THE ROLE OF THE ADAPTATION AND PLAY PERIOD IN CREATING A SAFE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.12Keywords:
New Ukrainian school, elementary school, adaptation and play period, safe educational environment, teacherAbstract
A safe educational environment is an important factor that contributes to the development of trust, openness and cooperation between all participants in the educational process. In this context, the adaptation and play period becomes not only a means of integrating children into new learning conditions, but also a mechanism for minimizing stressful situations, strengthening emotional well-being and developing key social competencies. A safe educational environment is a multifaceted concept that includes physical, psychological, social, legal, inclusive and cultural components. All approaches emphasize the importance of creating conditions for the comprehensive development of students, their integration into society and the formation of a sense of security. The adaptation and play period in education plays a key role in creating favorable conditions for a child’s harmonious entry into the educational environment. In the concept of the New Ukrainian School, this component is defined as a necessary stage in the formation of psychological comfort, socialization and disclosure of the potential of each student. The combination of the adaptation and play approach with the principles of a safe educational environment allows us to ensure not only the educational, but also the social and emotional needs of younger schoolchildren.The main goal of the adaptation and play period is to gradually involve children in the educational process in conditions that contribute to reducing anxiety, developing self-confidence, and building trust in teachers. A safe learning environment involves creating conditions in which a child feels protected both physically and emotionally. It is an environment where the rights of each student are respected, an atmosphere of goodwill, mutual respect and cooperation is maintained. Such an environment contributes to the development of personality, the formation of trust in others and motivation to learn. The use of games in combination with the principles of a safe environment provides: stress reduction; socialization; emotional support; inclusive component; bullying prevention; the role of parents in game adaptation.
References
Блудова Ю. О., Ільїна О. О. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до створення безпечного освітнього середовища в умовах Нової української школи. Педагогіка та психологія: сучасний стан розвитку наукових досліджень та перспективи : матеріали Міжнародної наук.-практ. конф. (Запоріжжя, 20–21 листопада 2020 р.). С. 11–13.
Блудова Ю. О., Ільїна О. О. Формування ціннісних орієнтацій молодших школярів в умовах Нової української школи. Наукові записки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. Випуск 201. Серія : Педагогічні науки. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021. С. 65–68.
Бондарчук О. І. Психологічна безпека освітнього середовища: сутність та умови створення : спецкурс для слухачів очно-дистанційної форми навчання в системі післядипломної педагогічної освіти. Київ, 2018. 24 с.
Бутузова Л. П., Ледньова О. О. Безпечне освітнє середовище у контексті задоволення потреб учня. The 9th International scientific and practical conference «Theoretical and practical aspects of the development of science and education» (March 05–08, 2024) Prague, Czech Republic. International Science Group. 2024. Р. 240–248.
Василега О. Адаптаційно-ігровий цикл навчання: урахування вікових особливостей дітей 6–8-річного віку в контексті впровадження НУШ. Учитель початкової школи. 2019. № 9. С. 12–13.
Гірник А. Складнощі створення безпечного освітнього середовища: уявлення вчителів і учнів. Actual Problems in the System of Education: General Secondary Education Institution – Pre-University Training – Higher Education Institution. 2023. URL: https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/APSE/article/view/16615 (дата звернення 20.12.2024).
Духневич В. М. Створення безпечного освітнього середовища: «Шість кроків до безпеки». Проблеми політичної психології. 2022. Том 26. № 12 (26). 266–278 с.
Зубцова Ю. Є., Бородєй А. А. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до застосування індивідуального підходу в адаптаційно-ігровий цикл навчання. Інноваційна педагогіка. Теорія та методика професійної освіти. Випуск 64. Том 1. 2023. С. 145–148.
Ігнатенко Н. Новій школі – учитель нового типу. Педагогіка і психологія. 2019. № 5. С. 34–36.
Мешко Г. М. Підготовка майбутніх учителів до створення психологічно безпечного освітнього середовища у школі в контексті завдань педагогіки здоров’я. Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології. 2011. № 2 (5). 206–223 с.
Собченко Т., Кін О., Ворожбіт-Горбатюк В. Створення безпечного освітнього середовища у закладах освіти в умовах воєнного стану. Новий Колегіум. 2023. № 3 (111). С. 39–42.