РОЛЬ АДАПТАЦІЙНО-ІГРОВОГО ПЕРІОДУ В СТВОРЕННІ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.12Ключові слова:
Нова українська школа, початкова школа, адаптаційно-ігровий період, безпечне освітнє середовище, вчительАнотація
Безпечне освітнє середовище є важливим чинником, який сприяє розвитку довіри, відкритості та співпраці між усіма учасниками освітнього процесу. У цьому контексті адаптаційно-ігровий період стає не лише засобом інтеграції дітей у нові умови навчання, але й механізмом для мінімізації стресових ситуацій, зміцнення емоційно- го добробуту та розвитку ключових соціальних компетенцій. Безпечне освітнє середовище є багатогранним поняттям, що включає фізичну, психологічну, соціальну, правову, інклюзивну та культурну компоненти. Всі підходи підкреслюють важливість створення умов для всебічного розвитку учнів, їхньої інтеграції в суспільство та формування почуття захищеності. Адаптаційно-ігровий період у навчанні відіграє ключову роль у створенні сприятливих умов для гармонійного входження дитини в освітнє середовище. У концепції Нової української школи ця складова визначається як необхідний етап формування психологічного комфорту, соціалізації та розкриття потенціалу кожного учня. Поєднання адаптаційно-ігрового підходу з принципами безпечного освітнього середовища дозволяє забезпечити не лише навчальні, але й соціально-емоційні потреби молодших школярів. Основною метою адаптаційно-ігрового періоду є поступове залучення дітей до освітнього процесу в умовах, що сприяють зниженню тривожності, розвитку впевненості в собі та формуванню довіри до педагогів. Безпечне освітнє середовище передбачає створення умов, за яких дитина відчуває себе захищеною як фізично, так і емоційно. Це середовище, де поважаються права кожного учня, підтримується атмосфера доброзичливості, взаємоповаги та співпраці. Таке середовище сприяє розвитку особистості, формуванню довіри до оточуючих і мотивації до навчання. Використання ігор у поєднанні з принципами безпечного середовища забезпечує: зниження стресу; соціалізацію; емоційну підтримку; інклюзивну складову; профілактика булінгу; роль батьків в ігровій адаптації.
Посилання
Блудова Ю. О., Ільїна О. О. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до створення безпечного освітнього середовища в умовах Нової української школи. Педагогіка та психологія: сучасний стан розвитку наукових досліджень та перспективи : матеріали Міжнародної наук.-практ. конф. (Запоріжжя, 20–21 листопада 2020 р.). С. 11–13.
Блудова Ю. О., Ільїна О. О. Формування ціннісних орієнтацій молодших школярів в умовах Нової української школи. Наукові записки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. Випуск 201. Серія : Педагогічні науки. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021. С. 65–68.
Бондарчук О. І. Психологічна безпека освітнього середовища: сутність та умови створення : спецкурс для слухачів очно-дистанційної форми навчання в системі післядипломної педагогічної освіти. Київ, 2018. 24 с.
Бутузова Л. П., Ледньова О. О. Безпечне освітнє середовище у контексті задоволення потреб учня. The 9th International scientific and practical conference «Theoretical and practical aspects of the development of science and education» (March 05–08, 2024) Prague, Czech Republic. International Science Group. 2024. Р. 240–248.
Василега О. Адаптаційно-ігровий цикл навчання: урахування вікових особливостей дітей 6–8-річного віку в контексті впровадження НУШ. Учитель початкової школи. 2019. № 9. С. 12–13.
Гірник А. Складнощі створення безпечного освітнього середовища: уявлення вчителів і учнів. Actual Problems in the System of Education: General Secondary Education Institution – Pre-University Training – Higher Education Institution. 2023. URL: https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/APSE/article/view/16615 (дата звернення 20.12.2024).
Духневич В. М. Створення безпечного освітнього середовища: «Шість кроків до безпеки». Проблеми політичної психології. 2022. Том 26. № 12 (26). 266–278 с.
Зубцова Ю. Є., Бородєй А. А. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до застосування індивідуального підходу в адаптаційно-ігровий цикл навчання. Інноваційна педагогіка. Теорія та методика професійної освіти. Випуск 64. Том 1. 2023. С. 145–148.
Ігнатенко Н. Новій школі – учитель нового типу. Педагогіка і психологія. 2019. № 5. С. 34–36.
Мешко Г. М. Підготовка майбутніх учителів до створення психологічно безпечного освітнього середовища у школі в контексті завдань педагогіки здоров’я. Актуальні проблеми державного управління, педагогіки та психології. 2011. № 2 (5). 206–223 с.
Собченко Т., Кін О., Ворожбіт-Горбатюк В. Створення безпечного освітнього середовища у закладах освіти в умовах воєнного стану. Новий Колегіум. 2023. № 3 (111). С. 39–42.