FORMATION OF FUTURE TEACHERS COMPETENCIES OF PEDAGOGICAL PARTNERSHIP
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.4Keywords:
partnership, competence, pedagogy, future primary school teachers, competence of pedagogical partnership, forms and methods of teachingAbstract
The urgency of the outlined problem is due to the need to prepare future primary school teachers to work with parents on a partnership basis, formation of students’ competence of pedagogical partnership as one of the professional competencies. The purpose of the article is in substantiation of the semantic potential of the educational course “Pedagogy” in the formation of future teachers of basic school competence of pedagogical partnership. Methods were used in the process of scientific research analysis, synthesis, generalization, systematization to outline the basic concepts of the study and substantiation of the semantic potential of pedagogy in the formation of future teachers’ competence of pedagogical partnership. Competence of pedagogical partnership treated as the ability of the future primary school teacher to interact with the subject on a parity basis, personal orientation of participants in the educational process in order for students to realize their own educational trajectory of development, self-realization and preparation for active social life. Significant content potential of the course “Pedagogy” is determined in the formation of future teachers’ competence of pedagogical partnership. In the course of lectures and practical classes, students have the opportunity in situations closest to professional activity, to practice the ability to establish interaction with the subjects of the educational process, organize forms (trainings, open conversations, problem discussions, information dialogues, thematic miniatures, joint project activities, actions, days of parental self-government) and methods (problem lectures, heuristic conversations, solving pedagogical problems, micro-teaching, simulations, situational modeling) work with parents on the basis of parity, voluntariness and mutual respect. In the process of forming the competence of the pedagogical partner took into account the requirements of inclusive education, applying family-oriented practices with a child with special educational needs.
References
Бартків О.С. Педагогіка : силабус для студентів спеціальності 014 «Середня освіта». Луцьк, 2021. 16 с.
Єфімова С.М. Налагодження партнерських стосунків з родинами. Інклюзивна школа: особливості організації та управління : навчально-методичний посібник / кол. авт. : А. Колупаєва, Ю. Найда та ін. Київ, 2007. 128 с.
Калько І.В. Педагогіка партнерства як умова реалізації завдань розвитку особистості в контексті Нової української школи. Інноваційна педагогіка. Вип. 21. Т. 1. 2020. С. 33–36.
Концепція Нової української школи. Управління школою. 2017. № 34.
Скиба М. Краще разом. Що таке педагогіка партнерства і навіщо вона в НУШ. 2019 р. URL: https://nus.org.ua/articles/pedagogika-partnerstva-shho-tse-take-ta-yak-zrozumity-chy-vona-ye-u-shkoli/6. Меморандум про співпрацю батьків, учнів та педагогів. 2017. URL: https://nus.org.ua/memorandum/
Основні ідеї педагогіки партнерства та дієві способи налагодження співпраці вчителя та батьків. 2019. URL: https://naurok.com.ua/post/pedagogika-partnerstva-yak-uspishno-vzaemodiyati-z-batkami
Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», 2020. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandartvchitelya-pochatkovih-klasiv-vchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osviti.
Смалько О.В. Формування відповідального ставлення до батьківства у студентів : монографія. Луцьк : Вежа-друк, 2018. 192 с.