МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ЗМІСТОВИХ ЛІНІЙ ТИПОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ ЩОДО ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ТЕКСТОТВОРЧИХ УМІНЬ В УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ДІЄСЛОВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.10Ключові слова:
мова, мовлення, мислення, предметність, текст, речення.Анотація
Концепція Нової української школи ставить перед учителем чітку вимогу: сприяти формуванню національно- мовної особистості, яка характеризується свідомим ставленням до мови, розвинутим мовленням, мисленням, інтелектом. Тобто, важливе місце, як в покращені якості освіти, так і в розвитку особистості учнів початкової школи посідає комунікативна компетентність. Основне завдання вчителя, на уроках мовно-літературної освітньої галузі, створити умови для позитивного розвитку, психологічного комфорту, творчої реалізації діяльності учнів. Також вчитель має розвивати в учнів мовленнєву пам'ять, мовне чуття, тобто вміння наслідувати традиції використання мовних одиниць, створювати умови свідомого засвоєння учнями понять світоглядного характеру: мова і мислення; мова і дійсність; мова і мовлення. Важливими є вміння вдосконалювати власний текст, доповнювати художні образи за допомогою різних мовних засобів, зокрема дієслів, які підсилюють, увиразнюють створені словесні образи додатковими ознаками та емоційно-експресивними відтінками. У «Типовій освітній програмі для закладів освіти 1–2 класи, 3–4 класи» під керівництвом Р. Шияна відзначається, що робота дітей щодо творення текстів різних типів займає важливе місце у початковій школі. У сучасних програмах з мовно-літературної освітньої галузі значна увага приділяється розділу «Текст»: вивчаються ознаки тексту, смислова єдність речень у тексті, назва тексту, абзац, типи тексту тощо. Важливе місце у цьому аспекті вивчення приділяється навчанню дітей створювати тексти різних типів і стилів. Отож, авторський колектив Типової освітньої програми під керівництвом Р. Шияна реалізує зміст почутої інформації, що представлена послідовністю подій у розповіді, переліком ознак опису, наведених аргументів у міркуваннях, а також можливістю вибирати інформацію задля певної мети, використовуючи її для створення власного текстотворення.
Посилання
Бадер В.І. Розвиток усного і писемного мовлення молодших школярів. Київ, 2000. 92 с.
Байбара Т.М. Компетентнісний підхід в початковій ланці освіти : теоретичний аспект. Початкова школа, 2010. №8. С. 46-50.
Гамза А.В. Розвиток текстотворчих умінь у молодших школярів під час засвоєння знань про дієслово. Zbior raportow naukowych. «Pedagogika. Wspotczesna nauka. Nowy wyglad». Warszawa : Wydawca : Sp. z o.o. «Diamond trading tour», 2015. pp. 37-42.
Гамза А.В. Формування текстотворчих умінь в учнів початкових класів у процесі вивчення дієслова. дис… канд. пед. наук. Київ, 2019. 221 с.
Горошкіна О.М. Лінгводидактичні засади створення створення підручників з української мови для профільної школи. Вісник Львівського університету. Серія : Філологічна, 2010. Вип. 50. С. 73-79.
Державний стандарт початкової загальної освіти. Початкова школа. Київ, 2016.
Дорошенко С.І., Вашуленко М.С., Мельничайко В.Я. Методика викладання української мови. Київ : Вища школа, 1992, 398 с.
Закон України «Про освіту». Київ : Міленіум, 2001. С. 11-35.
Караман С.О., Караман О.В., Плющ М.Я. Сучасна українська літературна мова. Київ : Літера ЛТД, 2011. 560 с.
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2020 роки. Режим доступу : http://www.meduniv. lviv.ua/files/info/nats_strategia.pdf.
Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти : 1-2 класи. Київ : ТД «ОСВІТА-ЦЕНТР+», 2018. 240 с.
Чепелюк Н.І. Збагачення словникового запасу учнів початкових класів дієслівними формами : автореф. дис. … канд. пед. наук. Одеса : Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К.Д.Ушинського. 2001. 20 с.