ON THE ISSUE OF FORMING THE CREATIVE POSITION OF FUTURE TEACHERS IN THE FIELD OF HEALTH-PRESERVING PROFESSIONAL ACTIVITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.18Keywords:
health-preserving activity, health-preserving technologies, health-creating, health-creating pedagogical activity, future teacher, position, creative positionAbstract
The need to train creative, independent, proactive teachers capable of a creative approach in the organization of the educational process, which will help preserve and strengthen the health of students, cultivate a culture of health, with a creative position as a personal and professional characteristic of modern teachers. In the plane of the problem field of research of the concept “creative position” the logical-semantic analysis of the category “position” is carried out. The interdisciplinarity and ambiguity of the representation of the concept of “position” in the scientific discourse are stated. The creative position of future teachers is considered as a complex and multi-component personal education, characterized by a positive attitude to future professional health activities, guidance for creative work, emotional perception and satisfaction with its results, the desire to develop personal and professional qualities in the process of joint creative interaction and resolution of non-standard professional situations on the basis of a holistic, health-forming approach. It is noted that the effectiveness of professional health activities requires active involvement of students in the health education process in higher education, the formation of an active position to strengthen and preserve both their own health and their pupils, in particular through the use of health. According to the logic of the author’s idea, clarifications were made on the definition and typology of health-saving technologies, focusing on health, health pedagogical activities.
References
Абаскалова Н.П., Зверкова А.Ю. Здоровьеориентированные педагогические технологии в системе непрерывного образования (на примерe метода проектов) : монография по проблеме сохранения здоровья. Новосибирск : Сибпринт, 2013.
Бєлєнька Г.В., Богініч О.Л., Машовець М.А. Здоров’я дитини – від родини. Київ : Богданова А.М., 2006.
Ващенко О., Свириденко С. Здоров’язберігаючі технології в загальноосвітніх навчальних закладах. Директор школи. 2010. № 20. С. 12–20.
Гончаренко М.С., Лупаренко С.Є. Поняття «валеопедагогіка» та «педагогічна валеологія» у психолого-педагогічній літературі. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2010. № 1 (3). С. 30–38.
Зязюн І.А. Педагогічна майстерність. Київ : Вища школа, 1997.
Ивин А.А. Философия : энциклопедический словарь. Москва : Гардарики, 2004.
Кремень В.Г. Енциклопедія освіти. Київ : Юрінком Інтер, 2008.
Курлянд З.Н., Осипова Т.Ю. Формування творчої педагогічної позиції майбутніх учителів у процесі професійної підготовки. Інноваційна педагогіка. 2019. № 19 (2). С. 17–22.
Лозинський В. Техніки збереження здоров’я. Київ : Главник, 2008.
Малярчук Н.Н. Культура здоровья педагогa (личностный и профессиональный аспекты) : дисс. докт. пед. наук ; Тюменский государственный университет. Тюмень, 2009.
Новолодская Е.Г. Креативная природа человека: феномен жизнетворчества и здравотворчества. Педагогическое образование в России. 2012. № 4. С. 18–26.
Носко М.О., Гаркуша С.В., Воєділова О.М. Здоров’язбережувальні технології у фізичному вихованні. Київ : Чалчинська Н.В., 2014.
Петровский А.В., Ярошевский М.Г. Психология : словарь. Москва : Политиздат, 1990.
Пріма Д.А. Теоретико-методичні засади формування професійної позиції майбутнього вчителя початкової школи : дис. докт. пед. наук ; Хмельницький національний університет. Хмельницький, 2020.
Рибалко Л.М. Здоров’язбережувальні технології в освітньому середовищі. Тернопіль : Осадца В.М., 2019.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. Санкт-Петербург : Питер Ком, 1999.
Свириденко С., Ващенко О. Формування навичок здорового способу життя. Початкова освіта. 2007. № 16. С. 12–15.
Серьожникова Р.К. Формування творчого педагогічного потенціалу майбутнього викладача у процесі професійної підготовки в університеті : автореф. дис. докт. пед. наук ; Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського. Одеса, 2009.
Смирнов Н.К. Здоровьесберегающие образовательные технологии в современной школе. Москва : АПК и ПРО, 2002.
Яременко В., Сліпушко О. Новий тлумачний словник української мови (Т. 1–4). Київ : Аконіт, 1999.