INTERACTION BETWEEN PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS AND FAMILIES OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN THE CONTEXT OF INCLUSIVE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.4

Keywords:

inclusive education, preschool age, parents, interaction, partnership, special educational needs

Abstract

The article highlights the relevance of the issue of interaction between preschool education institutions and families of children with special educational needs in the context of developing inclusive education. It is clarified that the success of inclusive learning largely depends on close partnerships between the institution’s specialists and the child’s family. The main areas of interaction between educators and parents aimed at ensuring the harmonious development of a child with special educational needs are identified. The psychological characteristics of families raising a child with special needs are characterized. The need of parents for psycho-emotional support, informational guidance, and consultation from teachers and support team specialists is examined. Effective forms of cooperation are defined, including individual consultations, group meetings, joint educational planning, parental involvement in classes, and parent training. It is emphasized that effective interaction between preschool education institutions and parents of children with special educational needs requires a systematic approach that includes emotional support, the development of parental awareness, and the strengthening of partnership relations. The importance of emotional openness, trust, and kindness in communication with parents is revealed as a prerequisite for productive interaction. The main difficulties of such cooperation are outlined, and practical recommendations for building effective partnerships between preschool education professionals and families of children with special needs in inclusive education settings are proposed. The significance of the family environment for the comprehensive development of a child in an inclusive setting is emphasized. Further scientific research is outlined, which will focus on analyzing the specific needs of families depending on the type of child’s disorder, family’s social status, level of education, and cultural context.

References

Денищук І. П. (2023) Стратегії ефективної взаємодії з батьками осіб з ООП на рівні закладу освіти. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 69, 80–90. https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5546

Завітренко, Д. Ж., & Жигора, І. В. (2021). Взаємодія фахівців із батьками дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (194), 116–120. https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/796/729

Інклюзивна освіта від А до Я: порадник для педагогів і батьків / Укладачі Н. В. Заєркова, А. О. Трейтяк. К., 2016. 68 с.

Інклюзивна освіта. Підтримка розмаїття у класі : практ. посіб. / Тім Лорман, Джоан Деппелер, Девід Харві ; пер. з англ. Київ : СПД-ФО Парашин І. 2010. 296 с.

Коломоєць Т.Г. (2019) Взаємодія фахівців і батьків дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти. Актуальні питання корекційної освіти Випуск 14. https://aqce.com.ua/download/publications/541/499.pdf/

Колупаєва, А. (2010). Путівник для батьків дітей з особливими освітніми потребами : навчально-методич- ний посібник. Київ : ТОВВПЦ «Літопис – ХХ». 2010. 255 с

Кротенко, В. (2021). Взаємодія з батьками як складова ефективного психологічного супроводу дітей в умовах інклюзивної освіти. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 1(13), 370–378. https://doi.org/10.33189/epsn.v1i13.123

Миронова, С. (2011) Педагогічна допомога дитині раннього віку з особливостями психофізичного розвитку. Вихователь-методист дошкільного закладу. 5, 65–72.

Таранченко О. М., Найда Ю. М. Диференційоване викладання в інклюзивному навчальному закладі : навчально-методичний посібник / за загальною редакцією Колупаєвої А. А. Київ : Видавнича група «А.С.К.», 2012. 124 с.

Шадюк О. (2022) Співпраця вихователів ЗДО та батьків дітей з ООП. Інноватика у вихованні. Випуск 16. https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/view/505

Published

2025-08-29

How to Cite

TITARENKO С. (2025). INTERACTION BETWEEN PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS AND FAMILIES OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN THE CONTEXT OF INCLUSIVE EDUCATION. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 25–30. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.4

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION