РОЛЬ СЕНСОРНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ У КОРЕКЦІЙНІЙ РОБОТІ З ДОШКІЛЬНИКАМИ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.18

Ключові слова:

сенсорна інтеграція; сенсорні розлади, дошкільники із порушеннями психофізичного розвитку, органи чуття, психічні функції

Анотація

У статті представлено аналіз особливостей застосування сенсорної інтеграції як багатогранного і багатофункціонального чинника у корекційній роботі з дошкільниками із порушеннями психофізичного розвитку. Зазначено, що порушення сенсорної інтеграції є потужним фактором дизонтогенезу. Розкрито поетапність виникнення та використання поняття сенсорної інтеграції через призму міждисциплінарних зв’язків у науці та практиці.Вивчення та систематизація розладів сенсорної діяльності у дошкільників із порушеннями психофізичного розвитку ускладнюється широким клінічним спектром сенсорних дисфункцій, відсутністю єдиних діагностичних критеріїв, різними підходами до оцінки ефективності лікування та недостатньою обізнаністю спеціалістів.Основними принципами сенсорної інтеграції є використання органів чуття для підтримання оптимального рівня збудження, а також зміна оточення і завдань для покращення адаптивної реакції. Вказано, що однією із причин виникнення труднощів в корекції психічної сфери дітей з порушеннями розвитку є недостатнє урахування особливостей перцептивної сфери. Досвід світової і вітчизняної спеціальної педагогіки довів, що комплекс сенсорних і моторних вправ, спрямований на досягнення дидактичних цілей, позитивно впливає на загальний, емоційний, мовленнєвий і соціальний розвиток дитини із порушеннями психофізичного розвитку. Сенсорно-інтегративна терапія передбачає надання дитині із порушеннями психофізичного розвитку відповідної кількості та інтенсивності стимулів (сенсорних, вестибулярних, пропріоцептивних, тактильних), що сприяє стимуляції центральної нервової системи, формуючи її діяльність і покращуючи функціонування синаптичних з’єднань. Сенсорний розвиток і виховання є важливими для формування психічних функцій, зокрема для розвитку зорового, слухового, тактильного, кінестетичного, вестибулярного, смакового та нюхового сприймання, а також їх інтеграції. Основним методом формування сенсомоторного сприймання дошкільників із порушеннями психофізичного розвитку є практичне вправляння та безпосередня взаємодія з предметами. Окреслено мету корекційно-реабілітаційних занять для розвитку сенсорної інтеграції дошкільників із порушеннями психофізичного розвитку в спеціально облаштованій сенсорній кімнаті.

Посилання

Айрес Е.Дж. (2024). Дитина і сенсорна інтеграція. Розуміння прихованих проблем розвитку / пер. з англ. Т. Колеснік. Київ : Вид. Р. Бурлаки. 280 с.

Заплатинська А.Б. (2012). Технології «сенсорної інтеграції» в системі корекційної психолого-педагогічної роботи з особами із порушеннями психофізичного розвитку. Матеріали науково-практичної конференції з міжнародною участю, м. Львів, 31 серпня – 1 вересня 2012 р. Львів. 65-71.

Заплатинська А.Б. (2012). Напрями формування та корекції процесів сенсорної інтеграції у дітей з церебральним паралічем. Збірник наукових праць Кам’янець–Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Вип. XVII в двох частинах, частина 2. Серія: соціально-педагогічна. Кам’янець-Подільський: Медобори, 2006. 291-299.

Камінська О., Закревська А. (2017). Сенсорна інтеграція, або Як допомогти кожній дитині. Дошкільне виховання, 11. 24-29.

Литвин Н.І., Борецька О.В., Сойко О.В. (2018). Комплексна психолого-педагогічна реабілітація дітей з особливими потребами засобами сенсорної інтеграції. Психологія: реальність і перспективи : збірник наукових праць РДГУ. Вип. 10. 94-100.

Молчанов Д. (2012). Теорія сенсорної інтеграції Джин Айрес та її застосування у дитячій нейрореабілітації. Здоров’я України. 42-43. URL: http://health-ua.com/pics/pdf/ZU_2012_Nevro_4/42-43.pdf

Скрипник Т. (2016). Сенсорна інтеграція як підґрунтя цілісного розвитку дітей з аутизмом. Особлива дитина: навчання і виховання. Вип. 4 (80) С. 24-31.

Стахова, Л., & Мороз, Л. (2021). Застосування елементів сенсорної інтеграції в логопедичній роботі з дітьми дошкільного віку. Acta paedagogica volynienses, (4), 151-156. Https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.23

Шевцов А.Г., Заплатинська А.Б. (2009). Сенсорна інтеграція в системі медико-психолого-педагогічного реабілітування осіб з обмеженнями життєдіяльності. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного університету імені Івана Огієнка. Випуск 12. 133-137.

Фаласеніді Т.М., Козак М.Я. (2017). Порушення сенсорної інтеграції у дітей з особливими потребами. Молодий вчений, 9 (49). 102-105.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03

Як цитувати

БРУШНЕВСЬКА, І. (2025). РОЛЬ СЕНСОРНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ У КОРЕКЦІЙНІЙ РОБОТІ З ДОШКІЛЬНИКАМИ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 129–135. https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.18

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають