THE NATURAL ENVIRONMENT AS A FACTOR OF RESPONSIBILITY FORMATION IN PRESCHOOLERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.1.8

Keywords:

natural environment, preschool age, responsibility formation, natural and ecological competency, ecological education

Abstract

The article reveals the concept of the natural environment as a whole living organism, which enables air, soil, water, plants, animals and humans to interact. Responsibility is characterized as a basic personal quality of a preschooler, manifested in the willingness to take responsibility for the actions, a serious attitude to responsibilities, the ability to give preference to duty over entertainment, keeping the word. The category of “environmental responsibility” and its functions are defined, namely: regulatory, cognitive, motivational, prognostic and educational. The educational direction “Child in the natural environment” of the Basic component of preschool education is characterized and the knowledge, skills and abilities necessary for realization of the responsible attitude to the natural environment are singled out. Scientific approaches to defining the concept of natural and ecological competence are analyzed. It is determined that natural and ecological competences are an integral part of the preschool education and personal heritage, reflecting the system of cognitive (knowledge of nature and interaction with it), emotional (ecological assessment) and behavioral components (environmental behavior). The conditions for the formation of a preschooler’s responsible behavior to the natural environment are outlined: to provide clear knowledge about the norms and rules of behavior in the natural environment; to consolidate the child’s emotional need for caring about nature; to provide opportunities to gain personal experience of responsible attitude to natural objects; to take care of systematic acquaintance of children with qualities and properties of the natural environment, its value for human life; to teach the child to properly save water, energy resources and sort waste, in order to reduce their number and to prevent environmental catastrophe; to involve parents in the process of formation of the child’s natural and ecological competence.

References

Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти). Нова редакція. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf.

Бєлєнька Г.В. Формування відповідальності у дошкільників. Педагогічний процес: теорія і практика. 2015. № 1-2 (46-47), С. 63-67.

Богуш А., Гавриш Н. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі. Підручник для ВНЗ. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2008. 408 с.

Виховуємо базові якості особистості старшого дошкільника в умовах ДНЗ : методичний посібник / Г. Бєлєнька, Н. Гавриш, С. Васильєва, В. Маршицька, С. Нечай, Г. Орлова, О. Острянська, О. Полякова, В. Рагозіна, О. Рейпольська, Н. Шкляр ; за заг. ред. Н. Гавриш. Харків : Мадрид, 2015. 220 с.

Половіна О.А., Гаращенко Л.В. Формування еколого-природничої компетенції дітей дошкільного віку: здоров’язбережувальний підхід. Молодий вчений. 2018 р. № 8.1 (60.1), С. 47–52.

Сухомлинський В.О. Виховання обов’язку / В. О. Сухомлинський: Вибр. тв.: В 5 т. Київ : Рад. школа, 1977. Т. 5. С. 472–488.

Фасолько Т.С. Виховання відповідальної поведінки у дітей старшого дошкільного віку : автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.08. дошкільна освіта; Ін-т пробл. виховання АПН України. Київ, 2000. 18 с.

Хромченкова Н. Проблема розвитку відповідальності особистості в науково-педагогічних дослідженнях. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-хмельницький державний педагогічний університет ім. Г. Сковороди»: зб. наук. праць. Переяслав-Хмельницький, 2009. Вип. 18. С. 239–243.

Published

2021-05-14

How to Cite

УДОТ, В. (2021). THE NATURAL ENVIRONMENT AS A FACTOR OF RESPONSIBILITY FORMATION IN PRESCHOOLERS. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 45–50. https://doi.org/10.32782/apv/2021.1.8

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION