TERMINOLOGICAL COMPETENCE AS AN INTEGRAL PART OF THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN THE SPECIALTY A6 SPECIAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.27Keywords:
special education, inclusive education, special pedagogy, person with special educational needs, higher education student, future specialists in special and inclusive education, term, terminological competenceAbstract
The article updates the problem of forming terminological competence as a component of professional training of future specialists in special education. The need to form terminological competence in masters in the specialty A6 Special Education is substantiated. The content essence of such concepts as "term", "terminology", "terminological system", "professionalisms", "competence", "terminological competence", etc. is determined. The concept of "terminological competence" is interpreted as a component of professional competence; the ability of a future specialist in the specialty A 6 Special Education to use special terms in the process of scientific and professional activity (oral and written speech), which is determined by the presence of a functional system of special knowledge, cognitive skills and practical skills and special abilities, which are based on their internal motivation and experience, take into account linguistic and social rules; "the ability to select terms according to the topic, apply them by definition, distinguish between terms and professionalisms". The terminological field of special and inclusive education is characterized. The sources of difficulties that arise in the way of forming the terminological competence in higher education applicants are identified. To ensure the reliability of the statements and conclusions, and to achieve the goal, theoretical research methods were used, such as studying, analyzing, synthesizing, comparing, and generalizing information from publications in the electronic database Google Scholar, etc., the regulatory framework of higher education in Ukraine. The scientific novelty and theoretical significance of the study lie in the fact that the role and content of terminological competence in the training of future specialists in special and inclusive education in the conditions of a higher education institution are revealed in the research process.
References
Бугера Ю. Ю. (2018). Теоретико-методологічні аспекти формування термінологічної компетентності майбутніх фахівців у галузі спеціальної освіти. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2018. Вип. 12. С. 34 – 43.
Денищич Т. Роль термінологічної компетентності у становленні майбутнього фахівця. URL: https://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp161/denishhich_t.a..pdf (дата звернення: 19.12.2024 р.).
Дубічинський В., Васенко Л. Деякі аспекти термінознавства у процесі навчання української мови за професійним спрямуванням. Вісник Нац. ун-ту «Львівська політехніка». Серія «Проблеми української термінології». 2010. № 675. С. 93–97.
Мартинчук О. В., Скрипник Т. В. Потреба у концептуалізації понять інклюзивної освіти в Україні як виклик сьогодення. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць, 2020, 16 (Том 1). с. 186 – 197.
Миронова С. П. Особливості наукових досліджень у сфері спеціальної та інклюзивної освіти. Науковий журнал Хортицької національної академії (Серія: Педагогіка. Соціальна робота). Випуск 1 (10), 2024. С. 120–127.
Національний освітній глосарій: вища освіта / 2-е вид., перероб. і доп. / авт.-уклад. : В. М. Захарченко, С. А. Калашнікова, В. І. Луговий, А. В. Ставицький, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова / За ред. В.Г.Кременя. К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2014. 100 с.
Перерва В. Формування термінологічної компетентності майбутніх учителів біології в системі самостійної роботи. Наукові записки БДПУ. Серія: Педагогічні науки. Вип.3. Бердянськ : БДПУ, 2019. С. 337 – 345.
Сидорук І. І. До проблеми формування термінологічної компетентності здобувачів вищої освіти зі спеціальності 016 Спеціальна освіта. Сучасні теоретичні й прикладні контексти спеціальної та інклюзивної освіти. Збірник тез доповідей IV Всеукраїнської науково-практичної конференції (16-19 травня 2024 р., Луцьк) / за заг. ред. проф. І.Б. Кузави / І. М. Брушневська, Г. О. Гац, Н.С. Карабанова, З. С. Мацюк, В.Ф. Сергеєва, І.І. Сидорук, Л. П. Стасюк,. Луцьк, 2024. 326 с. С. 251 – 253.
Синьов В., Шевцов А. Сучасні питання методології системи наук про спеціальну освіту. Вища освіта України, 2021, № 1. С. 63-71.
Спеціальна педагогіка і психологія : сучас. термінол. словник / за ред. Л. Прохоренко, В. Засенка. Київ : Генеза, 2024. 272 с.
Стасюк Т. В. Нові тенденції розвитку термінознавства: здобутки міжнародної наукової групи Р. Теммерман. Термінологічний вісник: Збірник наукових праць. К. : Інститут української мови НАНУ, 2013. Вип. 2 (1)., С. 38.
Шевцов А.Г., Никоненко Н.В. До питання про порівняння понятійно-термінологічного поля галузі спеціальної освіти в українській та англійській мовах. Актуальні питання корекційної освіти, 2019. Випуск № 13. С. 324 – 340.
Крохмальна Г. Термінологічна компетентність майбутніх учителів початкової школи: сучасний стан та шляхи вдосконалення. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2016. Вип. 30. С. 110–118.