КОМУНІКАТИВНА ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.27Ключові слова:
компетенція, компетентність, комунікативна організація навчальної діяльності здобувача, принципи модульного навчання, проєктна методикаАнотація
У статті зазначено, що важливим в навчальному процесі ВНЗ на сучасному етапі є впровадження, поряд із традиційними, інноваційних підходів, форм і методів навчання, спрямованих на якісне засвоєння здобувачами знань, умінь і навичок, розвиток їхньої розумової діяльності, стимуляція творчої активності здобувачів, виявлення вмінь та навичок критичного осмислення проблем, набуття досвіду самостійного опрацювання навчального матеріалу, пошукової роботи, набуття якостей, які стануть у нагоді в професійній діяльності. У науковій розвідці визначено, що комунікативний принцип навчання мови актуалізує проблему мовної комунікації, що є необхідною умовою існування та розвитку культури, вона забезпечує єдність культурних процесів у соціумі: створенні, зберіганні та трансляції культурних цінностей. Усі ці процеси закладаються у курсі «Основи наукових досліджень», «Сучасна українська літературна мова», «Українська мова (за професійним спрямуванням)», «Методика навчання української мови». Комунікативна діяльність – це та ланка, у якій перетинаються та взаємодіють мова як знакова її система методика викладання і культура, у якій мова існує й виступає її необхідним компонентом. Урахування цього зв’язку дозволяють попередити не тільки мовні, а й культурологічні помилки в мовленнєвому спілкуванні. Для обґрунтування цього принципу проаналізовано комунікативну особистісну організацію навчальної діяльності здобувача, яка передбачає три умови. Проаналізовано сутність понять «компетенція», «компетентність», дано чітке розмежування цих двох термінів. У процесі навчання здобувачів філологічного факультету основними завданнями з вивчення різних курсів є розгляд: теоретичних питань сучасної української літературної мови; концептуальних засад граматики сучасної української літературної мови вищої філологічної освіти, останніх досягнень українського та зарубіжного мовознавства; аналіз ключових проблем, спірних питань, що сприяють формуванню в майбутніх філологів науково-лінгвістичного мислення. У науковій розвідці зазначено, що проєктна методика полягає в спрямованості на створення певного виокремленого кінцевого продукту, що ґрунтується на власному досвіді здобувачів. Тому однією з переваг проєктної методики навчання мови зазначено той факт, що вона передбачає не тільки авдиторну, а й активну самостійну, індивідуальну та дистанційну роботу здобувачів.
Посилання
Великий тлумачний словник сучасної української мови / [Уклад. і головн. ред. В. Т. Бусел]. Київ, Ірпінь : ВТФ «Перун», 2002.
Дороз В. Ф. Методика викладання української мови у вищій школі : навч. пос. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 176 с.
Застосування особистісно-розвивальних педагогічних технологій у підготовці майбутніх кваліфікованих робітників (методичні рекомендації для педагогічних працівників професійно-технічних навчальних освіти закладів, працівників науково-навчально-методичних центрів (кабінетів) професійнотехнічної МОН України) / М. В. Артюшина, Я. Ю. Білоконь, І. Б. Дремова, О. Б. Кошук, І. А. Мося, Т. М. Пащенко, Г. М. Романова ; за ред. Г. М. Романової. Київ : Ін-т проф.-тех. освіти НАПН України, 2014. 132 с.
Каніболоцька О.А. Інтерактивна методика у контексті комунікативного підходу до навчання іноземної мови у вищій школі. Наукові записки [Національного університету «Острозька академія»]. Сер. : Філологічна. 2013. Вип. 39. С. 263–265.
Нагаєв В. М. Методика викладання у вищій школі : навча. посіб. Київ : Центр навчальної літератури, 2007. 232 с.
Сігаєва Л. Є. Використання сучасних інформаційних технологій в освіті дорослих України. Сучасні інфор- маційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Київ – Вінниця. 2011. Вип. 28. С. 66–71.
Тарнопольський Б. Методика навчання іншомовної мовленнєвої діяльності у вищому мовному закладі освіти. Київ : Фірма «Інкос, 2006. 248 с.
Удовенко О. М. Інтерактивні методи навчання. Управління школою. Харків, 2004. № 34. С. 11–1 4.
Ягупов В., Свистун В. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти. Наукові записки. Том 71. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. 2007. С. 3–8.