THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL AS A PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PROBLEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.5.6

Keywords:

educational environment, competences, educational institutions, Concept of NUS

Abstract

The implementation of the Concept of the New Ukrainian School (NUS) takes place in the conditions of martial law, globalization processes in the education system, and the rapid introduction of high-tech and informational industries necessitate the formation of new key competencies among graduates of general secondary education institutions. Just as public demands for the development of Ukraine’s economy require the education system to provide graduates of general secondary education institutions with qualified, successfully prepared and useful knowledge. Particular attention needs to be paid to the conditions of creating an educational environment necessary for those seeking education, the development of their intellectual giftedness, which will be realized in opportunities and abilities of an analytical nature, the systematic formation of a system of persistent cognitive interests, the ability to create ideas, methods, etc. throughout life. By systematically implementing the set tasks, it is possible to create an educational environment in general secondary education institutions, which will be formed according to the requirements of the competence approach, initiated by the Concept of State Policy Implementation in the Reform of General Secondary Education “New Ukrainian School” for the period until 2029 (2016). The study is motivated by the need to resolve a number of contradictions revealed in the process of implementation research between the level of development in psychological and pedagogical science of children’s development in the conditions of general secondary education institutions and the insufficient use of these developments in creating an educational environment. Modern requirements for the development of the economy, restoration of the branches of the national economy after the war require the education system to develop gifted individuals as the intellectual potential of the country, capable of its economic transformation in order to ensure competitiveness in the world market.

References

Алфімов В. М. Освітнє середовище ліцею як фактор безпеки обдарованих старшокласників. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2017. Вип. 3(78). С. 19–23.

Антонова О. Є. Концептуальні теоретичні положення та підходи до виявлення природи обдарованості. Методика розвитку педагогічної обдарованості студентів : монографія. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2016. С. 7–102.

Архипова С. П., Мукомел С. А. Вплив соціально-виховуючого середовища на формування духовних цінностей особистості. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2006. Вип. 5(18). С. 19–29.

Братко М. В. Теоретичні і методичні засади управління професійною підготовкою фахівців в освітньому середовищі університетського коледжу : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. 13.00.06. Київ, 2018. 40 с.

Водолазська Т. В. Моделювання освітнього середовища початкової школи. Постметодика. 2010. № 5. С. 52–57.

Гонтаровська Н. Б. Інтегрований підхід у створенні освітнього середовища розвитку дитини. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2009. Вип. 13. Кн. 1. С. 130–139.

Климова К. Я. Розвиток творчої обдарованості майбутнього фахівця у відкритому навчально-виховному середовищі університету: практичний аспект. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2017. Вип. 3(89). С. 96–99.

Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. Київ : Радянська школа, 1989. 608 с.

Кучеренко І. Проблеми формування культурно-освітнього середовища навчального закладу. Розвиток професійної культури майбутніх фахівців: виклики, досвід, стратегії і перспективи : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., 21 черв. 2016 р. Київ ; Ірпінь ; Павлоград : ІМА-прес, 2016. С. 73–76.

Музика О. Л. Творчість з позицій суб’єктно-ціннісного аналізу. Актуальні проблеми науково-методичного забезпечення освітньої практики в системі післядипломної педагогічної освіти : наук.-метод. зб. Київ ; Житомир : ЖОІППО, 2006. С. 118–126.

Нова українська школа: порадник для вчителя / Н. З. Софій та ін. ; за ред. Н. М. Бібік. Київ : Плеяди. 2017. 206 с.

Освітнє середовище як чинник становлення обдарованої особистості / Р. О. Семенова та ін. ; за ред. Р. О. Семенової. Київ ; Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 228 с.

Удовиченко І. Організація освітнього середовища для обдарованих учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика. 2017. Вип. 1(18). С. 46–53.

Published

2023-12-20

How to Cite

КУХАРЧУК, П., & КОВРІГІНА, Л. (2023). THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL AS A PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PROBLEM. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 37–42. https://doi.org/10.32782/apv/2023.5.6

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION