ПРОФЕСІЙНА ГОТОВНІСТЬ ВИХОВАТЕЛІВ ДО РОБОТИ З ДИТЯЧОЮ КНИЖКОЮ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.6Ключові слова:
дитяча книга, професійна підготовка, вихователь, мовленнєве середовище, розвиток мовленняАнотація
Актуалізовано значення якісного мовленнєвого середовища в закладах дошкільної освіти для розвитку мовлення дітей. Розкрито цінність дитячої книги у збагаченні словникового запасу, ознайомленні з різноманітними граматичними конструкціями та стилями мовлення. Обґрунтовано важливість спільного читання книг як засобу спілкування між дорослим та дитиною, що сприяє розвитку діалогічного мовлення та вміння слухати. Висвітлено важливі аспекти, як лінгвістична чуйність вихователя, що проявляється у здатності реагувати на мовленнєві потреби дитини, підтримувати її ініціативу та стимулювати подальший розвиток мовлення. Акцентовано увагу на ролі дитячої книги у розвитку словникового запасу дітей раннього віку. Зазначено, що саме в цей період закладаються основи для подальшого успішного навчання та розвитку, тому так важливо приділяти увагу якості мовленнєвого середовища та використанню дитячої книги як ефективного інструменту збагачення словникового запасу. Розглянуто особливості роботи з дитячою книгою в умовах групового навчання, де роль вихователя як співрозмовника набуває особливого значення. Розкрито значення традиційних друкованих видань, книг та екологічно чистих друкованих матеріалів, у навчальному процесі. Підкреслено їхню роль у розвитку дитини, формуванні її інтелектуальних здібностей, емоційного інтелекту та екологічної свідомості. На основі теоретичного опрацювання літературних джерел запропоновано педагогічні умови, які сприяють ефективній роботі педагогів з дитячою книжкою, створення сприятливого освітнього середовища, систематичне та послідовне ознайомлення з книгою, використання різноманітних методів та прийомів роботи з книгою, індивідуальний підхід до кожної дитини, співпраця з батьками та професійна компетентність педагога. Стаття має практичне значення для вихователів закладів дошкільної освіти, студентів педагогічних спеціальностей та батьків, які цікавляться питаннями роботи з дитячою книгою та розвитку мовлення дітей дошкільного віку.
Посилання
Барна Х. Ціннісне ставлення до книги у субкультурі старшого дошкільника. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2015. № 5. С. 5–8.
Ватаманюк Г. Особливості використання дитячої книги в процесі розвитку творчості старших дошкільників. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 27(1). С. 224–229.
Ватаманюк Г. Розмаїття дитячих книг – передумова формування читацьких інтересів дошкільників. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2017. Вип. 23(2). С. 147–154.
Кас’яненко О. Специфіка ознайомлення з книгою дошкільників з особливими потребами. Педагогіка та психологія. 2015. Вип. 49. С. 86–95.
Маліновська Н. Розвиток зв’язного мовлення дітей старшого дошкільного віку в просторі дитячої книги. Нова педагогічна думка. 2023. № 1. С. 56–60.
Рябошапка О. Вплив книги на формування особистості дитини: історичний аспект. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70. Т. 3. С. 20–24.
Mandarić Vukušić A., Alajbeg N. Readiness of preschool educators for professional development and training. St open. 2023. Vol. 4. P. 1–10.
Muhinyi A., Stewart A., Rowland C. Encouraging use of complex language in preschoolers: a classroom-based storybook intervention study. Language Learning and Development. 2025. P. 1–19.
Nicolopoulou A., Hale E., Leech K. et al. Shared Picturebook Reading in a Preschool Class: Promoting Narrative Comprehension Through Inferential Talk and Text Difficulty. Early Childhood Educ J. 2024. Vol. 52. P. 1707–1723.
Snow C. What Teachers Need to Know About Language. Harvard : HGSE, 2000. 40 p.
Sonsen J., Broekhuizen M. Quality of the Language-Learning Environment and Vocabulary Development in Early Childhood. Scandinavian Journal of Educational Research. 2020. Vol. 65(2). P. 302–317.
Thorson J., Nesbitt K. Melodies of learning: A prosodic analysis of preschool teachers’ language patterns in the classroom. 2024. Vol. 1. P. 180–184.