ГЕНЕЗА ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ РИТОРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЖУРНАЛІСТІВ ЯК ОБ’ЄКТ ТЕОРЕТИЧНОГО АНАЛІЗУ В ПЕДАГОГІЧНІЙ НАУЦІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2023.3.7Ключові слова:
риторика, етапи становлення риторики, розвиток ораторського мистецтва, риторичні знання, вміння, навички, риторичний досвід, видатні ритори, риторична компетентність майбутніх журналістів.Анотація
У статті описано генезу проблеми формування риторичної компетентності майбутніх журналістів у педагогічному дискурсі задля з’ясування ступеня розробленості обраної теми дослідження та окреслення шляхів методичної доцільності використання здобутків науковців на різних часових відтинках у теорії і практиці підготовки різногалузевих фахівців. Студіювання джерельної бази, спеціальної літератури та дисертаційних праць у контексті сучасних освітніх реалій і тенденцій уможливило з’ясування етапів становлення та розвитку риторики як науки, а також визначення докорінних змін, які відбувалися на межі тисячоліть й детально описані в працях дослідників означеної проблеми в ретроспективі від давнини до сучасності, що значною мірою вплинули на тлумачення змістового наповнення поняття «риторична компетентність» і визначення теоретико-методичних засад формування риторичної компетентності фахівців різних галузей, журналістської зокрема. Узагальнення теоретичних напрацювань філософів, психологів, лінгвістів, психолінгвістів, педагогів, лінгводидактів дає змогу констатувати, що дослідники означеної проблеми по-різному тлумачать зміст поняття «риторика» на певних етапах її розвитку, зокрема, як: мистецтво керувати розумом; теорію ораторського мистецтва; науку про закони управління мисленнєво-мовленнєвою діяльністю; мистецтво переконання; інструмент виховання та освіченості людини; мистецтво слова; мистецтво керування суспільними процесами; технологію мовлення; ораторське мистецтво; дар, який дозволяє оволодіти розумом і серцем співрозмовника; майстерність уживання мови для передачі інформації та для інтелектуального й емоційного переконання; наука, яка вивчає закони підготовки та виголошення промови задля впливу на аудиторію та реалізацію визначеної мети спілкування; вчення про мовлення в найширшому розумінні, про індивідуальне використання мовних традицій за різних обставин соціально-культурного життя. Запропоновано тлумачення змісту поняття «риторична компетентність майбутніх журналістів» як складного багатокомпонентного феномену, що охоплює мисленнєво-мовленнєву та комунікативну діяльність, яка дає змогу комунікативно доцільно продукувати власне висловлення з дотриманням норм української мови в розгалуженій медійній сфері та в освітньому процесі через накопичення комунікативного досвіду, розвиток мовного чуття й мовної стійкості, засвоєння риторичних знань, формування вмінь, навичок, цінностей для мобільної побудови власних комунікативних стратегій, адекватних цілям, сферам, жанрам і ситуаціям спілкування в галузі журналістики.
Посилання
Будянський Д. В. Напрямки використання здобутків риторики в процесі розвитку риторичної культури викладача вищого навчального закладу. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2017. Вип.1(40). С. 38-41.
Гаркуша І. В. Риторична культура мовлення сучасного фахівця-психолога : навч. посіб. Дніпро : Університет імені Альфреда Нобеля, 2019. 143 с.
Головешко Б. Р. Педагогічні умови формування лідерських якостей у майбутніх фахівців з адміністративного менеджменту у вищому навчальному закладі : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут». Харків, 2017. 294 с.
Голуб Н. Б. Роль і місце риторики у системі шкільної мовної освіти. Ювілейний збірник Національної академії педагогічних наук України. 2017. С. 147-151.
Гузар О. Комунікативне лідерство керівників освітніх закладів : навч. посібн. Київ : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2016. 40 с.
Каніболоцька Л. В. Педагогічні умови формування риторичної компетентності майбутніх викладачів вищих аграрних навчальних закладів у процесі фахової підготовки. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія : Педагогіка, психологія, філософія. 2016. Вип. 239. С. 101-106.
Караман С. О., Караман О. В. Орфоепічний тренінг. Фонетика. Орфоепія. Орфографія. Графіка. Стилістика. Риторика. Завдання і вправи : Навчальний посібник. Вид. 3-тє переробл. і доп. КМПУ ім. Б. Д. Грінченка, 2009. 184 с.
Конівіцька Т. Я. Структура риторичної компетентності психологів. Проблеми освіти : зб. наук. пр. ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». Київ, 2019. Вип. 93. С. 156-168.
Мацько Л.І. Риторика: Навч. Посіб. 2-ге вид. стер. / Л.І.Мацько, О.М.Мацько. К.: Вища школа, 2006. 311 с.
Нищета В. Риторична компетентність учнів загальноосвітніх шкіл як педагогічна проблема / В. Нищета // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка (педагогічні науки): [частина ІІ ]. Листопад, 2010. № 22 (209). С. 93-98.
Педагогічна риторика: історія, теорія, практика : монографія / [О. А. Кучерук, Н. Б. Голуб, О. М. Горошкіна, С. О. Караман та ін.] ; за ред. О. А. Кучерук. Київ : КНТ, 2016. 258 с.
Попович А. С. Методика навчання стилістики майбутніх учителів української мови і літератури в закладах вищої освіти: монографія. Кам’янець-Подільський: ФОП Сисин Я. І., 2018. 376 с.
Сагач Г.М. Риторика: [навч. посібник]; вид. 2-е, перероб. / Г.М.Сагач. К.: Ін Юре, 2000. 568 с.
Сучасна педагогічна риторика: теорія, практика, міжпредметні зв’язки: [зб. наук. праць за матеріалами наук. семінару]; за ред. Т.А.Космеди. Львів: ПАІС, 2007. 267 с.
Ткаченко Л.П. Фахова спрямованість курсу риторики у практиці сучасних закладів вищої освіти. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/bitstreams/16c583e9-2c9b-4b22-86da-e6a07e3160e5/download