the studied period are substantiated (these organizations implemented the content and essence of the Community as a leading ethno pedagogical concept; they developed as an institutional form of the Community; they accumulated vast practical experience of folk pedagogical activity of Western Ukrainiansin the studied period). The classification of public associations and movements in Western Ukraine is given(socio-political movements and organizations; socio-cultural and enlightenment movements, societies and unions; educational social movements and unions; scientific and enlightenmentand scientific societies, unions and movements). The ethno pedagogical component of the activity of the Prosvitaand RidnaShkolasocieties in the dynamics of their formation and development in the XIX-first decades of the XX century at the level of the set enlightenment, cultural and educational tasks in the Western Ukrainian community is described. Based on the analysis of materials of reports, meetings and congresses of public societies, it is proved that they carried out a role of coordinating structure and nationally organized pedagogical movement. The mainethnopedagogical mission of public societies is noted (at the level of Family –support of Ukrainian families with children and organization of rural public schools, shelters and orphanages; at the level of Language – organization and guardianship of Ukrainian-language educational institutions, reading rooms and libraries, creation of the system of training for Ukrainian national teachership and organization of publishing of scientific and methodical and scientific literature; at the level of Faith – constant and fruitful interaction with Christian denominations, principally the Greek Catholic Church, in terms of education, enlightenment and involvement of national pedagogical experience of the Ukrainian family in teaching and raising of children).

References

Юркевич О. Видавнича діяльність українських і єврейських громадських організацій Галичини 20-30-х рр. ХХ ст. у контексті поліетнічності культур. Записки Львівської обласної наукової бібліотеки імені В. Стефаника. 2018. Вип. 10. С. 98 –132.

Гнатюк В. Вибрані статті про народну творчість. Записки Наукового товариства ім. Шевченка. Т. 201. Філологічна секція. Нью-Йорк, 1981. 290 с. С. 59.

Ступарик Б.М. Шкільництво Галичини (1772–1939). Івано-Франківськ: [б.в.], 1994. 143 с. С. 40–41.

Зоря Галицька. 1848. 15 травня.

Устиянович Корнило Миколайович – український художник, письменник, публіцист і громадський діяч.

Ступарик Б.М. Шкільництво Галичини (1772–1939). Івано-Франківськ : [б.в.], 1994. 143 с. С. 44.

Перський С. Популярна історія Товариства «Просвіта» у Львові . Львів : Накладом Т-ва «Просвіта», 1932. 268 с. С. 11.

Возняк М. Як пробудилось українське народне життя в Галичині за Австрії. Львів. 1924. С. 137–138.

Гарат Р.М. Діяльність товариства «Просвіта» в Галичині (1868– 1921 рр.) : монографія. Переяслав-Хмельницький, 2005. 167 c.

Дядюк М.С. Політизація українського жіночого руху в Галичині: 1921–1939 рр. Автореферат. Львів, 2002. 20 с.

Зуляк І.С. Товариство «Просвіта» у Західній Україні в міжвоєнний період: організаційні засади, господарське становище та культурнопросвітня діяльність. Монографія. Чернівці, 2006.

Потіха О.Б. Діяльність національно-культурних товариств Західнї України у міжвоєнний період. Електронний ресурс. URL : http://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/21901/1/Potikha_tovarystva.pdf13.

Перський С. Популярна історія Товариства «Просвіта» у Львові. Львів : Накладом Т-ва «Просвіта», 1932. 268 с.

Сварник Г. Архів товариства «Просвіта»: історія формування, сучасний стан. URL : http://www.lsl.lviv.ua/wp-content/uploads/Z/Z2009/JRN/PDF/35.pdf.

Перський С. Популярна історія Товариства «Просвіта» у Львові. Львів : Накладом Т-ва «Просвіта», 1932. 268 с.

Ступарик Б.М. Шкільництво Галичини (1772–1939). Івано-Франківськ: [б.в.], 1994. 143 с. С. 109.

Перський С. Популярна історія Товариства «Просвіта» у Львові. Львів : Накладом Т-ва «Просвіта», 1932. 268 с. С. 62.

Справозданє зъ дЂяльности головного выдЂлу руского товариства педагогычного у Льво†за часть водъ 1881 до 1890. Львів, 8 с.

Справозданє зъ дЂяльности головного выдЂлу руского товариства педагогычного у Льво†за часть водъ 1881 до 1890. Львів, 8 с., с. 2.

Справозданє головного видїлу руского товариства педаґоґічного за час від 25 марта 1895 до 1 сїчня 1986. Львів. 11 с., с. 2.

Атляс України й сумежних країв / під. заг. ред. В. Кубійовича. Львів : Український видавничий інститут, 1937. 66 карт, XLVIII с., с. XLVII.

Звіт шкіл Руского товариства педагогічного у Львові. За рік шкільний 190910. Львів : накладом Руского товариства педагогічного. 40 с. 44.

Звіт шкіл Руского товариства педагогічного у Львові. За рік шкільний 190910. Львів : накладом Руского товариства педагогічного, 1910. 40 с. С. 27.

Завдання сільських кружків Українського Педагогічного Товариства. Інструкція Головної Управи УПТ-ва з дня 8. квітня 1925., Ч. 2390. Львів : Накладом Українського Педагогічного Товариства, 1925. 15 с.

Завдання сільських кружків Українського Педагогічного Товариства. Інструкція Головної Управи УПТ-ва з дня 8. Квітня 1925., Ч. 2390. Львів : Накладом Українського Педагогічного Товариства, 1925. 15 с. С. 8.

Коковін О. Українське педагогічне товариство «Рідна школа» на Бережанщині: екскурс в минуле та відродження історичної пам’яті. Товариство «Рідна школа»: історія і сучасність. 2014. Вип. 7. С. 216–252.

Звіт шкіл Руского товариства педагогічного у Львові. За шкільний рік 191112. Львів : накладом Руского товариства педагогічного, 1912. 12 с. С. 1.

Звіт шкіл Руского товариства педагогічного у Львові. За шкільний рік 191112. Львів : накладом Руского товариства педагогічного, 1912. 12 с.

Кружок «Рідної Школи» (Українського Педагогічного Товариства) ім.М.Шашкевича в Станиславові. 1929 р. Державний архів Івано-Франківської області. Ф. 279, оп. 1., спр. 20., 57 арк., арк. 16.

Переписка комитета по организации украинской школы в г. Дубно с Дубенским староством и магистратом о выдаче разрешения на проведение собраний об открытии украинской начальной школы в г. Дубно и списки учащихся. 1921 р. Рівненський обласний державний архів. Ф. 505. оп. 1. спр.1.

Зьомко Н.С. Українське педагогічне товариство «Рідна школа» як виразник української ідеї в освітньому та національному житті Галичини у міжвоєнний період. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Історія. Вип. 142. Т. 154. 2011. С. 23–25.

Державний архів Волинської області. Ф. 190. оп. 1. спр. 58. 105 арк.

Проців М. Українська приватна гімназія ім.Маркіяна Шашкевича в Долині: історія створення, діяльність, постаті. Альманах «Рідна школа». 2014. С. 193–215. С. 205.

Луцкое поветовое общество «Просвиты». Материалы сьезда культурно просветительных организаций на Волыни. 1922 р. Державний архів Волинської області. Ф. 54. оп. 1. спр. 31. 26 арк., арк.3

Луцкое поветовое общество «Просвиты». Материалы сьезда культурнопросветительных организаций на Волыни. 1922 р. Державний архів Волинської області. Ф. 54. оп. 1. спр. 31. 26 арк., арк. 4.

Савчук Б. Волинська «Просвіта». Рівне : Ліста, 1996. 154 с.

Луцкое поветовое общество «Просвиты». Материалы сьезда культурнопросветительных организаций на Волыни. 1922 р. Державний архів Волинської області. Ф. 54. оп. 1. спр. 31. 26 арк., арк. 12.

Луцкое поветовое общество «Просвита». Материалы организационной секции Луцкой поветовой «Просвиты». 1925–1927. Державний архів Волинської області. Ф. 54. оп. 1. спр. 70. 174 арк., арк. 6.

Published

2021-10-27

How to Cite

РУСИН, Г. (2021). ETHNOPEDAGOGICAL COMPONENT OF THE CONTENT AND FORMS OF ACTIVITY OF PUBLIC ASSOCIATIONS AND MOVEMENTS IN WESTERN UKRAINE IN THE LATE XVIII – EARLY XX CENTURIES. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 139–150. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.21

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION