METHODOLOGICAL ANALYSIS OF THE CONTENT LINES OF A TYPICAL EDUCATIONAL PROGRAM REGARDING THE PROCESS OF FORMING TEXT-CREATING SKILLS IN PRIMARY GRADE STUDENTS IN THE PROCESS OF STUDYING THE VERB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.10

Keywords:

language, speech, thinking, objectivity, text, sentence.

Abstract

The concept of the New Ukrainian School sets a clear requirement for the teacher: to contribute to the formation of a national-linguistic personality, which is characterized by a conscious attitude to the language, developed speech, thinking, and intelligence. That is, communicative competence occupies an important place both in the improved quality of education and in the development of the personality of primary school students. The main task of the teacher, in the lessons of the linguistic and literary field of education, is to create conditions for positive development, psychological comfort, and creative realization of students' activities. Also, the teacher should develop students' speech memory, language sense, that is, the ability to follow the traditions of using language units, create conditions for students' conscious assimilation of worldview concepts: language and thinking; language and reality; language and speech. The ability to improve one's own text, to complement artistic images with the help of various linguistic means, in particular verbs that strengthen and express the created verbal images with additional features and emotional and expressive shades, are important. In the "Typical educational program for educational institutions 1–2 grades, 3–4 grades" under the leadership of R. Shiyan, it is noted that children's work on creating texts of various types occupies an important place in primary school. In modern language and literary educational programs, considerable attention is paid to the "Text" section: the features of the text, the semantic unity of the sentences in the text, the title of the text, paragraph, types of text, etc. are studied. An important place in this aspect of study is given to teaching children to create texts of different types and styles. Therefore, the author's team of the Standard Educational Program under the leadership of R. Shiyan realizes the content of the heard information, which is represented by the sequence of events in the story, the list of features of the description, the arguments given in the reasoning, as well as the opportunity to select information for a specific purpose, using it to create one's own text creation.

References

Бадер В.І. Розвиток усного і писемного мовлення молодших школярів. Київ, 2000. 92 с.

Байбара Т.М. Компетентнісний підхід в початковій ланці освіти : теоретичний аспект. Початкова школа, 2010. №8. С. 46-50.

Гамза А.В. Розвиток текстотворчих умінь у молодших школярів під час засвоєння знань про дієслово. Zbior raportow naukowych. «Pedagogika. Wspotczesna nauka. Nowy wyglad». Warszawa : Wydawca : Sp. z o.o. «Diamond trading tour», 2015. pp. 37-42.

Гамза А.В. Формування текстотворчих умінь в учнів початкових класів у процесі вивчення дієслова. дис… канд. пед. наук. Київ, 2019. 221 с.

Горошкіна О.М. Лінгводидактичні засади створення створення підручників з української мови для профільної школи. Вісник Львівського університету. Серія : Філологічна, 2010. Вип. 50. С. 73-79.

Державний стандарт початкової загальної освіти. Початкова школа. Київ, 2016.

Дорошенко С.І., Вашуленко М.С., Мельничайко В.Я. Методика викладання української мови. Київ : Вища школа, 1992, 398 с.

Закон України «Про освіту». Київ : Міленіум, 2001. С. 11-35.

Караман С.О., Караман О.В., Плющ М.Я. Сучасна українська літературна мова. Київ : Літера ЛТД, 2011. 560 с.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2020 роки. Режим доступу : http://www.meduniv. lviv.ua/files/info/nats_strategia.pdf.

Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти : 1-2 класи. Київ : ТД «ОСВІТА-ЦЕНТР+», 2018. 240 с.

Чепелюк Н.І. Збагачення словникового запасу учнів початкових класів дієслівними формами : автореф. дис. … канд. пед. наук. Одеса : Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К.Д.Ушинського. 2001. 20 с.

Published

2023-10-27

How to Cite

СОСЮК, А. (2023). METHODOLOGICAL ANALYSIS OF THE CONTENT LINES OF A TYPICAL EDUCATIONAL PROGRAM REGARDING THE PROCESS OF FORMING TEXT-CREATING SKILLS IN PRIMARY GRADE STUDENTS IN THE PROCESS OF STUDYING THE VERB. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 65–70. https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.10

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION