ВЗАЄМОДІЇЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ З РОДИНАМИ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.4Ключові слова:
інклюзивна освіта, дошкільний вік, батьки, взаємодія, партнерство, особливі освітні потребиАнотація
У статті розкрито актуальність проблеми взаємодії закладів дошкільної освіти з родинами дітей з особливими освітніми потребами у контексті розбудови інклюзивної освіти. Уточнено, що успішність інклюзивного навчання значною мірою залежить від тісного партнерства між фахівцями закладу та родиною дитини. Визначено основні напрями взаємодії між педагогами та батьками, що спрямовані на забезпечення гармонійного розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Схарактеризовано психологічні особливості сімей, у яких виховується дитина з особливими освітніми потребами. Розглянуто потребу батьків у психоемоційній підтримці, інформаційному супроводі та консультуванні з боку педагогів і фахівців команди супроводу. Визначено ефективні форми взаємодії, серед яких – індивідуальні консультації, групові зустрічі, спільне планування освітньої траєкторії, залучення до занять, тренінги для батьків. Наголошено, що ефективна взаємодія закладу дошкільної освіти з батьками дітей з особливими освітніми потребами вимагає системного підходу, що включає емоційну підтримку, розвиток батьківської обізнаності та зміцнення партнерських відносин. Розкрито значення емоційної відкритості, довіри та доброзичливості у комунікації з батьками як передумови налагодження продуктивної взаємодії. Виокремлено основні труднощі такої взаємодії та запропоновано практичні рекомендації щодо ефективної побудови партнерських стосунків між фахівцями дошкільної освіти та родинами дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти. Підкреслено значення родинного середовища для повноцінного розвитку дитини в умовах інклюзії. Окреслено подальші наукові розвідки, що стосуватимуться аналізу специфіки запитів родин, залежно від типу порушення у дитини, соціального статусу сім’ї, рівня освіти та культурного контексту.
Посилання
Денищук І. П. (2023) Стратегії ефективної взаємодії з батьками осіб з ООП на рівні закладу освіти. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 69, 80–90. https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5546
Завітренко, Д. Ж., & Жигора, І. В. (2021). Взаємодія фахівців із батьками дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (194), 116–120. https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/796/729
Інклюзивна освіта від А до Я: порадник для педагогів і батьків / Укладачі Н. В. Заєркова, А. О. Трейтяк. К., 2016. 68 с.
Інклюзивна освіта. Підтримка розмаїття у класі : практ. посіб. / Тім Лорман, Джоан Деппелер, Девід Харві ; пер. з англ. Київ : СПД-ФО Парашин І. 2010. 296 с.
Коломоєць Т.Г. (2019) Взаємодія фахівців і батьків дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти. Актуальні питання корекційної освіти Випуск 14. https://aqce.com.ua/download/publications/541/499.pdf/
Колупаєва, А. (2010). Путівник для батьків дітей з особливими освітніми потребами : навчально-методич- ний посібник. Київ : ТОВВПЦ «Літопис – ХХ». 2010. 255 с
Кротенко, В. (2021). Взаємодія з батьками як складова ефективного психологічного супроводу дітей в умовах інклюзивної освіти. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 1(13), 370–378. https://doi.org/10.33189/epsn.v1i13.123
Миронова, С. (2011) Педагогічна допомога дитині раннього віку з особливостями психофізичного розвитку. Вихователь-методист дошкільного закладу. 5, 65–72.
Таранченко О. М., Найда Ю. М. Диференційоване викладання в інклюзивному навчальному закладі : навчально-методичний посібник / за загальною редакцією Колупаєвої А. А. Київ : Видавнича група «А.С.К.», 2012. 124 с.
Шадюк О. (2022) Співпраця вихователів ЗДО та батьків дітей з ООП. Інноватика у вихованні. Випуск 16. https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/view/505
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.