THREE-LEVEL MODEL OF SUPPORT FOR STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN AN INCLUSIVE CLASSROOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.24

Keywords:

support model, children with special needs, inclusive education, universal design, adaptations, modifications

Abstract

The purpose of the article is to determine the features of the organization in the educational process of three-level support for students with special educational needs in the context of inclusive education. The study reveals the scientific and methodological principles of organizing three-level support for students with special educational needs in an inclusive education. A model of coordinated support for the inclusion of a "special child" in the educational process at the level of other students is proposed. Inclusion is realized through the organization of a flexible educational environment focused on various educational needs, which is ensured by the creation of a universal learning design, teaching differentiation, implementation of adaptations and modifications. It is emphasized that at the first level of support the teacher together with the teacher’s assistant, teaching together, provide a universal design of the educational environment, which provides flexibility of content, process and learning outcomes with a focus on diverse children’s groups of inclusive classrooms. Differentiation of teaching is a means of ensuring a universal design of learning. It was found that the second level of support provides mastery of the adapted educational program due to the appropriate adaptations (adaptations) of the educational environment, learning approaches, materials. It is determined that the third level of support for students with special educational needs includes assistance in mastering a modified educational program, which is possible through simplification, exclusion, integration of a typical educational program, as a result of which "special children" have the opportunity to participate in joint activities. At the third level of support, the participation of special educators becomes important. It is concluded that the described model of support provides an opportunity for students with psychophysical development to receive quality education, to be successful full members of the student body, to receive the necessary assistance from the team of psychological and pedagogical support to successfully realize their potential.

References

Основи інклюзивної освіти: навчально-методичний посібник. За заг. ред. Колупаєвої А.А. К.: «А.С.К.», 2012. 308 с.

Данілавічютє Е.А., Литовченко С.В. Стратегії викладання в інклюзивному навчальному закладі: навчально-методичний посібник. За ред. А.А. Колупаєвої. К.: Видавнича група «А.С.К.», 2012.

Сак Т. Індивідуалізація навчання учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі. Особлива дитина: навчання і виховання. 2014. № 4. С. 18-23. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_4_5 (дата звернення 12.10.2021).

Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова ланка. Путівник для педагогів: навчально-методичний посібник. Київ, 2010. 96 с.

Таранченко О.М., Найда Ю.М. «Диференційоване викладання в інклюзивному навчальному закладі»: навчальний курс та методичний посібник . За загальною редакцією Колупаєвої А.А. К. : Видавнича група «А.С.К.», 2012. 124 с.

Сварник М. Інклюзивна освіта в Україні: попередній аналіз ситуації. Права дітей з особливими освітніми потребами на рівний доступ до якісної освіти. Інформаційний бюлетень № 1 проекту Міжнародного фонду «Відродження». К. : Арт-Прес, 2005. С. 3–13.

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 957. Урядовий кур’єр, 2021. № 179.

Інклюзивна освіта. Підтримка розмаїття у класі: практичний посібник. [Тім Лорман, Джоан Деппелер, Девід Харві]; пер. з англ. К.: СПД-ФО Парашин І.С., 2010. 296 с.

Закон України «Про освіту» від 5.09.2017 № 2145-VІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#(дата звернення: 04.11.2021).

Найда Ю. Диференційоване викладання як засіб задоволення навчальних потреб усіх учнів: навчально-методичний посібник. За заг. ред. Колупаєвої А.А. К.: «А.С.К.», 2012. 308 с.

Сак Т.В. Психолого-педагогічні основи управління учбовою діяльністю учнів

Published

2021-12-30

How to Cite

KOVRIHINA Л. (2021). THREE-LEVEL MODEL OF SUPPORT FOR STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN AN INCLUSIVE CLASSROOM. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 158–164. https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.24

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION