ТЕРМІНОЛОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ЧАСТИНА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЗІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ А6 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.27

Ключові слова:

спеціальна освіта, інклюзивна освіта, особа з особливими освітніми потребами, здобувач вищої освіти, майбутні фахівці спеціальної та інклюзивної освіти, термін, термінологічна компетентність

Анотація

У статті актуалізовано проблему формування термінологічної компетентності як складової частини професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі спеціальної та інклюзивної освіти. Обґрунтовано необхідність формування термінологічної компетентності у магістрів зі спеціальності А6 Спеціальна освіта. Визначено змістову сутність таких понять, як «термін», «термінологія», «терміносистема», «професіоналізми», «компетентність», «термінологічна компетентність» та ін. Поняття «термінологічна компетентність» потрактовано як складник професійної компетентності; здатність майбутнього фахівця зі спеціальності А 6 Спеціальна освіта послуговуватися спеціальними термінами в процесі наукової та професійної діяльності (усному та писемному мовленні), що визначається наявністю в нього функціональної системи спеціальних знань, когнітивних умінь і практичних навичок та спеціальних здібностей, що ґрунтуються на власній внутрішній мотивації та досвіді, ураховують лінгвістичні та соціальні правила; «вміння добирати терміни згідно з темою, застосовувати їх відповідно до дефініції, розрізняти терміни та професіоналізми». Схарактеризовано термінологічне поле спеціальної та інклюзивної освіти. Визначено джерела труднощів, що виникають на шляху формування термінологічної компетентності у здобувачів вищої освіти. Для забезпечення вірогідності положень та висновків, досягнення мети використано теоретичні методи дослідження, такі як вивчення, аналіз, синтез, порівняння, узагальнення інформації з публікацій в електронній базі даних Google Scholar та ін., нормативної бази вищої освіти України. Наукова новизна і теоретичне значення дослідження полягає в тому, що у процесі дослідження розкрито зміст термінологічної компетентності та її роль у підготовці майбутніх фахівців спеціальної та інклюзивної освіти в умовах закладу вищої освіти.

Посилання

Бугера Ю. Ю. (2018). Теоретико-методологічні аспекти формування термінологічної компетентності майбутніх фахівців у галузі спеціальної освіти. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2018. Вип. 12. С. 34 – 43.

Денищич Т. Роль термінологічної компетентності у становленні майбутнього фахівця. URL: https://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp161/denishhich_t.a..pdf (дата звернення: 19.12.2024 р.).

Дубічинський В., Васенко Л. Деякі аспекти термінознавства у процесі навчання української мови за професійним спрямуванням. Вісник Нац. ун-ту «Львівська політехніка». Серія «Проблеми української термінології». 2010. № 675. С. 93–97.

Мартинчук О. В., Скрипник Т. В. Потреба у концептуалізації понять інклюзивної освіти в Україні як виклик сьогодення. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць, 2020, 16 (Том 1). с. 186 – 197.

Миронова С. П. Особливості наукових досліджень у сфері спеціальної та інклюзивної освіти. Науковий журнал Хортицької національної академії (Серія: Педагогіка. Соціальна робота). Випуск 1 (10), 2024. С. 120–127.

Національний освітній глосарій: вища освіта / 2-е вид., перероб. і доп. / авт.-уклад. : В. М. Захарченко, С. А. Калашнікова, В. І. Луговий, А. В. Ставицький, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова / За ред. В.Г.Кременя. К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2014. 100 с.

Перерва В. Формування термінологічної компетентності майбутніх учителів біології в системі самостійної роботи. Наукові записки БДПУ. Серія: Педагогічні науки. Вип.3. Бердянськ : БДПУ, 2019. С. 337 – 345.

Сидорук І. І. До проблеми формування термінологічної компетентності здобувачів вищої освіти зі спеціальності 016 Спеціальна освіта. Сучасні теоретичні й прикладні контексти спеціальної та інклюзивної освіти. Збірник тез доповідей IV Всеукраїнської науково-практичної конференції (16-19 травня 2024 р., Луцьк) / за заг. ред. проф. І.Б. Кузави / І. М. Брушневська, Г. О. Гац, Н.С. Карабанова, З. С. Мацюк, В.Ф. Сергеєва, І.І. Сидорук, Л. П. Стасюк,. Луцьк, 2024. 326 с. С. 251 – 253.

Синьов В., Шевцов А. Сучасні питання методології системи наук про спеціальну освіту. Вища освіта України, 2021, № 1. С. 63-71.

Спеціальна педагогіка і психологія : сучас. термінол. словник / за ред. Л. Прохоренко, В. Засенка. Київ : Генеза, 2024. 272 с.

Стасюк Т. В. Нові тенденції розвитку термінознавства: здобутки міжнародної наукової групи Р. Теммерман. Термінологічний вісник: Збірник наукових праць. К. : Інститут української мови НАНУ, 2013. Вип. 2 (1)., С. 38.

Шевцов А.Г., Никоненко Н.В. До питання про порівняння понятійно-термінологічного поля галузі спеціальної освіти в українській та англійській мовах. Актуальні питання корекційної освіти, 2019. Випуск № 13. С. 324 – 340.

Крохмальна Г. Термінологічна компетентність майбутніх учителів початкової школи: сучасний стан та шляхи вдосконалення. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2016. Вип. 30. С. 110–118.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

СИДОРУК, І., & БРУШНЕВСЬКА, І. (2025). ТЕРМІНОЛОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ЧАСТИНА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЗІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ А6 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 195–201. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.27

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають