ДИСКРИМІНАЦІЯ ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ З ІНКЛЮЗИВНИМ НАВЧАННЯМ Й ШЛЯХИ ЇЇ ПОДОЛАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.13

Ключові слова:

особа з інвалідністю, діти з особливими освітніми потребами, дискримінація, дискримінація за ознакою інвалідності, ейблізм, заклад освіти з інклюзивним навчанням, безпечне освітнє середовище

Анотація

У статті актуалізовано проблему дискримінації осіб з інвалідністю, особливими освітніми потребами в закладі освіти з інклюзивним навчанням. Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні змістової сутності таких понять як «дискримінація», «ейблізм» щодо осіб з інвалідністю з позицій нормативного підходу, узагальнені та систематизації теоретико-практичних аспектів зі створення недискримінаційного освітнього середовища щодо такої категорії дітей в закладі освіти з інклюзивним навчанням. В процесі розроблення піднятої в статті проблеми з позицій нормативного підходу розглянуто такі його базові поняття, як «особа з інвалідністю», «діти з особливими освітніми потребами», «дитина (особа) з особливостями (порушеннями) психофізичного розвитку», «дискримінація», «дискримінація за ознакою інвалідності», «ейблізм», «безпечне освітнє середовище». З’ясовано їх змістову сутність, підпорядкованість та взаємозв’язок. Встановлено, що згідно із законодавством України поняття «дискримінація» є широким, позаяк стосується осіб з певною характеристикою чи атрибутом, до яких належать вік, стать, сімейний стан, колір шкіри, сексуальна орієнтація, політичні переконання чи дії, інвалідність тощо. Поняття «дискримінація за ознакою інвалідності» стосується тільки зазначеної категорії осіб. А дефініція «ейблізм» – застосовується стосовно осіб з фізичними або психічними особливостями розвитку, інвалідністю чи іншими захворюваннями, але в офіційних нормативно-правових документах не використовується. Чинний термін, яким оперують законодавці в Україні – «дискримінація». Визначено стереотипи та упередження щодо осіб з інвалідністю, прояви та форми дискримінації такої категорії осіб. Встановлено, що інклюзивна освіта є одним із засобів протидії дискримінації/ейблізму. Зазначено перешкоди (бар’єри) на шляху реалізації права осіб з інвалідністю/ООП здобувати освіту в закладах освіти з інклюзивним навчанням. Розкрито стратегію (виявлення упереджень у закладі освіти та відповідного реагування на факт(и) дискримінації), шляхи та заходи створення безпечного, недискримінаційного освітнього середовища, спеціальних умов для освіти дітей з інвалідністю/ООП в закладі освіти з інклюзивним навчанням.

Посилання

Іваній О. Принципи рівності, недискримінації та толерантності в реалізації права на освіту дітьми з особливими освітніми потребами. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2019, № 8 (92). С. 390–401.

Компас: посібник з освіти з прав людини за участю молоді / Брандер П., Лор де Вітте, Гані Н., Гомеш Р., Кін Е., Нікітіна А., Пінкевічюте Ю. URL: https://rm.coe.int/compass-2024-ukr/1680afc555

Конвенція про права осіб з інвалідністю. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text

Костишин Е. Ейблізм або дискримінація за ознакою інвалідності. Соціальне партнерство та міжвідомча взаємодія у вирішенні актуальних проблем інклюзії : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Чернівці, 22 листопада 2019 р.). Чернівці : Технодрук, 2019. С. 126–129.

Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024–2026 роки (2024 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text

Операційний план заходів з реалізації у 2024–2026 роках Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року (2024 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text

Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні: Закон України (2013 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5207-17#Text

Про освіту: Закон України (2017 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні: Закон України (1991 р.) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/875-12#Text

Як створити недискримінаційне середовище у школі: покрокова інструкція для директора. URL: https://sqe.gov.ua/yak-stvoriti-nediskriminaciyne-sered/

Ashby C., Jung E., Woodfield C., Vroman K., Orsati F. (2015). Wishing to go it alone: the complicated interplay of independence, interdependence and agency. Disability & Society. 30 (10): 1474–1489.

Introduction to sociology / 7th ed. New York, 2009. P. 324.

Linton S. Claiming Disability: Knowledge and Identity. New York: New York University Press. 1998., p. 9.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-12

Як цитувати

СИДОРУК, І. (2024). ДИСКРИМІНАЦІЯ ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ З ІНКЛЮЗИВНИМ НАВЧАННЯМ Й ШЛЯХИ ЇЇ ПОДОЛАННЯ. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 87–94. https://doi.org/10.32782/apv/2024.3.13

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА