DISCRIMINATION OF INDIVIDUALS WITH DISABILITIES IN AN INCLUSIVE EDUCATIONAL SETTING AND STRATEGIES TO ADDRESS IT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.13

Keywords:

a person with a disability, children with special educational needs, discrimination based on a disability, ableism, an academic institution with inclusive education, a safe educational environment

Abstract

The article updates the problem of discrimination of persons with disabilities and special educational needs in an educational institution with inclusive education. The purpose of the study is to theoretically substantiate the substantive essence of such concepts as «discrimination», and «ableism» to persons with disabilities from the standpoint of a normative approach, generalize and systematize the theoretical and practical aspects of creating a non-discriminatory educational environment for this category of children in an educational institution with inclusive education. In the process of developing the problem raised in the article from the standpoint of a normative approach, such basic concepts as «person with a disability», «children with special educational needs», «child (person) with special (disorders) of psychophysical development», «discrimination», «discrimination based on disability», «ableism», «safe educational environment». Their content essence, subordination, and interrelationship are clarified. It was established that according to the legislation of Ukraine, the concept of «discrimination» is broad, as it refers to persons with a certain characteristic or attribute, which include age, gender, marital status, skin color, sexual orientation, political beliefs or actions, disability, etc. The concept of «discrimination on the grounds of disability» applies only to the specified category of persons. The definition of «ableism» is used to persons with physical or mental developmental characteristics, disabilities, or other diseases, but is not used in official regulatory and legal documents. The current term used by lawmakers in Ukraine is «discrimination». Stereotypes and prejudices against persons with disabilities, manifestations, and forms of discrimination against this category of persons are defined. It has been established that inclusive education is one of the means of combating discrimination/ableism. Obstacles (barriers) on the way to realizing the right of persons with disabilities/PWDs to obtain education in educational institutions with inclusive education are indicated. The strategy (identification of prejudices in the educational institution and appropriate response to the fact(s) of discrimination), ways and measures of creating a safe, non-discriminatory educational environment, special conditions for the education of children with disabilities/ PWD in an educational institution with inclusive education are disclosed.

References

Іваній О. Принципи рівності, недискримінації та толерантності в реалізації права на освіту дітьми з особливими освітніми потребами. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2019, № 8 (92). С. 390–401.

Компас: посібник з освіти з прав людини за участю молоді / Брандер П., Лор де Вітте, Гані Н., Гомеш Р., Кін Е., Нікітіна А., Пінкевічюте Ю. URL: https://rm.coe.int/compass-2024-ukr/1680afc555

Конвенція про права осіб з інвалідністю. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text

Костишин Е. Ейблізм або дискримінація за ознакою інвалідності. Соціальне партнерство та міжвідомча взаємодія у вирішенні актуальних проблем інклюзії : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Чернівці, 22 листопада 2019 р.). Чернівці : Технодрук, 2019. С. 126–129.

Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024–2026 роки (2024 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text

Операційний план заходів з реалізації у 2024–2026 роках Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року (2024 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text

Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні: Закон України (2013 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5207-17#Text

Про освіту: Закон України (2017 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні: Закон України (1991 р.) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/875-12#Text

Як створити недискримінаційне середовище у школі: покрокова інструкція для директора. URL: https://sqe.gov.ua/yak-stvoriti-nediskriminaciyne-sered/

Ashby C., Jung E., Woodfield C., Vroman K., Orsati F. (2015). Wishing to go it alone: the complicated interplay of independence, interdependence and agency. Disability & Society. 30 (10): 1474–1489.

Introduction to sociology / 7th ed. New York, 2009. P. 324.

Linton S. Claiming Disability: Knowledge and Identity. New York: New York University Press. 1998., p. 9.

Published

2024-09-12

How to Cite

СИДОРУК, І. (2024). DISCRIMINATION OF INDIVIDUALS WITH DISABILITIES IN AN INCLUSIVE EDUCATIONAL SETTING AND STRATEGIES TO ADDRESS IT. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 87–94. https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.13

Issue

Section

SECTION 2 SPECIAL EDUCATION